نویسنده کتاب "صورت‌های خاکی" در گفت‌و گو با دفاع مقدس:

داستان نویسان، خاطرات شفاهی جنگ را مطالعه کنند

نویسنده کتاب "صورت‌های خاکی" گفت: در برخی از رمان‌های دفاع مقدس، واقعیت‌های جنگ ذکر نشده که می‌تواند نسل جوان امروز را از حقیقت دفاع مقدس دور کند. علت این موضوع را باید در جاذبه‌های نوشتاری جست و جو کرد.
کد خبر: ۲۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲ - 16June 2014

داستان نویسان، خاطرات شفاهی جنگ را مطالعه کنند

فرزاد بیات موحد نویسنده کتاب "صورتهای خاکی" در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: این کتاب خاطرات سرهنگ بازنشسته سپاه "امیرعلی احمدی" را در بر میگیرد که به صورت تاریخ شفاهی تدوین شده است.

وی افزود: راوی کتاب در روستای "قاضیکندی" ماه نشان از توابع شهرستان زنجان است که با شروع جنگ تحمیلی وارد سپاه شده و پس از آموزشهای اولیه در عملیاتهای متعددی به عنوان فرمانده گردان و محور فعالیت کرده است.

بیات تصریح کرد: این کتاب از بدو تولد نوشته شده و در نوشتن کتاب به دنبال بررسی بستر رشدی بودم تا ببینم که او در چه خانواده و محیطی رشد کرده که از چنین شخصیت والایی برخوردار شده و توانسته در زمان جنگ آنچنان رشادت و دلاوری هایی را از خود نشان دهد.

نویسنده کتاب " صورتهای خاکی" با اشاره به عنوان کتاب بیان کرد: در یکی از خاطرات، سرهنگ احمدی خاطره ای از عملیات رمضان تعریف کرد که این عملیات در هوای گرم تابستان انجام شد. وقتی رزمنده ها از عملیات بر می گشتند، صورتشان عرق کرده بود و گرد و خاک روی صورتشان نشسته بود، به قدر گرد و خاک زیاد بود که افراد شناسایی نمی شدند. یا باید خود را معرفی می کردند و یا حرف می زدند تا از روی صدا آنها را شناسایی کنیم. به همین دلیل عنوان صورتهای خاکی برای کتاب انتخاب شد.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت های تاریخ شفاهی سندیت ان است، تاکید کرد: تاریخ شفاهی یک سند قابل پذیرش است. ممکن است که کتاب به صورت رمان نوشته شود، اما دیگر به عنوان یک سند، قابل پذیرش نیست. زیرا در نوشتن رمان، نویسنده دخل و تصرف دارد. اما تاریخ شفاهی ذکر خاطرات راوی به صورت دست نخورده است که تنها برای روانی جملات تغییراتی دران صورت می پذیرد.

 نویسنده کتاب "یک ذره خاک" ادامه داد: در تاریخ شفاهی لحن راوی باقی می ماند. در این کتاب نیز خاطراتی جالب بیان شده است که برخی از آنها قابلیت تبدیل شدن به یک رمان را دارند.

بیات خاطرنشان کرد: در برخی از رمانها مشاهده می کنیم که واقعیت های جنگ در آن ذکر نشده است که میتواند نسل جوان امروز را واقعیت های جنگ دور کند. می توان این علت را در جاذبه های نوشتاری جست و جو کرد. من به داستان نویسان توصیه می کنم که به مطالعه تاریخ شفاهی بپردازند و داستانها را بر اساس واقعیت بنویسند و از خیالپردازی صرف خارج شوند.
 

یادآور می شود کتاب "صورتهای خاکی" نوشته فرزادبیات موحد به تازگی از سوی نشر پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار