قایق ­های عساکره الگوی مناسب اقتصاد مقاومتی

ساخت قایق­ های عساکره که از ابتکارات رزمندگان اسلام در شرایط تحریم اقتصادی ایران اسلامی در سال­ های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود می­ تواند الگوی مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی باشد.
کد خبر: ۲۱۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴ - 16November 2016

به گزارش دفاع پرس از مشهد، به دنبال برگزاری جلسات تاریخ شفاهی و بازخوانی عملیات ها و رخدادهای دفاع مقدس توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی، جلسه تشریح نحوه ساخت و مشکلات پیشروی مجموعه سازنده قایق­ های عساکره در سال1363 قبل از عملیات بدر، با حضور جمعی از دست­اندرکاران طراحی این قایق در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد.

توضیحاتی پیرامون ساخت قایق عساکره

با توجه به طرح­ریزی عملیات آبی خاکی بدر و عدم دسترسی به زمین مسطح و لزوم استفاده از قایق­ های تخصصی که قدرت استقرار قبضه خمپاره ­انداز را در خود داشته باشد، رزمندگان را بر آن داشت که به فکر ساخت قایق­ هایی با قدرت بالا که قابلیت جابجایی انواع قبضه خمپاره ­انداز و شلیک خمپاره را داشته باشد، بیفتند.

بخشی از طراحی و ساخت این قایق را نیروهای خراسانی بر عهده داشتند که با همکاری قرارگاه خاتم ­الانبیاء(ص) ساخت 700 عدد از آن را در سال 1363 در کارخانه کشتی­ سازی در دو شهر بندری بوشهر و بندرعباس آغاز کردند. در این بین، جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز در رفع اشکالاتی که در روند ساخت قایق عساکره پیش می­ آمد مجریان طرح و سازندگان را یاری می­ کردند.

ساخت قایق­ های عساکره، 6 ماه به طول انجامید به نحوی که قایق­ های ساخته شده خود را به عملیات بدر رساندند.

ساخت این قایق بکلی سری بود و نمی­ خواستند در مکالمات بیسیم مستقیم از ساخت آن نامی برده شود لذا از عنوان عساکره یاد می­ کردند و همان شد که این اسم بر روی این نوع قایق ماندگار شد.

در ساخت قایق عساکره، با توجه به محدودیت زمانی کلیه نیروها اعم از طراحان، سازندگان و مجریان طرح با یک حرکت جهادی سه شیفت، کار می­ کردند.

ساخت قایق عساکره در دوران دفاع مقدس فتح بابی شد تا رزمندگان اسلام در اندیشه طراحی و تولید قایق ­هایی با توانایی و قدرت بالاتر که قابلیت استقرار و حمل ادوات نیمه سنگین را داشته باشد، باشند و این فکر را عملیاتی کرده و با تولید قایق ­های تندرو از آنها در سال­های بعدی جنگ نیز استفاده کنند.

ساخت قایق ­های عساکره که از ابتکارات رزمندگان اسلام در شرایط تحریم اقتصادی ایران اسلامی در سال­های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بود می­ تواند الگوی مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی باشد.

لازم به ذکر است که برادران حمامی و همکارانشان در زمینه ساخت و تولید قطعات مربوط به ادوات نظامی کمک شایانی به دفاع مقدس کردند و با ابتکارت خود در زمینه تطبیق و هدایت آتش در واحدهای ادوات خراسان موفقیت­ های چشمگیری را برای رزمندگان اسلام به ارمغان آوردند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار