آیت الله شیخ عباسعلی اختری عضو شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اهمیت و جایگاه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی امام خمینی اظهار داشت: در دیدگاه امام خمینی(ره) جاری شدن احکام اسلامی در جامعه بدون پذیرش ولایت فقیه امکانپذیر نمی باشد؛ زیرا ایشان ولی فقیه را مجری احکام الهی در عصر غیبت قلمداد کرده و براین اساس ولایت فقیه را شعبه ای از ولایت ائمه اطهار می دانستند.
آیت الله اختری در تبیین اصل ولایت فقیه از منظر امام خمینی(ره) گفت: ولایت فقیه در اندیشه سیاسی و دیدگاه کلامی امام خمینی(ره) همواره بعنوان طرح و برنامه اجرایی احکام اسلام مطرح بوده و این مسئله از منظر ایشان یک ضرورت دینی در جامعه اسلامی محسوب می شود. بدین معنا که حکومت باید در پرتو ولایت یک مجتهد عالم و عادل در اجرای آنچه که خدا بر عهده او نهاده شکل بگیرد .
امام جمعه اسبق شهرری با اشاره به اینکه در اندیشه امام حاکمیت جریان غیر اسلامی هیچ گاه مجری احکام شرعی در جامعه نخواهد بود، بر لزوم تکوین حاکمیت دینی جهت تحقق دستورات، احکام و آموزه های دینی تاکید کرد.
وی ضمن اینکه اظهارات غیر کارشناسانه برخی افراد در رابطه با مسئله اجتهاد و مسائل مستحدثه را مردود و غیر قابل استناد برشمرد با بیان خاطره ای از حضرت امام(ره) به اثبات علمی و تخصصی بودن امر دین، پرداخته و افزود: به اذعان تیم پزشکانی که امام را تحت درمان قرار داده بودند ایشان تسلیم ترین بیمار بودند و دستورات پزشک را به دقت مورد عمل قرار می دادند که این جریان بیانگر اینست که امام با آن شخصیت ذوالابعادی که داشتند در برخورد با مسائلی که در آن تخصص نداشتند به متخصص مراجعه کرده و از او تبعیت می کردند.
وی دیدگاه امام را نسبت به سایر ملل اسلامی پرتویی از دیدگاه قرآن و اسلام دانسته و تصریح کرد: امام خمینی(ره) ملتهای مسلمان را یک امت واحد می دانست و هیچ گاه برای آنان مرزبندی ها و تقسیمات کشوری را قائل نبود، لذا ایشان مرز جهان اسلام را تنها در برخورد با بلاد کفر تعیین می کرد.
عضو شورای سیاستگزاری ائمه جماعات افزود: مواضع امام در خصوص دیگر ملتها و حتی ملل غیر اسلامی خیر خواهانه و محبت آمیز بود و ایشان جهت گیری های خود را اینگونه بیان می کردند: "ما با دولتهای استکباری مخالفیم، ما می خواهیم همه ملتها در سایه حاکمیت خدا آزادانه و عادلانه، بدون اینکه کوچکترین تعرضی به حقوقشان صورت گیرد زندگی نمایند."
آیت الله اختری افزود: امام خمینی(ره) رمز موفقیت اُمت اسلامی را در همدلی و اتحاد آنان می دانست و خطاب به آنان می گفت: ملل اسلامی باید بدانند که دیگران برای آنان کاری نخواهند کرد و برای رسیدن به مقاصد و خارج شدن از یوغ استعمار، استکبار و سلطه شیطان بزرگ باید با هم متحد شوند که تنها در این صورت، می توانند به پیروزی و کامیابی دست یابند.
وی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) برای تک تک مسلمانان جهان ارزش قائل بود، افزود: امام راحل مسلمین را نسبت به یکدیگر موظف می دانست و مشی و تفکر ایشان بر این عقیده که مسلمانان باید نسبت به مصالح، منافع و سرنوشت یکدیگر دارای احساس مسئولیت باشند، استوار بود.
امام جمعه اسبق شهرری با استناد به سخنان حضرت امام(ره) در رابطه با ضرورت درج مکانیسم ولایت فقیه در قانون اساسی، مواضع دشمن را در خصوص مسائل دینی مردود و غیرکارشناسانه دانسته و ابراز داشت: دشمنان دین و مذهب تنها کارشان شبهه افکنی و ایجاد شک وتردید در میان افراد ناآگاه است، که با استفاده از این حربه بدنبال سست نمودن اعتقادات مردم می باشند؛ اما حضرت امام(ره) با ارائه و اجرایی نمودن اصل ولایت فقیه، اولا خود بطور سیستماتیک در مقابل اینگونه جریانات ایستادند و ثانیاً بستر را جهت مقابله اعتقادی و سیاسی برای آیندگان فراهم نمودند.
وی در این رابطه افزود: همانطور که علما برلزوم نبوت و ضرورت امامت در جامعه پس از رسول الله استدلال کردند، باید گفت که در ادامه این روند بر لزوم واثر بخشی ولایت فقیه در عصر غیبت نیز تاکید نموده اند؛ به گونه ای که آنرا استمرار ولایت انبیا برمی شمرند.
مدرس حوزه علمیه مجتهدی تهران با بیان اینکه همه مکتبهای خداگرا (الهیون) حق حاکمیت را تنها از جانب خدا می دانند، تصریح کرد: هنگامیکه به تاریخ ادیان و زندگی انبیاء الهی می نگریم به سهولت در می یابیم که آنان از جانب خدا دارای ماموریتی ویژه بودند تا به واسطه ایجاد حاکمیت الهی و اجرای قوانین شرعی سعادت دنیوی و اخروی را برای ابنا بشر به ارمغان بیاورند، که در این رابطه می توان تشکیل هسته مرکزی حکومت اسلامی رسول الله(ص) را در مدینه و حکومت چهار ساله امیرالمومنین، و یا تلاشها و نظریاتی که پس گذشتن شش قرن از وفات پیامبر اکرم(ص) در خصوص تشکیل حکومت اسلامی در مکتب تشیع مطرح بوده را بر این اساس که تشکیل حکومت در اسلام بعنوان یک ضرورت و پیش زمینه ای جهت اجرای حاکمیت خدا در جامعه می باشد، تعمیم داد.
وی در ادامه با بیان این حدیث که می فرماید: شرعٌ محمد مستمراً الی یِوم القیامه دین اسلام را تنها مختص به زمان حیات پیامبر(ص) ندانسته و بر گستردگی، بقا، تکامل، برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان تاکید نمود و در ادامه مشروعیت اسلام در نزد پرودگار را با استناد به آیه ۱۹ سوره آل عمران " ومن یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه "مورد تایید قرار داده و ابراز داشت: از این آیه که می فرماید : جز دین اسلام در نزد خدا پذیرفته نیست می توان نتیجه گرفت که تنها دین اسلام توانایی به سعادت رساندن انسان را دارد، و چون این دین تا قیامت ادامه دارد، باید پاسخگوی نیازهای بشری در همه زمان ها باشد، لذا باید زمینه تحقق اجرای قوانین و احکام شرعی را فراهم نمود که این تنها از راه تشکیل حکومت اسلامی که به همت امام امت تاسیس شد، میسر می باشد.
امام جماعت مسجد جامع جمهوری تهران در پایان به بیان برخی ویژگی ها و برجستگی های اخلاقی و شان علمی ولی فقیه با استناد به آیات و روایات پرداخته و تصریح کرد: از منظر قرآن و اهل البیت شخصی که در راس حکومت اسلامی قرار می گیرد باید به لحاظ علمی در جایگاهی باشد که برتمام آیین اسلام احاطه کامل داشته باشد و علاوه بر این باید فردی عادل باشد. که بحمدالله بعد از امام هم نظام ما از این نعمت برخوردار شد.