رویترز منتشر کرد؛

آزادسازی حلب پیروزی برای روسیه و شکست برای آمریکا است

یک خبرگزاری غربی نوشت: شکست شبه نظامیان میانه روی مورد حمایت آمریکا در شرق حلب در برابر نیروهای دولتی سوریه که از سوی روسیه حمایت می‌شوند، یک شکست برای باراک اوباماست.
کد خبر: ۲۱۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ - 06December 2016
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که شکست خوردن شبه نظامیان میانه‌روی مورد حمایت واشنگتن در شرق حلب از نیروهای دولتی سوریه، یک شکست بزرگ برای تلاش‌های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای گسترش دموکراسی و شکست تروریسم در خاورمیانه است.

تازه ترین ارزیابی‌ها و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا به‌زودی بخش‌های باقی مانده شرق حلب را نیز از دست خواهند داد و نیروهای دولتی سوریه که از سوی روسیه و ایران، عراق و لبنان حمایت می‌شوند، کنترل این مناطق را نیز در دست خواهند گرفت.

پل پیلار یک تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا در این باره تاکید کرد: سقوط شرق حلب، آمریکا را با این واقعیت روبرو خواهد کرد که حمایت از مخالفان میانه‌رو به این امید که دولت آینده سوریه را تشکیل دهند، دیگر جای امیدواری نخواهد داشت.

مقام‌های آمریکایی بر این باورند که شکست در شرق حلب موجب خواهد شد تا نفوذ دونالد ترامپ بر اوضاع جنگ سوریه کمتر شود. شکست مخالفان میانه‌رو در شرق حلب، یک پیروزی بزرگ برای بشار اسد خواهد بود و موجب تقویت موضع وی برای ادامه پیشروی در سایر مناطق و بازپسگیری مناطق اشغالی سوریه خواهد شد.

این پیروزی موجب استحکام روابط روسیه و سوریه خواهد شد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که کمک مسکو به دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها در نهایت منجر به پیروزی نیروهای دولتی شود. روسیه از سپتامبر 2015 میلادی به درخواست دولت سوریه، حملات هوایی در خاک این کشور را آغاز کرده است.

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که حاضر به گفت‌وگو با آمریکا درباره خروج شبه‌نظامیان از شرق حلب است و در غیر این صورت با شبه نظامیان میانه‌رو نیز مانند تروریست‌ها برخورد خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: چه کسی پیروز می‌شود؟ پوتین، ایرانی‌ها و اسد. چه کسی شکست می‌خورد؟ ما، اردن (جایی که شبه نظامیان میانه رو آموزش دیدند). سعودی ها و کشورهای خلیج فارس.

در حالی که اوباما 20 ژانویه از قدرت کناره گیری خواهد کرد، سیاست‌های وی در جهان اسلام با شکست‌های متعددی روبرو شده است. امیدهای وی برای سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیل رنگ باخته است. وی نیروهای آمریکایی را در سال 2011 از عراق خارج کرد ولی بار دیگر تعداد محدودی از آنها را برای کمک به دولت عراق در مبارزه با تروریست‌های داعش، به این کشور بازگرداند.

در افغانستان، طالبان سرزمین‌هایی را مجددا باز پس گرفته است که نیروهای آمریکایی و متحدانش قبلا توانسته بودند آنها را از طالبان بگیرند. اوضاع لیبی پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی همچنان با هرج و مرج روبرو است. سوریه روشن ترین شکست سیاست خارجی آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی افزودند: گرچه اوباما از شبه نظامیان میانه روی سوری در جنگ علیه دولت بشار اسد حمایت کرد ولی این حمایت هرگز برای دستیابی به هدف واشنگتن که برکناری اسد از قدرت و مجبور کردن روسیه و ایران برای مذاکره درباره دولت وحدت ملی، کافی نبوده است.

شکست شبه نظامیان میانه رو موجب بازگشت مسکو به خاورمیانه به عنوان یک ابرقدرت خواهد شد. جایگاهی که روسیه از 1991 میلادی پس از فروپاشی شوروی سابق نداشته است. یک مقام دیگر آمریکایی تاکید کرد: در واقع روس‌ها تمایلی برای پایان جنگ در سوریه ندارند. آنها می‌خواهند برنده نهایی جنگ باشند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار