یادداشت/

نقش تبلیغات در دفاع مقدس

علی واحد
کد خبر: ۲۱۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۱ - 11November 2016

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان اردبیل، علی واحد مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردبیل در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری دفاع مقدس، به بررسی نقش تبیلغات در جنگ پرداخت و نوشت: با نگاهی دقیق به مفهوم تبلیغات درمی‌یابیم که تبلیغات عبارت است از «تلاش‌های سازمان یافته و هدفمند با بهره گیری از رسانه و ابزارهای ارتباطی، به منظور تأثیر برافکار، نگرش و کنش های گروههای مخاطب و تغییر آنها نسبت به اهداف مورد نظر در چهار چوب نظام ارزشی معین» بنابراین سازمان یافتگی، هدفمند بودن، بهره گیری از رسانه ها و تاثیر گذاری بر افکار از مهمترین خصایص تبلیغات به شمار می رود. امروزه فناوری های نوین ارتباطی و اهمیت یافتن افکار عمومی، «تبلیغات وعملیات روانی» و بهره گیری از مهارت های آن مورد توجه بیش از پیش قرار داده است.

اما بانگاهی به گذشته در می یابیم که جنگ تحمیلی و دفاع جوانمردانه مردم سلحشور ایران از دین و وطن و ناموس خود، مملو از درس هایی است که می توان در دوره های مختلف به عنوان منبع قدرت ملی از آن بهره گرفت. این مقطع تاریخی که از مقاطع برجسته وماندگار تاریخ انقلاب اسلامی است، نیازمند تبیین همه جانبه و برسی ابعاد مختلف آن است. یکی از ابعاد مختلف دفاع مقدس که باید مورد توجه پژهشگران و صاحب نظران قرار گیرد، بررسی مدیریت تبلیغات و عملیات روانی در این دوره است. با گذشت نزدیک به سه دهه هنوز کنکاش دقیق در این باره صورت نگرفته است. مدیران تبلیغات جنگ در کشور با برآورد و تحلیل وضعیت موجود و شرایط سیاسی و نظامی زمان جنگ و با استفاده از شیوه های مختلف موثر ومتنوع، تلاش میکردند بر ادراک، روحیات و کنش های مردم و رزمندگان با توجه به نیازهای مختلف دفاع مقدس مؤثر باشد.

بنابراین هدف اصلی در تبلیغات دفاع مقدس، تحت تاثیر قرار دادن گروهای مختلف مخاطب با انتقال پیام و شناساندن ابعاد جنگ بود. این تاثیر گذاری در محیط ملی، تشویق مردم را برای پشتیبانی از جنگ در بر می گرفت و همچنین در همین محیط ،تبلیغات تلاش میکرد برمیزان بصیرت و دشمن شناسی و روحیه رزمی و دفاعی رزمندگان موثر باشد. کارکرد دیگر و هدف بعدی که تبلیغات جنگ پیگیری میکرد مقابله با عملیلت روانی دشمن و پیشگیری از آسیب پذیری نیروهای خودی در برابر تبلیغات خصمانه دشمن محورهای دیگر تبلیغات در دوران دفاع مقدس، افزایش باور و جلب نگاه مردم و رزمندگان به نصرت ویاری حق و قدرت خداوند،تاکید بر نقش عوامل معنوی درجنگ،تبلیغ و ترویج رهنمودهای حضرت امام (ره) درمورد جنگ، تبیین ماهیت متجاوز دشمن، زنده نگه داشتن اسوه های جهاد و شهادت و ترویج اندیشه دفاع و جهاد در فلسفه سیاسی اسلام بود که امروزه بایستی در خصوص این موارد و دیگر موارد معقول مانده پژوهش های دقیقی صورت گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها