نگاهی به "نامیرا"

کد خبر: ۲۰۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲ - 28January 2013
اگر فقدان بصیرت و فهم صحیح ایمان مردمان را ربود و آنها را از یاری امام به حقشان بازداشت و به تکلیف خود عمل نکردند وجود این دو برای عده ای سربلندی از آزمون بزرگ الهی به همره داشت تا نامشان برای همیشه تاریخ جاودان شود.

نامیرا توصیف این بصیرت‌ها و بی‌بصیرتی‌ها است و نویسنده به خوبی توانسته است از عهده نشان دادن زوایای آن برآید. چنانچه نام شخصیت‌ها را پیش از این نشناسید تا آخر داستان نخواهید توانست عکس‌العمل و رفتار آنها را پیش‌بینی کنید، همین مطلب از نکات مثبت این کتاب است که آن را از روایت‌های مشابه و نقل‌های این‌چنینی متمایز می‌سازد.

دیالوگ‌ها کاملا حساب شده و دقیق تنظیم شده است و همین نکته سبب شده خواننده به خوبی علت حیرت و سرگردانی شخصیت‌های اصلی و مردمان عادی را درک کند. شاید برای مردمان امروز سرزنش کوفیان و خیانت آنها آسان باشد ولی درک درست آن وقایع نیازمند آشنایی با ظرافت رویدادهای آن زمان است که چگونه صنه گردانان حکومت غاصبانه یزید به فریب و خدعه و نیرنگ از نقاط ضعف و طمع دیگران سواستفاده کرده و موقعیت را به نفع خود تغییر دادند.

نامیرا فراتر از یک رمان در دل بیان مکالمات و توصیف رویدادها به آموزش مبانی مهم دینداری و ولایتمداری می‌پردازد و از کوچکترین رخدادهای داستان برای اینکار کمک می‌گیرد.

نویسنده داستان با اشراف کامل به وقایع تاریخی قیام سیدالشهدا پیوند میان اجزای داستان را فراهم کرده است و از وصف دوباره رویدادهایی که تقریبا همگان آنرا شنیده‌اند خودداری کرده و به اشاره‌ای کوتاه و بیان نکته اصلی‌اش از آن گذشته است. به این ترتیب خواننده انگار واقعه کربلا را از زاویه دیگر و با دوربین دیگری می‌بیند.

از دیگر نکات مهم این روایتگری اشاره به نقش مهم زنان در افزایش بصیرت اطرافیانشان است، مطلبی که در جای جای قیام امام به چشم می‌خورد و کمتر به آن پرداخته می‌شود. بیان نقش بی‌بدیل زنان در روشنگری و انتخاب راه صحیح و پیشی گرفتن آنها از مردانی که در متن حوادث و رویدادها و برخوردها حضور دارند درس مهمی است برای همه از جمله خود بانوان تا به جایگاه حیاتی و مهم خود واقف شوند.

قیام عاشورا و بالتبع روایت ناب و جذاب نامیرا از آن واقعه مملو از این درس‌هاست. نامیرا می‌آموزد بصیر بودن به فهیم بودن و شناخت صحیح از دین و امام وابسته است و در نهایت کسانی که منافع شخصیشان را بر دین خدا اولویت می‌دهند بازنده اصلی این ماجرا هستند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار