باغ موزه دفاع مقدس همدان ظرفیتی کم نظیر برای انقلاب

باغ موزه دفاع مقدس همدان با باغ موزه دفاع مقدس تهران برابری می کند

باغ موزه همدان به عنوان مرکزی برای حفظ و نگهداری آثار به جامانده از دوران دفاع مقدس این روزها درانتظار تامین اعتبار برای تکمیل است.
کد خبر: ۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰ - 15August 2013

باغ موزه دفاع مقدس همدان با باغ موزه دفاع مقدس تهران برابری می کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، اساسا بسیاری از حوادث و رویدادها در دنیا امکان تبدیل شدن به محصول و مقصد گردشگری را دارند و گردشگری جنگ، به عنوان مهمترین زیرمجموعه گردشگری تلخ از این قاعده مستثنی نیست و نمی توان از نقش پررنگ آن در توسعه پایدار چشم پوشید.

در دوران جنگ تحمیلی سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه به طور جدی درگیر جنگ بودند و آسیبهای زیادی را متحمل شدند.

همدان نیز از استان هایی است که اگر چه به طور مستقیم با جنگ درگیر نبود ولی تاثیر زیادی در عملیات های حساس از خود نشان داد و نقش موثری به ویژه در حوزه پشتیبانی از خود به نمایش گذاشت به طوری که وجود هشت هزار شهید گویای نقش پر رنگ این استان در دوران دفاع مقدس است.

همین ظرفیت ها و پتانسیل ها بود که موجب شد مسئولان استان به فکر ایجاد مرکزی برای حفظ و نگهداری آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس باشند و این فرهنگ را برای نسل های بعد حفظ و حراست کنند.
 

ساخت باغ موزه دفاع مقدس همدان در سال 76 به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان آغاز شد و از سال 84 شاهد روند صعودی پیشرفت موزه بوده ایم که تکمیل آن این روزها با کندی مواجه است.

این موزه در مساحت هفت و نیم هکتاری و در 6 فاز طراحی شده که تاکنون چهار فاز آن به بهره برداری رسیده و دو فاز باقیمانده در انتظار تامین اعتبار برای تکمیل است.

فاز نخست پنج هزار مربع متراژ و شامل آمفی تئاتری با گنجایش 170 نفر، یک ساختمان اداری به متراژ 2 هزار و 500 متر مربع و حرم شهید گمنام به مساحت 300 متر مربع است.

در فاز دوم، موزه کلاسیک در سه هزار متر مربع، گالری بیان نقش نیروی هوایی، گالری شهدا و جنگ نابرابر، چیدمان در 2 هکتار و گالری قرارگاه مقدم قبل از جبهه قرار گرفته است.

فاز سوم عبارت است از اجرا و طراحی محوطه بیرونی، اجرای صفه سرداران، صفه عاشورا، کتیبه مقاومت، صفه دفاع مقدس، صفه ولایت برای تبیین نقش امام و رهبری، فضاسازی و نماسازی نمای بیرونی از سنگ گرانیت و خاکریز مقاومت و عروج که اسامی هشت هزار شهید به همراه تندیس عروج تعریف شده است.

فاز چهارم نیز دریاچه مصنوعی در 6 هزار متر مربع، طراحی آبنمای موزیکال برای نمایش فیلمهای دفاع مقدس بر پرده آبی به طول 40 متر و ارتفاع 20 متر، پخش موزیکهای مرتبط با دفاع مقدس از طریق آب نما و اجرای حرکات موزون با موسیقی توسط ناظرهای الکترونیکی، حرکت آب و ایجاد مه سازی روی دریاچه و سکوهای نشیمن برای 2 هزار نفر را شامل میشود.

در فاز پنجم ساخت پارک دفاع مقدس به مساحت 2 و نیم هکتار، برای افزایش فضای سبز و محیطی با نشاط برای عموم مردم با المانها و اداوات نیمه سنگین به جا مانده از ارتش عراق، استفاده از تندیس فرماندهان و رزمندگان نقش آفرین نیز طراحی شده است.

فاز ششم نیز شامل ساخت پانوراما به مساحت هفت هزار مترمربع در استوانهای به قطر 42 متر و ارتفاع 27 متر در سه طبقه است که در واقع جبهه واقعی خرمشهر از ابتدای شروع جنگ در این شهر تا پایان آن به شکلهای مختلف طراحی و ترسیم میشود.

به گفته مسئولان مطالعات اولیه را در ساخت این پانوراما مهندسان کره شمالی انجام داده اند که در این زمینه تجربیاتی هم دارند.

انتظار می رود با وجود چنین موزه ای در همدان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان و دستگاه های استانی به منظور تبلیغات مناسب و در خور این موزه فرهنگی همت کنند تا بتوان از این ظرفیت موجود برای جذب گردشگران و بازدیدکنندگان به درستی استفاده و بیش از پیش مردم را با ارزشهای دوران دفاع مقدس آشنا کرد و نسل جوان را با آن دوران پیوند داد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه موزه دفاع مقدس همدان در نقشه های گردشگری استان دیده شده و ما در این اداره کل در حد وسع خود برای معرفی این موزه فعالیتهای تبلیغاتی لازم را انجام داده ایم، کمک دستگاه ها برای معرفی و تقویت موزه دفاع مقدس همدان در سبد گردشگری گردشگران را خواستارشد.

محمدجواد زمردیان گفت: در طول سه سالی که از بهره برداری این موزه گذشته است تنها 90 میلیون تومان از طریق فروش بلیت به عنوان درآمد کسب شده است که هزینه های خود موزه را نیز تامین نمی کند.

وی با بیان اینکه به دنبال درآمد از این موزه نبوده و نیستیم افزود: هدف ما این بوده که تمامی افراد از سراسر استان همدان از این موزه بازدید کنند ضمن اینکه اگر به بررسی آمار بازدیدکنندگان بپردازیم متوجه می شویم که به میزان قابل توجهی از سایر استان های کشور و حتی گردشگرانی از کشورهای خارجی جزو بازید کنندگان این موزه بوده اند.

زمردیان تصریح کرد: در طول سه سال بیش از 200 هزار نفر از این موزه بازدید کرده اند که هر سال نسبت به سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان دارای افزایش قابل توجهی بوده است.

وی درباره هزینه نگهداری موزه دفاع مقدس همدان تاکید کرد: هزینه علمی نگهداری سالانه این موزه حدود 700 میلیون تومان است ضمن اینکه در ساخت این موزه طوری عمل شده تا فرهنگ دفاع مقدس و اقتصاد مقاوتی در هزینه ها محسوس باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان تصریح کرد: ماهانه 10 میلیون تومان بیشتر برای نگهداری این مکان هزینه نمی شود و این درحالی است که فقط در مدت هشت ماه 30 میلیون تومان هزینه قبض آب و برق موزه شده است و از این پس باید به فکر هزینه گاز هم باشیم.

زمردیان ادامه داد: پس از باغ موزه دفاع مقدس تهران تنها استانی هستیم که شش و نیم هکتار برای ایجاد فضای موزه ای و فرهنگی اختصاص داده ایم و امروز باغ موزه دفاع مقدس همدان با باغ موزه دفاع مقدس تهران برابری می کند.

وی افزود: برای موزه دفاع مقدس همدان تاکنون حدود 13 میلیارد تومان هزینه شده و پیش بینی ما این است که 10 میلیارد تومان دیگر هم نیاز باشد تا این موزه تکمیل و به نحو شایسته ای پذیرای علاقه مندانی باشد که خواهان کسب اطلاعات از این دوران حماسی از تاریخ کشور خود هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم باغ موزه دفاع مقدس استان همدان را پتانسیلی برای تقویت گردشگری جنگ می داند.

علیرضا ایزدی معتقد است: در حوزه گردشگری باید تمامی سلایق را پوشش داد و گردشگری جنگ نیز از جمله مواردی است که می توان بر روی آن مانور زیادی داد.

وی ادامه داد: استان همدان به طور مستقیم درگیر جنگ نبوده اما تاثیر گذاری بالایی در عملیات ها، خطوط مقدم و پشتیبانی در جنگ را بر عهده داشته است که به عنوان مثال می توان به حضور درخشان رزمندگان همدانی درعملیات مرصاد اشاره کرد.

ایزدی تاکید کرد: موزه دفاع مقدس همدان پتانسیلی در همدان است که استانهای مرزی با وجود درگیری مستقیم با جنگ از آن محرومند.

البته این موزه برای رسیدن به جایگاه واقعی خود هنوز راه طولانی را در پیش دارد، وجود برخی مشکلات و تلاش برای حل آنها خواهد توانست در جذب مخاطب نقش موثری داشته باشد با جذب مخاطب این موزه به دو هدف خود نائل خواهد شد یکی آشنایی مردم با فرهنگ غنی هشت سال دفاع مقدس که هدف اصلی موزه است که این یک برنامه ریزی استراتژیک و بلند مدت برای ورود به بحث مبارزه با جنگ نرم دشمن است و دیگری هم جذب گردشگر به این استان در کنار سایر مکانها و آثار دیدنی استان همدان محسوب می شود.

مدیر باغ موزه دفاع مقدس همدان مهم ترین دغدغه موجود را جدای از بحث تکمیل موزه دغدغه نگهداری از امکانات موجود می داند و ادامه داد: هزینه نگهداری سالانه موزه حدود 750 میلیون تومان است و این در حالی است که درآمد موزه به فروش مختصری از بلیط و برخی کمک های جزئی نهادها باز می گردد که به هیچ وجه کفایت نمی کند.

سرهنگ الهی تبار با اشاره به اینکه این موزه ردیف بودجه ندارد می افزاید: هم اکنون در هزینه های جاری موزه همچون نگهداری علمی از مجسمه ها و ماکت ها و فضای داخلی موزه، رنگ آمیزی، نورپردازی، فضای سبز، آب و برق و غیره در مضیقه قرار داریم.

وی گفت: تا قبل از افتتاح این طرح بسیاری از نهادها که حدود 20 دستگاه اجرایی استان را شامل می شدبا ما همکاری داشتند اما پس از افتتاح تا حدود زیادی از کمک های آنان کاسته شده است.

مدیر موزه دفاع مقدس همدان افزود: از نهادهای استان به ویژه شهرداری خواسته ایم که ما را کمک کنندتا بتوانیم به نحو مطلوب خدمات رسانی کنیم.

روحی مدیر داخلی باغ موزه دفاع مقدس هم مهم ترین مشکل این مجموعه را مشکل مالی دانست و اظهار داشت: باغ موزه دفاع مقدس همدان کمبود بودجه دارد و حتی مشکل بودجه تا حدی است که در برخی شرایط به دلیل هزینه نشدن مناسب برای نگهداری شاهد استهلاک و فرسایش در برخی بخش های موزه هستیم.


وی به تاکید مسئولان مبنی بر پایین نگه داشتن بلیط ورودی موزه اشاره کرده و افزود: یکی از راههای تامین بودجه برای برخی هزینه های موزه همین درآمد حاصل از فروش بلیط است که مسئولان موافق بالا بردن قیمت آن نیستند و به مناسبت های مختلف هم بلیط به صورت نیم بها و با تخفیف عرضه می شود.

روحی همچنین فرهنگ پایین برخی بازدید کنندگان را یکی دیگراز مشکلات بیان داشت و ادامه داد: تاکید زیاد مجموعه برای پاکیزگی و رعایت نظافت در موزه اما متاسفانه برخی از مردم همکاری لازم را ندارند و محوطه در بسیاری از مواقع از زباله های مصرفی بازدید کنندگان پر می شود. از جمله مشکلات دیگر به بحث اطلاع رسانی از این موزه برمی گردد که به نظرمی رسد کافی نیست و بسیاری هنوز با این موزه آشنایی ندارند.


الهی تبار جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان هم به این موضوع اذعان داشته و می گوید: بیشتر مسافران و بازدیدکنندگان در یک مورد اتفاق نظر دارند که این موزه با قابلیت ها و اثرگذاری فراوان مجموعه ی بی نظیری در فرهنگ دفاع مقدس می باشد که ناشناخته مانده و لازم است تا اطلاع رسانی گسترده ای در سطح کشور انجام پذیرد.

حدیدچی یکی از هنرمندان استان همدان هم می گوید: هنوز موزه نتوانسته از امکانات سمعی و بصری برای رسیدن به اهداف خود استفاده خوبی داشته باشد و بیشتر تمرکز خود را بر مجسمه گذاشته که تکنیک کاملی برای یک موزه مدرن نیست.

اصغری یکی از بازدیدکنندگان موزه هم گفت: مهمترین مشکل موزه همدان درگیر نکردن مخاطب با آثار موجود در این موزه است بدین صورت که بازدیدکننده در مقام یک بازدیدکننده صرف باقی میماند و تنها از بخشی به بخش دیگر قدم میزند بدون اینکه بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.

و سخن آخر اینکه مسئولان این موزه باید به مجموعه ای ازمسائلی که کارشناسان و بازدید کنندگان آنها را مطرح می کنند توجه وسعی کنند آنها را حل و به روزکنند و در تکمیل فازهای بعدی این مشکلات و برخی مشکلات احتمالی را برای هر چه بهتر کردن این موزه ملی مرتفع کنند.

حال که به اعتراف کارشناسان بزرگترین باغ موزه دفاع مقدس کشور (پس از تهران) در همدان قرار دارد شایسته است مسئولان و مدیران ارشد استان هم ردیف بودجه ای ثابتی برای این موزه در نظر بگیرند و برای تامین اعتبار مورد نیاز دو مرحله باقی انده کمر همت ببندند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار