کامور در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

امام خمینی(ره) الگویی در ارائه شخصیت‌های آرمانی

نویسنده کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس گفت: امام شخصیتی کاملاً عرفانی دارد که در آثار ادبی وی و خصوصاً دیوان اشعار ایشان متبلور است و به خوبی می توان دید که عرفان در اشعار ایشان به جایگاهی والا می رسد تا جایی که می توان گفت اشعار امام نجات بخش یک جامعه می شود.
کد خبر: ۲۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶ - 04June 2014

امام خمینی(ره) الگویی در ارائه شخصیت‌های آرمانی

جواد کامور بخشایش محقق و پژوهشگر عرصه انقلاب اسلامی، در گفتو گو با خبر گزاری دفاع مقدس با اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام جایی که لازم است از خود شجاعت نشان می دهد، آنجا که عطوفت لازم است از خود عطوفت نشان می دهد و در جایی که به عرفان توجه می کند از ایشان شخصتی عرفانی می بینیم و از رفتار ایشان توجه به خانواده، کودکان، هنر و ادبیات را به خوبی می توان دید.

وی افزود: در عین حال که ما حضرت امام(ه) را شخصیتی مذهبی، علمی و سیاسی می بینیم در ورای آن، نیز شخصیتی کاملاً عاطفی و عرفانی موجود است که این بعد از شخصیت وی در آثار ادبی و عرفانی نمایان است و این موارد در نگاه و اندیشههای شخصیتهایی که از اندیشههای امام متاثر هستند دیده می شود.

کامور با اشاره به شخصیت عرفانی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام شخصیتی کاملاً عرفانی دارد که در آثار ادبی وی و خصوصاً دیوان اشعار ایشان متبلور است و به خوبی می توان دید که عرفان در اشعار ایشان به جایگاهی والا می رسد تا جایی که می توان گفت اشعار امام نجات بخش یک جامعه می شود.

نویسنده کتابهای انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در کلام و آثار ایشان چند ویژگی مهم چون توکل به خدا، ایمان، صداقت و شجاعت دیده می شود، زیرا امام راحل هر آنچه بودد با مردم در میان می گذاشت که این نشان از شجاعت و صداقت شخصیتی چون امام دارد.

وی ادامه داد: در بررسی شخصیت امام راحل پی به این موضوع می بریم که ایشان در عین سیاسی و مذهبی بودن می تواند عرفان و ادبیات را نیز به خوبی بشناسد. زیرا امام از ادبیات برای تعالی انسان کمک می گیرد.

کامور بیان کرد: پس از انقلاب شاهد این موضوع هستیم که قهرمان اصلی هنر، ادبیات و ... الگو گرفته از شخصیت امام خمینی(ره) است. اما در شجاعت، ایثار و در قوه عبادت اسوه ای برای نسل جوان می شود. امروزه الگوهای زیادی برای معرفی داریم، اما در بررسی ابعاد مختلف شخصیتهای گوناگون، نویسندگان می توانند در ارائه آرمانهای انسانی از شخصیتی چون امام خمینی الگو بگیرند.
 

نظر شما
پربیننده ها