«اسماعیل امینی» شاعر و طنزپرداز در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه طنزپرداز با کسی که شوخی و لودگی میکند، متفاوت است، اظهار داشت: طنزپرداز صاحب نظام اندیشه است و طرفدار اندیشه ای است که آن را برتر و طرفدار انسان و جامعه میداند.
وی افزود: کسی که در حوزه دفاع مقدس طنز کار میکند به این معنی نیست که از نمادها و نشانههای دفاع مقدس برای خنداندن مردم استفاده کند؛ بلکه از مجموعه ارزشهایی که در دفاع مقدس خلق شده است به وسیله طنز دفاع میکند، منظور از طنز دفاع مقدس نیز همین است.
این شاعر و طنزپرداز ادامه داد: طنزدفاع مقدس ترجیح معنویت بر مادیت و ترجیح منافع دینی بر منافع شخصی است. طنزپرداز از ارزشهای خلق شده در دفاع مقدس مانند فداکاری، بی توقع بودن، ساده زیستی و بی اعتنایی به پست و مقام استفاده میکند و به جامعه میگوید شما که در سایه این ارزشها کار میکنید، آیا به آنها پایبند هستید؟
امینی خاطرنشان کرد: کشورهای داعیهدار لیبرالیسم مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، آمریکا و انگلیس در آن ایام به عراق کمک نظامی و تسلیحاتی میکردند و به صدام موشک و بمب میدادند، ما ادعاهای لیبرالیسم این کشورها را با عملکردشان مقایسه میکنیم و سپس طنز میسازیم این در حلی است که برخی کشورها ادعا میکنند برای دفاع از حقوق بشر بمب شیمیایی تولید کردند و به کسی دادند که قهرمان پیشبرد حقوق بشر باشد!
این شاعر و طنزپرداز با اشاره به 2 اشتباه بزرگ طنزپردازان گفت: طنزپردازان از نمادها و نشانههای دفاع مقدس برای شوخی کردن و خنداندن استفاده میکنند که اصلاً کار خوبی نیست. مسئله دوم اینکه از نمادها و نشانهها برای کار کردن علیه جنگ و ارزشهای جنگ استفاده میکنند.
امینی عنوان کرد: نمونه این عملکرد اشتباه مثلاً شخصی است که در جنگ حضور داشته، اما در زمان حاضر توقعات مادی او برآورده نشده است و حالا اعتراض دارد و میگوید عجب کاری کردیم که به جنگ رفتیم، در صورتی که او به جنگ نرفته است، تا توقعات مادیش برآورده شود.
وی افزود: در خیلی از کنگرههای دفاع مقدس شعر ضد جنگ قرائت میشود. این تصور یک رزمنده نیست؛ بلکه تصور کسی است که جنگ را ندیده است، چون رزمندگان معتقدند؛ ما با خدا معامله کردهایم.
دبیر سابق جشنواره شعر فجر بیان کرد: نگاه مادی به جنگ که برخی برای دامن زدن به آن تلاش میکنند، برای تخریب این موضوع است. به نظرم چنین حرکتی هیچ سنخیتی با ارزشهای دفاع مقدس ندارد.
این شاعر و طنزپرداز با بیان اینکه هنرمند برای پسند مخاطب نمینویسد، گفت: فرق هنرمند با کسی که برای سرگرمی کار میکند، این است که هنرمند کارهنری را برای سرگرمی و فروش تولید نمیکند. وقتی شخصی برای مخاطب اثر تولید میکند صاحب اندیشه نیست، در صورتی که هنرمند صاحب اندیشه است و با نیاز بازار حرکت نمیکند.
امینی عنوان کرد: البته هنرمند در کارهای خود برای جلب نظر مخاطب جاذبه ایجاد میکند، اما در عین ایجاد جاذبه حرف خودش را میگوید، چون صاحب فکر و اندیشه است. او جاذبه ایجاد میکند تا دانشجو به حرفش گوش کند، اما حرف مورد علاقه دانشجو را نمیگوید؛ بلکه حرف خودش را میگوید، این فرق هنرمند با کسی است که کار هنری برای سرگرمی خلق میکند.
وی در ادامه درباره خط قرمزهای طنز گفت: برخی مواقع خط قرمزها مربوط به مسائل سیاسی است که اعتباری ندارد، چون هر روز عوض میشود. برخی از خط قرمزها هیچگاه به اندازه ارزشهای بنیادی انقلاب اعتبار ندارند. مسائل بنیادی مثل کتاب مرجع، قرآن و نهجالبلاغه است که ریشه بنیادی دارد.
دبیر سابق جشنواره شعر فجر تاکید کرد: شهادت یکی از مسائل اعتقادی است که هر طیف و سلیقه ای روی کار باشد، نمیتوانیم از آن عبور کنیم. ملتهایی که ذلت پذیر هستند به دلیل نداشتن فرهنگ شهادت طلبی است. مقاومت حاضر در سوریه به دلیل روحیه شهادت طلبی برگرفته از جوانان ایران است.
این شاعر و طنزپرداز افزود: بنیانهای اعتقادی به هیچ وجه نباید مورد شوخی و تمسخر قرار بگیرند؛ این مسائل مهمترین خطوط قرمز اعتقادی هستند.
امینی تاکید کرد: امروز کشورهای منطقه مدیون ایران هستند چرا که آن روزگار در برابر صدام ایستادگی کرد تا جنگ را از منطقه جمع کند. امام (ره) فرمودند: «تا رفع فتنه ایستادگی میکنیم» و همین ایستادگی موجب رفع فتنه شد. خطوط قرمز سیاست هر روز تغییر میکند، اما خطوط قرمز اعتقادی هرگز تغییر نمیکند. کسانی که اعتقاد دینی هم ندارند و ملیگرا هستند باید امنیت خودشان را مدیون رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم بدانند. ما مدیون رزمندگانی هستیم که در جنگی حضور داشتند که برای اولین بار سرزمینی از ما جدا نشد و ما از آن سربلند بیرون آمدیم.
وی اظهار داشت: روزی در عراق شیعه در مناطق مهمی مثل نجف نیز جرات نفس کشیدن نداشت، اما به برکت خون شهدای ما، امروز شیعه در عراق سربلند است، همه این اتفاقات به برکت خون شهیدان ما است.
دبیر سابق جشنواره شعر فجر گفت: ما هیچ وقت تصور راه اندازی هیئت امام حسین (ع) در شهر بغداد را نداشتیم، همان طور که خواندن دعای کمیل در مسجدالاقصی امروز رویا به حساب میآید؛ ولی رویا نیست، این کار نیز محقق خواهد شد؛ چنانچه حرفهای آن ایام رویا بود و امروز محقق شده است.
انتهای پیام/121