نویسنده کتاب "هنوز فرمانده مایی" در گفت‌و گو با دفاع مقدس:

وقایع جنگ را آنگونه که هست، بیان کنیم

نویسنده کتاب "هنوز فرمانده مایی" گفت: در نوشتن کتابهای دفاع مقدس باید روانی و سادگی بودن مطالب را در نظر گرفت. علاوه بر این باید اتفاقات را آنگونه که هست بیان کرد.
کد خبر: ۲۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵ - 16June 2014

وقایع جنگ را آنگونه که هست، بیان کنیم

محسن سیوندیان نویسنده کتاب "هنوز فرمانده مایی" در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: این کتاب خاطرات محمد جعفر یوسف زاده است. وی در دوران جنگ تحمیلی مسئول دیده بانی لشکر 14 امام حسین (ع) و همچنین معاون طرح عملیات تیپ دوم بوده است. او که در سال 42 در اصفهان متولد شده است با عضویت در سپاه از سال 1359 تا پایان جنگ تحمیلی در میدان نبرد شرکت داشته است.

وی افزود: یوسف زاده مشاور فرمانده ای چون حاج حسین خرازی بوده و همین عامل باعث شده که او اتفاقات بسیاری را از نزدیک شاهد باشد. علاوه بر این در جای جای این کتاب نام این فرمانده بزرگ نیز ذکر شده است.

سیوندیان با بیان اینکه این کتاب به صورت تاریخ شفاهی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: خاطرات تاریخ شفاهی به دلیل نوع بیانی که دارند شاید زیاد عامه پسند نباشند اما می توانند منابع خوبی برای عرصه جنگ محسوب شوند. زیرا حاوی اطلاعات غنی از جنگ هستند. در این کتاب بعضی از خاطرات ذکر شده، خواندنی هستند تا جایی که مخاطب را وادار به ادامه خواندن کتاب می کند، اما در بعضی از صفحات با وقایعی روبرو می شویم که حالت سندی و ارائه اطلاعات به خود می گیرد که شاید زیاد با ذائقه مخاطب امروز سازگاری نداشته باشد. در این بین رمانها از جایگاهی خوبی برخوردارند.

نویسنده کتاب "هنوز فرمانده مایی" بیان کرد: در نوشتن کتابهای دفاع مقدس باید روانی و سادگی بودن مطالب را در نظر گرفت. علاوه بر این باید اتفاقات را آنگونه که هست بیان کرد. رزمندگان نیز مردم عادی بودند که اسلحه به دست گرفته و درمیدان رزم حاضر شدند. این در صورتی است که در بعضی از کتابها رزمندگان را غیر واقعی نشان می دهند.

وی با اشاره به فیلم اخراجی ها ساخته مسعود ده نمکی گفت: شما  فیلم اخراجیها را ببینید که چطور مخاطبان زیادی را جلب کرد. این اتفاق به سادگی در جامعه امروز رخ نداد، بلکه زبان و نوع نمایش ساده آن و مطابق با واقع بود که باعث شد مخاطبان را با سلایق مختلف پیدا کند.

یادآور می شود کتاب "هنوز فرمانده مایی" نوشته محسن سیوندیان در 490 صفحه به تازگی از سوی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها