سردار شیخی در آئین رونمایی از پنج کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس:

«تاریخ شفاهی» بهترین مروج فرهنگ دفاع مقدس در جامعه است

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، تاریخ شفاهی را بستری برای تاریخ مکتوب دانست و گفت: ضرورت تبیین و گسترش تاریخ شفاهی از نیازهای جامعه است که باید به صورت منطقی دنبال شود تا نسل‌های آینده با گنجینه دفاع مقدس آشنا شوند.
کد خبر: ۲۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴ - 01June 2014

«تاریخ شفاهی» بهترین مروج فرهنگ دفاع مقدس در جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، سردار علی اصغر شیخی، معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، در آئین رونمایی از پنج کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس، که پیش از ظهر امروز در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد، اظهار کرد: نشر تجربیات و وقایع دفاع مقدس درسی برای آیندگان است و تاریخ شفاهی نیز از مباحثی است که پس از انقلاب و جنگ تحمیلی رویکردی قابل توجه داشته است.

وی با اشاره به مزایای تاریخ شفاهی نسبت به اسناد گفت: اسناد تاریخی ماندگار بوده و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، اما عمدتاً به صورت اداری است. در حالی که تاریخ شفاهی، زوایای پنهان یک واقعه را برملا میکند و چراغ راهی برای آیندگان و پژوهشگران است.

سردار شیخی بیان کرد: اسناد عمدتاً از روح تاریخ شفاهی برخوردار نبوده و گاهی نیز ملاحظاتی را در برمیگیرند، اما تاریخ شفاهی منبعث از تعامل مصاحبه کننده و مصاحبه شونده است.

وی با اشاره به شیوه ثبت تاریخ شفاهی خاطرنشان کرد: در خاطرهگویی برخی موارد مغفول است که بسته به هنر مصاحبه کننده برملا شده و زوایای پنهانی از آن کشف میشود و اثر بسیاری نیز بر کارهای تحقیقی و پژوهشی دارد.

وی افزود: تاریخ شفاهی برای ثبت خاطرات و مصاحبه شونده نیز برای بیان خاطرات به راوی کمک میکنند.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، تاریخ شفاهی را بستری برای تاریخ مکتوب دانست و خاطرنشان کرد: ضرورت تبیین و گسترش تاریخ شفاهی از نیازهای جامعه است که باید به صورت منطقی دنبال شود تا نسلهای آینده با گنجینه دفاع مقدس آشنا شوند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار