مجتبی هندی:

فرهنگ اسلامی بدون هنر ایرانی بی معنا است

با تلاش اساتید هنرخطاطی، خط "نستعلیق" به جایگاهی می رسد که در حال حاضر آن را "عروس خطوط اسلامی" می خوانند.
کد خبر: ۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶ - 17August 2013

فرهنگ اسلامی بدون هنر ایرانی بی معنا است

مجتبی هندی استاد رشته شکسته نستعلیق هنرخطاطی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: هنر خوشنویسی در ایران رابطه بسیار قوی و مستحکمی با فرهنگ اسلامی دارد و این دومقوله خدمات متقابل و ارزنده ای را به هم ارائه داده اند و در پیشرفت هم نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده اند.

وی افزود: تاریخ خوشنویسی ما با تاریخ ورود اسلام به ایران تقریبا یکی است و این هنر با ورود اسلام به ایران رشد می کند و به تدریج توسعه می یابد . خط "ثلث" اولین خطی است که همراه با دین اسلام وارد ایران می شود که خط بسیار شلوغی بوده و نگارش آن هم به سختی انجام می گرفته که به تدریج این خط توسط اساتید ایرانی ساده تر می شود و خط "نسخ" به وجود می آید.

هندی تصریح کرد: البته ایرانی ها قبل از ورود اسلام هم خط "تعلیق" را داشتند که تقریبا مثل خطوط پاکستانی فعلی بوده که این خط به تدریج با خط "نسخ" درهم آمیخته می شود و خط "نستعلیق" به وجود می آید. با تلاش اساتید هنرخطاطی، خط "نستعلیق" به جایگاهی می رسد که در حال حاضر آن را "عروس خطوط اسلامی" می خوانند.

وی ادامه داد : هم در گذشته و هم در زمان حال در بین مردم رسم بوده که مثلا نذر می کردند که چند جلد قرآن کریم را با خط خوش و دست نویس تهیه کنند وآنها را به مسجد یا موزه تقدیم کنند، این رسم یکی از دلایل مهم رشد و توسعه خوشنویسی در ایران بوده است.

مجتبی هندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسجدی در ورامین است که کتیبه های بسیار زیبا وهنرمندانه ای در آن کار شده و تمام این کتیبه ها کار استاد محمودی است که یکی از بهترین خطاط های کشور است. این مسجد نمونه بارزی است از رابطه قوی ومستحکم هنر خطاطی با فرهنگ اسلامی که از صدر اسلام تا کنون ادامه داشته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار