هاشمی در دومین کنگره تروما:

برخورد با فرد خاطی حادثه سمنان باید انقلابی باشد/ انتقاد از تولید خودروهای غیرایمن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حادثه سمنان اگر خاطی دارد باید انقلابی عمل کنیم و بدون پذیرفتن توصیه با فرد خاطی برخورد کنیم تا بازدارنده باشد.
کد خبر: ۲۱۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ - 04December 2016
برخورد با فرد خاطی حادثه سمنان باید انقلابی باشد/ انتقاد از تولید خودروهای ناایمنبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دومین کنگره ملی تروما اظهار داشت: هسته اولیه این کنگره توسط کسانی پایه گذاری شده که سابقه حضور در دوران دفاع مقدس را در کارنامه فعالیتی خود به ثبت رسانده‌اند. اما باید این عزیزان بدانند که تروما به دوران دفاع مقدس محدود نیست بلکه امروز یکی از مصیبت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: سالانه حدود 16 تا 18 هزار نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند و 200 هزار نفر نیز بر اثر همین حوادث معلول می‌شوند و این برای کشوری که می‌خواهد الگو باشد، بسیار بد است.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه تروما قابل پیشگیری است، اظهار داشت: در درمان بعضی موارد ناشی از حوادث فراوان موجود در کشور صاحب سبک هستیم اما اگر نتوانیم پیشگیری کنیم در همین مواردی که صاحب سبک هستیم نیز دچار مشکل می‌شویم، مانند حوادثی که در هفته‌های اخیر بوجود آمد و می‌شد با پیشگیری از وقوع آن جلوگیری کرد.
 
وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که مسئولین باید انجام دهند نه گفتن است، زیرا هر کجا مردم اشتباه می‌کنند یا مسئولین رای می‌خواهند یا می‌خواهند محب و مقبول باشند یا مردم ناراحت نشوند لذا متاسفانه اشتباه مردم را تایید می‌کنند، بنابراین در این حالت معلوم می‌شود وضعیت چه خواهد بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: سالها است اتومبیل می‌سازیم و دستگاه‌های انتظامی از ناایمن بودن آنها سخن می‌گویند اما برخی‌ها می‌گویند پس اقتصاد مقاومتی چه می‌شود؟! اگر برای ایمن شدن خودروها ایستادگی شود، در برابر آن مقاومتی شکل می‌گیرد و اگر هم چشم پوشی صورت گیرد، وضعیت موجود را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: الان سالهاست آمار حوادث رانندگی ما ثابت است و عنوان می‌شود جلوی رشد آن گرفته شده است، ولی با این وجود جزو کشورهایی هستیم که بیشترین مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را داریم.

قاضی زاده هاشمی سپس با اشاره به اینکه وقتی قطاری تصادف می‌کند و اتومبیلی واژگون می‌شود و یا هواپیمایی سقوط می‌کند بعد از آن به دنبال درمان هستیم که این هم موقتی است، عنوان کرد: همه می‌گویند موتور سیکلت عامل بیشترین مرگ و میر حوادث رانندگی است ولی هیچ کس برای توقف آن اقدامی نمی‌کند و اگر از صنعت صحبت کنیم فردا این یک مسئله برای ما می‌شود. با این حال معلوم نیست چرا وقتی مشخص است کدام خودرو به دلیل ناایمن بودن بیشترین تلفات جاده‌ای را داراست، تولید می‌شود.

وی در خصوص حادثه ریلی هفته گذشته هم عنوان کرد: ما ستاد بحران داشتیم و در مدت سه سال شاید یکبار هم به آن احتیاج پیدا نکنیم با این حال زمان رخداد حادثه برای ما مهم است که آمبولانس زمینی و هوایی و آتش نشانی چه زمانی به صحنه حادثه می‌رسند و پلیس که باید تردد را کنترل کند چه زمانی به وظیفه خود عمل می‌کند. این حادثه اگر خاطی در آن وجود دارد باید انقلابی عمل کنیم و بدون پذیرفتن توصیه با فرد خاطی برخورد کنیم تا بازدارنده باشد.
 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بیشتر از درمان به پیشگیری نیازمندیم، عنوان کرد: 1900 دستگاه آمبولانس زمینی و تعداد 20 فروند آمبولانس هوایی برای اورژانس کشور فعالیت دارند که برای افزایش سرعت انتقال مصدومان به مراکز درمانی درصدد هستیم تعداد بالگردهای اورژانس را به 45 فروند افزایش دهیم.
 
وی درباره افزایش مراکز بیمارستانی تروما هم بیان داشت: در بخش بیمارستانی 120 بیمارستان تروما داریم که بازسازی و نوسازی شده‌اند و علاوه بر این اورژانس 570 بیمارستان را نیز نوسازی کردیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: با وجود همه این اقدامات، هیچ کمکی بالاتر از پیشگیری نیست و این هم وظیفه کل نظام است؛ در این رابطه هرچند نمی‌توان از کلمه «شرم» و «خجالت» برای بالا بودن تلفات حوادث رانندگی به علت آن که ارزش آن را رسانه‌ها از بین برده‌اند، بیان کرد اما واقعا جای تاسف است در کشورمان جوانان را در چنین حوادثی از دست بدهیم و بعد به آن عادت هم بکنیم.
 
وی سپس با انتقاد از اینکه از دست دادن جوانان را به قضا و قدر الهی پیوند می‌زنیم و بعد مردم هم با آن کنار می‌آیند، گفت: بحث تئوریکی، ارایه مقاله و بحث‌های آکادمیکی کم نداریم اما از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) انتظار می‌رود در سیاست گذاری‌ها هم فعال باشد.
 
انتهای پیام/231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار