علی لاریجانی:

شهید مطهری شخصیتی ممتاز در تاریخ معاصر است

رئیس مجلس شورای اسلامی از شهید مطهری به عنوان شخصیتی ممتاز در تاریخ معاصر یاد کرد.
کد خبر: ۲۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲ - 28May 2014

شهید مطهری شخصیتی ممتاز در تاریخ معاصر است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی اندیشههای فلسفی استاد مطهری در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی قم، با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش اظهار کرد: اساتید بسیار مناسبی در این همایش به سخنرانی میپردازند و باید از سخنان این اساتید استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه عدم قبول معاد در غرب نوعی آشفتگی را به همراه داشته است، تصریح کرد: باید در این زمینه تحقیقات بسیار مناسب دیگری انجام شود زیرا این موضوعات از نیازهای اساسی جهان به حساب میآیند.

لاریجانی شهید مطهری را یکی از متفکرین بسیار بزرگ اسلامی دانست و افزود: جامعیت فکری این عالم در حوزههای مختلف دینی و تاریخی توانسته یک شخصیت بینظیر را ایشان به نمایش بگذارد.

وی به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی استاد مطهری اشاره کرد و گفت: از 15 خرداد سال 42 ایشان همراه امام بود و این موضوع تا سال 57 ادامه داشت و به دلیل حضور ایشان در قسمتهای مختلف اجتماعی شخصیت ایشان با مردم ارتباط بسیار زیادی پیدا کرده بود و مردم نیز به شهید مطهری اعتماد کامل داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تدریس در حوزه و دانشگاه و نگارش بیش از 100 اثر علمی توانسته یک شخصیت کامل را از ایشان به نمایش بگذارد و استاد مطهری میتواند الگوی کامل یک عالم شیعی باشد.

وی با اشاره به اینکه استاد مطهری نسبت به سرنوشت اجتماع بسیار نگران بود خاطر نشان کرد: آثار شهید مطهری ماندگاری بسیار زیادی دارد و این موضوع ناشی از افکار فلسفی ایشان است که باید تمامی این موضوعات در کنار هم دیده شود.

لاریجانی علاقه شهید مطهری به آثار فلسفی را بسیار بارز دانست و افزود: شخصیت استاد مطهری به گونهای بود که تمامی عقاید و تفرکات را در کنار خود نگاه میکرد و در هر موضوعی که ورود پیدا میکرد با روش خاص خود به بررسی آن میپرداخت و این نیز یکی از همان ویژگیهای برجسته شهید مطهری است که باید علمای امروز از آن الکو برداری کنند.

رئیس مجلس شواری اسلامی گفت: برخی میگویند شهید مطهری دین را فلسفی کرد و یا فلسفه را دینی کرد و این موضوع بسیار غلط است و این موضوع در آثار شهید مطهری نیز مورد اشاره قرار گرفته شده است.

وی تصریح کرد: شهید مطهری میگوید باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و به اعتدال روی آورد و این همان مشی و روشی است که امروز برای جامعه اسلامی بسیار لازم و ضروری است، هرچند حرکت در این مسیر نیز بسیار سخت و دشوار است.

نماینده مردم قم در مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه حرکت در مسیر اعتدال مشی و روش استاد مطهری بود اظهار کرد: شهید مطهری دغدغه فکری خود را پاسخگویی نیازهای دینی جامعه میدانست و در این میان ما باید بدانیم که تمامی آثار ایشان فلسفی نیست.

لاریجانی به پایبندی عقلانی شهید مطهری در تمامی امور اشاره کرد و افزود: فلسفه بخشی از تعملات عقلانی است که شهید مطهری نیز به این اصول پایبند بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به علم کلام استاد مطهری اشاره کرد و گفت: در این 12 قرن که فلسه روی کار آمده شرایط بسیار متفاوتی را به خود دیده است و در برخی از دورهها ما با وضعیت سکوت روبه هستیم.

وی با اشاره به اینکه کلام در دوره ایشان تغییر شکل پیدا کرده است خاطر نشان کرد: شهید مطهری هم متکل است هم فیلسوف و این نیز باید مورد توجه اندیشمندان قرار بگیرد.

لاریجانی مشروطه خواهی را تفکری برگرفته از غرب دانست و افزود: عدالت خانه یک فکر اسلامی بود در حالی که مشروطه خواهی تاثیرات بسیار زیادی را از اندیشمندان غربی گرفته بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دوران نسبتا با شکوه علمی صفوی اشاره کرد و گفت: شیخ بهایی در همین دوره رشد پیدا میکند و در همین زمان ما شاهد رشد فکری دکارت در غرب هستیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تفکر فسلسفی دکارت اقتباصی از فکر ریاضی است عنوان کرد: بسیاری از فلاسفه غربی با زبان ریاضی فلسفه را انتقال میدهند و شهود ریاضی گونه را مطرح میکنند و این موضوع در افکار کانت رشد پیدا میکند.

مدیر عامل بنیاد علمی و فرهنگی استاد مطهری تصریح کرد: کانت شهود زمان و مکان را بخشی از ذهن میداند و به همین دلیل مقولات کانتی در حوزه ذهنی تعریف میشود و این مقولات دریافتهایی بیشتر حسی هستند.

وی با اشاره به اینکه کانت خدا را یک موضوع جدلی میداند اظهار کرد: در فلسفه کانت اثبات خدا به هیچ وجه معنا پیدا نمیکند و در همین زمان ملاصدرا بر خلاف کانت عمل میکند و سعی در اثبات خدا در حوزه فلسفه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مکتب صدرا توانست تفکرات دینی را عقلانی کند عنوان کرد: دو فضای متفاوت در یک زمان در جهان در حال رخ دادن است و برهمین اساس فضای فلسفی غرب با فلسفه اسلامی بسیار زیاد فاصله داشت.

لاریجانی گفت: برخی به این موضوع عقیده دارند که اصلا فلسفه اسلامی معنا ندارد و نهایتا همان فلسفه یونانی است که کمی گسترش پیدا کرده است و این همان کلام کسانی است که با فلسفه اسلامی ارتباط چندانی ندارند و شهید مطهری به صورت جدی با این عقاید به مخالفت میپردازد.

مدیر عامل بنیاد علمی و فرهنگی استاد مطهری تصریح کرد: علل اربعه و تفسیم بندی قوای نفس را شبیه تقسیم بندی ارسطو است، اما در همین میان موضوعاتی همچون تجرد نفس و اثبات واجب و غیره در اسلام پایه گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از علوم یونانی به صورت کامل در علوم اسلامی متحول شدهاند اظهار کرد: برخی از موضوعات مثل اصالت وجود و وحدت وجود به هیچ وجه در فلسفه یونانی دیده نمیشود و شهید مطهری عقیده دارد که این موضوعات به صورت کامل و از ابتدا در علوم اسلامی پایه گذاری شدهاند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت جوهری که ملاصدرا از آن یاد میکند به هیچ وجه در فلسفه یونانی دیده نمیشود، پس به راحتی متوجه میشویم که فلسفه اسلامی تفاوتهای بسیار زیادی با فلسفه یونانی دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فلسه اسلامی بیش از 700 موضوع را به صورت جدی مورد بررسی قرار داده است عنوان کرد: برخی از علوم همچون حرکت در فکر ارسطو و ملاصدرا تغییرات بسیار زیادی را پیدا کرده و از بدیهیات به متافیزیک منتقل شده است.

لاریجانی به برخی از آثار شهید مطهری اشاره کرد و افزود: معقولات ثانی فلسفی دراندیشه شهید مطهری بسیار بیبدیل است و به صورت بسیار جدید ارائه شده است که تا قبل از ایشان هیچ به این موضوعات نپرداخته است.

وی خاطر نشان کرد: شهید مطهری در بسیاری از مواقع تقریری متفاوت را در موضوعات مختلفی ارائه میکند از جمله اینکه شهید مطهری با انتقاد از فلسفه کانت میگوید: طئوری شناخت در فکر کانت بر اساس موضوعات ذهنی شناخته شده است و این به دلیل عدم توجه کانت به معقولات قانی فلسفی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امکان استعدادی با امکان ذاتی در افکار شهید مطهری بسیار متفاوت است تصریح کرد: فطرت نیز در اندیشه مطهری جایگاهی بسیار بالا دارد و ایشان تاسف میخورد که چرا بحث همه جانبهای درحوزه فطرت شکل نگرفته است.

لاریجانی با اشاره به اینکه شهید مطهری آزادی را برای رشد ارزشها بسیار مناسب میداند خاطر نشان کرد: هر زمان که آزادی مخالف با ارزشها باشد باید محدود شود و الا در دیدگاه شهید مطهری آزادی هیچ حد و مرزی ندارد و بر همین اساس میتوان گفت آزادی از فطرت نشات گرفته است.

مدیر عامل بنیاد علمی و فرهنگی استاد مطهری تصریح کرد: شیوه فکری فلسفی شهید مطهری به گونهای بود که همیشه ریشهها را مورد بررسی قرار میدادند و حتی شهید مطهری موضوعات سیاسی را نیز با همین دید مینگرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از آثار فکری هایدگر در جامعه امروز با ملاصدرا بررسی میشود تصریح کرد: بحث وجودی در کلام ملاصدرا بسیار متفاوت است و باید گفت ریشههای فکری این دو با یکدیگر بسیار متفاوت است.

رئیس مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه افکار فسلفی استاد مطهری فراگیری بسیار زیادی داشت عنوان کرد: زبان شهید مطهری بسیار ساده است و به همین دلیل است که افکار شهید مطهری در دنیا رشد پیدا میکند و این یک ویژگی بسیار برجسته در افکار شهید مطهری است.

لاریجانی به موضوع عدالت در اندیشههای مطهری اشاره کرد و افزود: عدالت در اندیشههای جان رالز و شهید مطهری بسیار متفاوت است و این نیز از همان موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید مطهری تاریخ موضوعات فلسفی را مورد توجه قرار میدهد خاطر نشان کرد: اندیشمندان جهان اسلام باید به تاریخ موضوعات فلسفی توجه کننند زیرا این موضوع نیز یکی از ویژگیهای برجسته شهید مطهری است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به برخی از نقدهای شهید مطهری در حوزه فلسفه غرب اشاره کرد و افزود: شهید مطهری ریشههای اندیشههای غربی را مورد بررسی قرار میدهد.

نظر شما
پربیننده ها