در چهارمین سلسله برنامه «حکایت همچنان باقی است» مطرح شد

حرف‌های خواننده آمریکایی از عشق به پیامبر(ص) تا بحث درباره مرگ مشکوک مالکوم شباز

در برنامه شب گذشته «حکایت همچنان باقی است» چند آمریکایی سیاه پوست مهمانان بخش‌های مختلف این برنامه بودند. آنان از سرگذشت مسلمان شدن خود، علاقه به رسول‌الله(ص) و لزوم تبلیغ هدفمند و هنرمندانه اسلام در میان سیاه پوستان سخن گفتند.
کد خبر: ۲۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ - 27May 2014

حرف‌های خواننده آمریکایی از عشق به پیامبر(ص) تا بحث درباره مرگ مشکوک مالکوم شباز

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، برنامه «حکایت همچنان باقی است» شب گذشته با موضوع توسعه انقلاب اسلامی در خارج از ایران و شکنندگی رقیب و دشمن با مجریگری نادر طالبزاده از شبکه یک پخش شد. در این برنامه که با حضور احمد حنیف با استفاده از ارتباط زنده از لندن و امیر سلیمان شاعر شهیر شیعه آمریکایی همراه بود، مرضیه هاشمی مستندساز و گزارشگر شبکه Press TV در سخنانی در مورد مستند «رویای آمریکایی» که یکی از ساختههاd خود او است، گفت: بعد از انتخاب باراک اوباما بسیاری میگفتند که نژادپرستی تمام شده است و من احساس کردم که الان زمانی است که من باید این مسئله را بررسی کنم و بعد برای بررسی این موضوع به نیویورک رفتم.

وی افزود: گروهی قرار بود که برای همراهی و گفتگو در این مستند من را کمک کنند اما بعد از مدتی به من گفتند که از دفتر مرکزی نیویورک با آنها تماس گرفتهاند که در صورت همکاری در ساخت این مستند با آنها برخورد میشود و هزینههایی که به آنها پرداخت میشده قطع خواهد شد. البته آنها خود بسیار تعجب میکردند که چگونه و از کدام طریق آنها از محتوای مستند ما مطلع شده بودند. چیزی که برای من عجیب نبود. البته اکنون ما میدانیم که نیروهای امنیتی آمریکا در تمامی نقاط دوربینهای زیادی را دارند و از تمام اقدامات مطلع هستند.

گزارشگر شبکه Press Tv تصریح کرد: همچنین من مدتی در یک شبکه رادیویی راجع به موضوعات مختلفی صحبت میکردم و زمانی که وارد بحث اسرائیل میشدیم، دوستان من در آن مجموعه پاسخهای دیگری میدادند و وقتی از آنها چرایی این موضوع را سوال میکردیم آنها علت این پاسخ را ورود به خط قرمزها بیان میکردند و میگفتند که هرکس از این خط قرمزها عبور کند شغل یا جان خود را از دست میدهد.

وی با اشاره به اینکه کار وی در حوزه خبر است و هر روز شاهد خبرهایی درباره جنایات تکفیریها است، گفت: این افراد چهره منفی و زشتی از اسلام را نمایش میدهند این نمایش دهنده مسائل بسیاری است و اهداف آنها را مشخص میکند برای مثال این مسئله بوکوحرام در نیجریه را همه میدانند که فقط بهانهای برای ورود آمریکا به نیجریه است در حالی که هر روز در سراسر دنیا سربازان آمریکایی برای اینکه در اسلام نفوذ کنند دختران و زنان بسیاری را میکشند.

حنیف: امروز بزرگترین جهاد، مقاومت فرهنگی است

وی در پایان گفت: چندی پیش در زمان اعتکاف در دانشگاه اراک به دانشجویان گفتم که در کجای دنیا میتوانستید به این آسودگی مراسم اعتکاف خود را برگزار کنید. ما در آمریکا آزاد هستیم اما هیچگاه اجازه اجرای اینگونه برنامهها را نداریم. ما باید به این آزادی افتخار کنیم. این آزادی از برکت شهدا و نیروهایی که هنوز دارند برای این نظام زحمت میکشند بوجود آمده است. ما در نعمت بزرگی قرار داریم اما این مسئله را درک نمیکنیم.

احمد حنیف، مستبصر و مبلغ دینی آمریکاییالاصل در ارتباط زنده با لندن به روی خط آمد و در پاسخ به سوال طالبزاده در موضوع خرمشهر و ادامه این مقاومت در سطح جهان گفت: ما در دنیایی زندگی میکنیم که نیروهای ظلم دنبال حفظ جایگاه خود هستند و این طبیعی است و در مقابل هم انقلابیون اقداماتی ضد ظلم اعمال میکنند پس وظیفه ما این است که این مسئله را بدانیم که مبارزه همچنان ادامه دارد. همچنین ما شاهد هستیم که مقاومتهای ایران هم در طول این چند سال تغییر کرده است. در یک زمانی مقاومت نظامی اجرا میشد و در زمانی دیگر مقاومت اقتصادی شکل گرفت و اکنون مقاومت فرهنگی بوجود آمده است. باید توجه کرد که بزرگترین جهاد، مقاومت فرهنگی است.

وی افزود: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، ما و گروههای بسیاری در دنیا خوشحال شدیم. زمانی هم که فتح خرمشهر شکل گرفت این مسئله برای ما قطعی شد که مظلومین و مستضعفین جهان با وجود قدرت و وسائل محدودی که دارند میدانند که با وجود رهبری مقتدر، ایمان قوی و همت و نظم این شهر فتحشدنی است.

حنیف بزرگترین چالش کنونی جهان را تغییر ظاهر ظلم دانسته و میگوید: در دهههای ۶۰ و ۷۰ در آمریکا سیاه پوستان آمریکا به شکل علنی در مقابل آپارتاید فعالیت میکردند و این نشان از یکسان بودن ظاهر و باطن مسائل است. البته سیر تکامل این ظلم نشان میدهد کهنژاد مسئله بسیار مهمی نیست چرا که مسئله مهم قبول کردن سیستم ظلم و قدرت آمریکایی است. زمانی که اوباما به ریاست جمهوری انتخاب میشود این ظلم پیچیدهتر شد. این بزرگترین مشکل ما است که بسیاری از جوانان ما در آمریکا در خواب هستند و اهل خواندن روزنامه و تحلیل نیستند و مشغول بازیهای کامپیوتری هستند.

وی به شخصیتهایی همچون مالکوم ایکس و مالکوم شباز نوه دختری او اشاره و تصریح کرد: این نشان از این است که ایام دهه ۶۰ و ۷۰ تاریخ جهان سوم، ایام بیداری مردم بوده است چرا که در آن زمان امام، مالکوم ایکس و افراد دیگری در الجزایر و غنا حرکاتی انقلابی را آغاز کردند. این نشان از قوی شدن ایدوئولوژی شیعه در جهان است. از آن بالاتر قوی شدن ایدئولوژی اسلام است. مالکوم در این راه بسیار پیشرفت کرده بود در حالی که بسیار جوان کشته شد اما راه ادامه دارد.

این مسلمان تابعه کانادا مهمترین تفاوت فرهنگی و انسانی چند سال گذشته با اکنون را «احمق شدن انسانهای کنونی» دانسته و گفت: اکثر جوانان کنونی نمیدانند که از جمع خود چه میخواهند و چگونه باید در آن جمع عمل کنند و بد و خوب را نمیشناسند و به جای آن سیستم به آنها این نوع تفکر را وارد میکند که مسلمانان تروریست هستند. شما برای مثال به طرفداران جنبش اشغال وال استریت نگاهی بیندازید که چگونه ساکت شدند و این نشان از این است که نمیشود همیشه مردم را ساکت کرد. ما باید تلاش کنیم که از رسانهها استفاده بیشتری کنیم تا اینکه بتوانیم جوانان را بیدار کنیم.

حنیف اشاره کرد: ما در مبارزات اقتصادی و سیاسی کنونی به پیروزی نمیرسیم مگر اینکه به این مورد دقت کنیم که بعد اخلاق در دین اسلام بسیار مهم است. ما شاهد هستیم که جریانات تکفیری اقدامات و تلاشهای زیادی را در این حوزه انجام میدهند و اسلامی وحشی و ضد حقوق اسلامی و انسانی را ایجاد میکنند که باعث رعب و وحشت مردم میشود. اینطور میشود که برخی از مردم فکر میکنند این چهره واقعی اسلام است و از آن فرار میکنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تشخیص راه درست توسط جوانان گفت: من فکر میکنم که جوانهایی که میخواهند به تازگی مسلمان شوند پتانسیل اینکه به گروههای تکفیری بپیوندند را بیشتر دارند چرا که این جریانات در اقدامات تبلیغی خود، نظم، پشتیبانی و پول بیشتری دارند و اینگونه است که جوانان منحرف میشوند. ما شاهد هستیم که گروههای شیعه در غرب بیشتر به حوزههای کشورها تقسیم شدهاند و اگر هم کسی را در خود میپذیرند به عنوان مهمان است در حالی که آنهایی که از دیگر کشورها این مراکز را تشکیل دادهاند حتی با نیازهای اولیه انسانهای آن کشور و حتی تاریخ غرب و آمریکا آشنا نیستند.

احمد حنیف گفت: سالها بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر من به یکی از دوستانم گفتم که چرا برای نمایش چهره واقعی اسلام راهپیمایی انجام نمیدهید؟ و او به من پاسخ داد که به این دلیل که آنها به ما حمله میکنند و با ما برخورد میکنند من گفتم بسیار خوب ما هم فیلم این حمله را ضبط میکنیم و در شبکههای مختلف به نمایش در میآوریم. و این مثالی بود برای اینکه نشان دهم تا چه میزان عدم هماهنگی در اهداف وجود دارد. ما شاهد هستیم که امروزه حجم کثیری از سرخ پوستان مومن ما بهایی شدهاند و این نشان از این است که ما نقشهای نداریم و جلوی آنها را نگرفتهایم.

این مسلمان تبعه کانادا افزود: یکی از دلایل عدم توفیق مبارزه در آمریکا این است که سیاهپوستانی که اکثریت مبارزان را تشکیل میدهند خود در اقلیت قرار دارند و نمیتوانند قیام کنند و دولت را عوض کنند. در دنیای آزاد حرف و سخنرانی تاثیر خوبی را دارد و اکثر رهبران سیاه پوست سخنرانان خوبی هستند و در این جریان ما شاهد هستیم که شاعر و خواننده نیز پیدا میشود چرا که مهمترین وسیله برای انتقال پیام همین هنر است.

وی در پایان گفت: زمانی که ما شاهدیم که تعداد سیاه پوستان برای تغییر دولت کافی نیست پس آنها باید که بر روی احساسات تاثیر بگذارند و از هنر و روشهای جذاب اجتماعی استفاده کنند و البته باید توجه کرد که غرب قصد دارد که صنعت موسیقی را منحرف کند.

امیر سلیمان شاعر شهیر آمریکایی که در عرصه موسیقی هیپ هاپ نیز فعالیت میکند، در بخش دیگری از این برنامه در سخنانی گفت: من از ۹ یا ۱۰ سالگی در زمینههای هنری فعال بودهام و همیشه شیفته شناخت کشورهای دیگر و ممل دیگر بودهام. زمانی که در حال آشنایی با کشورهای مختلف بودم با پیامبر آشنا شدم و یکی شعرهای من از بازخورد عاطفی من با پیامبر (ص) شکل گرفته است. من یک شاعر هستم و اشعار من و اصلیترین هنر من در این زمینه است.

وی در مورد چرایی دعوت خود به دانشگاههایی مانند هاروارد گفت: این تجربه بسیار زیبایی بود که من دیدگاههای خودم را از طریق ابزار شعر بیان میکردم و این اشعار مورد توجه قرار میگرفت و با من ارتباط میگرفتند که شعر خود را بخوانم. کسانی که تجربه هیجانی این نوع موسیقی را درک کرده باشند هیچگاه تجربه دینی این نوع موسیقی را درک نمیکنند و ما سعی کردیم که از طریق این موسیقی بر روی قلبها تاثیر بگذاریم.

وی همچنین بخشهایی از برخی از شعرهای خود را خواند و در همین رابطه ویدئوهایی از ترانههای او در این برنامه به نمایش درآمد. سلیمان که برای حضور در جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم (ص) به ایران آمده بود با قرائت اشعار و سرودهای خود در این برنامه میزان عشق و علاقه خود به حضرت رسول اعظم (ص) را بیان میکرد.

زرگری، یکی از دوستان ایرانی مالکوم شباز که دوستی مشترکی هم با امیر سلیمان داشت، در بخشی از این برنامه به ماجرای آشنایی خود با نوه دختری مالکوم ایکس که چند سال پیش در اقدامی مشکوک به قتل رسید، گفت: من زمانی با مالکوم آشنا شدم که به تازگی از سوریه و یادگیری دروس طلبگی بازگشته بود. این فرد، جوانیِ بسیار سختی را تجربه کرده بود. چرا که مادر او به دلیل صحنه کشته شدن پدربزرگش مالکوم ایکس در مقابل چشمان او وضعیت روحی مناسبی نداشته و بارها توسط اف بیآی دستگیر شده است. زمانی در کودکی برای شیطنتی که او انجام میدهد خانه مادربزرگ او آتش میگیرد مادربزرگ وی برای کمک به او وارد خانه شده و میسوزد و بعد از چند هفته نیز فوت میکند و این اتفاق دلیلی میشود که پلیس قاتل او را مالکوم شباز بداند و او را به زندان میبرند.

وی افزود: چند بار به دلایل واهی وی را به زندان میفرستند و در آن زندانها بوده که با فردی دو رگه ایرانی و مکزیکی آشنا میشود و در دیدار با این فرد شیعه میشود و بعد از آزادی برای تحصیل به حوزه علمیه حضرت زینب (س) در سوریه میرود. زمانی که به سوریه میرسد متوجه میشود که نه پول دارد و نه زبان ان شهرها را بلد است پس در کناری مینشیند و از خدا میخواهد که او را کمک کند در همان لحظه فردی از آنجا عبور میکند و او را به حوزه میرساند و بعدا مشخص میشود که آن فرد همان رئیس حوزه علمیه حضرت زینب (س) سوریه بوده است.

او همچنین به تلاش شباز برای سفر به ایران و شهر قم اشاره میکند ککه گویا در مسیر این سفر به بهانه واهی عبور از خط ممتد توسط اف بیآی دستگیر شده و به زندان انداخته میشود و بعد از آن به یکباره خبر مرگ او منتشر میشود.

همچنین در این برنامه کلیپهایی با موضوعات مسلمانان ترکیهای و ارادت آنان به اسلام و پیامبر (ص)، فیلمی در مورد مالکوم ایکس که مالکوم در آن میگوید که اسلام بسیار خوب است و همه ما باید مسلمان شویم و میدانم که به خاطر این عقاید کشته میشوم منتشر شد. هچنین اشعار امیر سلیمان و گفتگو با برخی مسلمانان مسجد جرجیا در آمریکا و فعالیتهای آنان بخش دیگری از ویدئوهایی بود که در این برنامه به نمایش در آمد.

نظر شما
پربیننده ها