علی خسروی کارگردان مستند "این سه زن" در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه مستند این سه زن روایتی است از سه زن خرمشهری که روزهای مقاومت برای دفاع از شهر ایستادگی کردند و جانانه جنگیدند، اظهار کرد: خاصیت و نقطه اشتراک این سه زن در حضورشان تا آخرین لحظه سقوط خرمشر بود.
وی ایده این مستند را برگرفته از کار قبلی خود عنوان کرد و گفت: ایده مستند سه زن برگرفته از مستند "فرزند خرمشهر" بود که دلاوریهای مردان یک خانواده در دفاع از خرمشهر را به تصویر کشاند.
کارگردان مستند این سه زن خاطرنشان کرد: طرح اولیه این مستند را به سازمان توسعه سینمای حوزه ارائه کردم و با حمایتهایی که انجام دادند توانستم این مجموعه را تولید کنم که در جشنوارههای مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است و داوران همیشه برای این اثر احترام قائل هستند.
خسروی در پاسخ به این سوال که چقدر میتوان از دفاع مقدس آثار سینمایی تولید کرد، بیان داشت: پس از جنگ جهانی اول و دوم فیلمهای زیادی توسط کشورهای درگیر جنگ ساخته شد که این موج تا به امروز در سراسر دنیا ادامه دارد این در حالی است که ربع قرن از دفاع مقدس گذشته است، پس ظرفیت تولید فیلم سینمایی زیادی در این حوزه وجود دارد.
کارگردان مستند این سه زن افزود: ایران کشوری است که در جنگ مدافع بوده است، نهایت مظلومیت کشورمان در خرمشهر بود که مردم با دست خالی ایستادگی کردند. دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ انسانی در تاریخ ایران است که میتوان در همه شهرهای آن آثار فاخر سینمایی ساخت.
وی با انتقاد از به کارگیری نادرست کلمه "جنگ ایران و عراق" اذعان کرد: اینکه میگویند "جنگ ایران و عراق" یک واژه اشتباه است چرا که ما مدافع و عراق مهاجم بود، واژه درست این اتفاق "جنگ عراق و ایران" است.
خسروی در ادامه افزود: من خودم را مدیون مردم خرمشهر میدانم چرا که اگر مقاومت آنها نبود بدون شک ماشین جنگی رژیم بعثی عراق به سرعت خاک کشورمان را اشغال میکرد و قطعا خسارتهای بیشتری به ما وارد میشد.
وی نگاه سفارشی به آثار دفاع مقدس را یکی از آفتهای مشکلات امروز کارگردانان دانست و اظهار کرد: اتفاقی که امروز در سینمای دفاع مقدس رایج شده است گسترش نگاه سفارشی تهیه کنندگان و کارگردانان به این مقوله است که باعث میشود تولیدات خوبی ساخته نشود.
کارگردان مستند سه زن خاطر نشان کرد: با بررسی اجمالی بر آثار شاخص دفاع مقدس متوجه میشویم فیلمهای ماندگار شدهاند که با دغدغه درونی کارگردان و تهیه کننده و از اعماق وجود در آمده است.
وی افزود: فیلم خوب زمانی شکل میگیرد که کارگردان به خودش سفارش آن را داده باشد، چرا که در حوزه دفاع مقدس آثار ماندگار خواهند شد که دلی انجام شود. کارگردانهایی که دچار روز مرگی شدهاند در تولیدات دفاع مقدس موفق نخواهند شد.
خسروی با ابراز انتظار خود از مدیران فرهنگی گفت: با توجه به اینکه دفاع مقدس یکی از مقولههای ارزشی مردم ایران است باید مدیران کمی سختگیرانهتر از گذشته به این مقوله نگاه کنند.
کارگردان مستند سه زن انتخاب عومل فیلم توسط تهیه کننده را یکی از مهمترین دلایل موفقیت کارها عنوان کرد و افزود: همه فیلمسازان برای شهدا ارزش قائلند، نقد ما به تهیه کنندگانی است که که سهل انگارانه به عرصه تولید وارد میشوند و به مقوله پیش تولید فکر نمیکنند.
وی در پایان با تاکید بر توجه تهیه کنندگان به پروسه پیش تولید در سینمای دفاع مقدس گفت: تهیه کنندگان در ساخت آثار دفاع مقدس به مقوله پیش تولید توجه بیشتری داشته باشند، من به عنوان کارگردان به آثارم در حوزه دفاع مقدس افتخار میکنم و همیشه سعی داشتهام از نقاط جذاب ایده وارد کار شوم تا فیلم اثر گذارتری تولید شود.