گزارش/

عبور ناوگان دریایی ارتش از خط استوا/ ناوگروه سی‌ام نداجا رکورددار شد

ناوگروه سی‌ام نداجا پس از حضور در تانزانیا، یا به خلیج عدن مراجعت خواهد کرد یا در صورت «تصویب سلسله‌مراتب»، مأموریت خود را با حرکت به سمت جنوب آفریقا و کشور آفریقای جنوبی ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۲۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵ - 13June 2014

عبور ناوگان دریایی ارتش از خط استوا/ ناوگروه سی‌ام نداجا رکورددار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، امیر دریادار «حبیبالله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در حاشیه دیدار هیئت نظامی تخصصی آموزشی کشور عمان، گفت که ناوگروه اعزامی سیام این نیرو متشکل از ناوشکن الوند و ناو لجستیک بوشهر در بندر دارالسلام کشور تانزانیا پهلو گرفته است.

تانزانیا کشوری در شرق آفریقاست که از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رو اندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه است و از شرق نیز به اقیانوس هند محدود میشود.

 

موقعیت کشور تانزانیا در اقیانوس هند و شرق آفریقا (اسلام، مسیحیت و آئینهای بومی، سه دین اصلی در این کشور هستند.)

دریادار سیاری پیش از این گفته بود که ناوگان دریایی ارتش ایران در آینده به «ماموریتهایی فراتر از مدار ۱۰ درجه» خواهد رفت.

حالا با عبور از خط استوا و پهلوگیری در کشور تانزانیا (که برای اولین بار صورت میگیرد) این امر محقق شده است.

نیروی دریایی ارتش، حضور در اقیانوس اطلس را نیز در برنامه خود دارد؛ حضوری که به احتمال زیاد از همین مسیر اقیانوس هند (عبور از شرق و جنوب آفریقا) صورت خواهد گرفت و برای این دریانوردی بلندمدت، میبایست در برخی کشورها که در مسیر هستند، پهلوگیری کنند که حالا تانزانیا یکی از آنها خواهد بود.

ناوگروه سیام ندا جا نیز همچون دیگر ناوگروهای اعزامی، مأموریت اصلی خود را در منطقه خلیج عدن، بابالمندب و تا نیمه دریای سرخ انجام داده و حالا فرمانده این نیرو میگوید که این ناوگروه پس از «دریافت اجازه برای انجام یک سفر دریایی بلندمدت»، از خط استوا عبور کرده تا گام دیگری برای انجام سفرس طولانیتر این نیرو (حضور در اقیانوس اطلس) برداشته شود.

 

 

ناو لجستیک بوشهر با شماره بدنه ۴۲۲ در بندر دارالسلام

البته فرمانده ندا جا گفته است که این ناوگروه پس از حضور چندروزه در تانزانیا، یا به خلیج عدن مراجعت خواهد کرد یا در صورت «تصویب سلسلهمراتب»، مأموریت خود را با حرکت به سمت جنوب آفریقا و کشور آفریقای جنوبی ادامه خواهد داد.

در این صورت، ناوگان سیام نیروی دریایی ارتش، یکی از طولانیترین سفرهای دریایی این نیرو را انجام می دهد.

طولانیترین مأموریت ناوگروههای ندا جا حدود ۱۷ هزار مایل دریانوردی بوده و رکود دریانوردی از نظر زمانی نیز به ناو لجستیکی بندرعباس تعلق دارد که حدود پنج ماه و نیم دریانوردی کرده است.

ناوگروه سیام که برای اولین بار در اقیانوس هند جنوبی حضور پیدا کرده است، سه الی چهار روز در دارالسلام خواهد ماند.

 

 

ناو لجستیک بوشهر در بندر دارالسلام

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعزام ۳۰ ناوگروه به آبهای آزاد بهویژه منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب و دریای سرخ، ۲۴۰۰ کشتی تجاری را اسکورت کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار