همایش بحران‌های ژئوپلیتیک جهان اسلام-2/ ظریف:

حزب‌الله لبنان عامل امنیت‌ساز در جهان اسلام است/ایران کنشگریست که موضوع کنش دیگران نیست

وزیر امور خارجه، حزب‌الله لبنان را عامل امنیت‌ساز در جهان اسلام دانست و گفت: مبنای تاثیرگذاری در جهان اسلام، درک صحیح است.
کد خبر: ۲۱۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ - 14November 2016
حزب‌الله لبنان عامل امنیت‌ساز در جهان اسلام است/ایران کنشگریست که موضوع کنش دیگران نیستبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلیتیک جهان اسلام اظهار داشت: ما توان این را داریم که بازیگران غیرحکومتی را به عاملان قدرت و امنیت تبدیل کنیم و حزب‌الله لبنان عامل امنیت‌ساز در جهان اسلام است.
 
وی افزود: مبنای تاثیرگذاری در جهان اسلام، درک صحیح است و در غیر این‌صورت امکان کنشگری وجود ندارد.

ظریف تصریح کرد: در شرایط کنونی که دوران گذار است، چالش‌ها و فرصت‌ها قابل تبدیل به یکدیگرند و ایستا نیستند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه شرایط در جهان دوقطبی که قبل از دوران گذار بود، ایستا بود، خاطرنشان کرد: امروز با چالش هایی روبروایم که چالش های مشترک جهانی است و تنها مختص جهان اسلام نیست. یکی از این چالش های جهانی تعدد بازیگران است.
 
وی اضافه کرد: اما این چالش، فرصتی برای کشورهایی است که در شرایط قبل نمی توانستند ایفای نقش کنند.
 
ظریف بیان کرد: دولت ها کنشگران انحصاری در صحنه بین المللی نیستند و بلکه بدون داشتن سرزمین هم می توان به کنشگر زاینده امنیت و یا ناامن کننده تبدیل شد. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز جغرافیای جهان اسلام جغرافیای جهانی است. 
 
وی گفت: در شرایط سیال، بازی و کنش سرنوشت ساز است. کنشگری در فاصله بین پرقدرت شدن، نهادینه شدن قدرت و اضمحلال قدرت است. لذا کنشگری صحیح بر مبنای شناخت صحیح از توانمندی های خود و سایر کنشگران حاصل می شود. صدام و قذافی در جهان در حال گذار اقدام به جنگ و صلح کردند که هر دو به اضمحلالشان انجامید و این ناشی از اشتباه در محاسبه است.

ظریف بیان داشت: مشکلاتی که از خارج تحمیل شده به شرایط کنونی در جهان اسلام دامن زده است. 
 
وی چالش های درونی جهان اسلام را سیاسی، اجتماعی و مهمتر از همه گفتمانی دانست و تصریح کرد: ناکارآمدی برخی دولت های اسلامی در پاسخ به خواست های جامعه مدنی مردم کشورشان مهمترین چالش سیاسی است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: نارضایتی از کارآمدی دولت به معنای مفهوم دولت_ملت، به عنوان عامل ریشه ای به یک حرکت افراطی تبدیل شده و چهره جهان اسلام را مخدوش کرده است.
 
ظریف تصریح کرد: چالش ناکارآمدی با توانمندکردن مردم در جهان اسلام محقق می شود. در جمهوری اسلامی ایران این امکان را پیدا کرده ایم که با حضور مردم از بسیاری از چالش ها که در کشور های همسایه رخ می دهد، رفع شود و در برابر تهدیدها، تحریم ها و فشارها تا حد قابل توجهی مصونیت یابیم. از این روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند رای مردم حق الناس است.

وی بیان داشت: چالش را با دادن آدرس‌های غلط، به سمت خطر هدایت نکنیم.برخی چالش های فرصت ساز را نباید به امنیت برانداز تبدیل کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: ما بپذیریم که کنشگریم و موضوع کنش دیگران نیستیم. این خودباوری شعار نیست و واقعیت کنونی جهان اسلام است.
 
ظریف تصریح کرد: چالش ناکارآمدی با توانمندکردن مردم در جهان اسلام محقق می شود. در جمهوری اسلامی ایران این امکان را پیدا کرده ایم که با حضور مردم از بسیاری از چالش ها که در کشور های همسایه رخ می دهد، رفع شود و در برابر تهدیدها، تحریم ها و فشارها تا حد قابل توجهی مصونیت یابیم. از این روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند رای مردم حق الناس است.

ظریف تاکید کرد: باید به بحران هایی که جهان اسلام را تهدید می کنند، توجه کنیم و بحران مصنوعی را با بحران واقعی اشتباه نگیریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان بیان داشت: باید ژئوپلیتیک وحدت در برابر تفرقه، ژئوپلیتیک مقاومت در برابر تسلیم، ژئوپلیتیک صلح در برابر خشونت و ژئوپلیتیک اعتدال در برابر افراط و تفریط قرار دهیم.

انتهای پیام/211 
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار