شهید چمران در نگاهی به آثار او

اگرچه نمی توان چمران را در نگاهی گذرا بر زندگینامه و شرح مبارزاتی وی شناخت اما آثار شهید چمران که شامل راز و نیازها و خاطراتی از دوران مبارزاتی اوست قسمتی از شخصیت بزرگ این شهید را بازگو می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸ - 19June 2014

شهید چمران در نگاهی به آثار او

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، شهدا را نمی توان در قامت نوشته و عکس و مروری گذرا بر زندگینامه هایشان شناخت چنانچه بعد گذشت بیش از سه دهه از شهادت شهید مصطفی چمران بسیاری از ابعاد وجودی ایشان پنهان مانده است و کمتر کسی است که شهید چمران را تمام کمال بشناسد. تمام آثاری که در تمام این سالها به نوعی به شهید چمران و زندگینامه و مبارزات  ایشان پرداخته است آثاری ارزشمند و قابل تقدیر است اما به جرئت می توان گفت تمامی این آثار حتی گوشه ای کوچک از روح متعالی و بلند و زندگی پر فراز و نشیب این شهید بزرگوار را نتوانسته اند بر صفحات کتاب جاری کنند.

در این میان با تامل بر دست نوشته ها و آثار به جای مانده از خود شهید چمران و مرور آن می توان تا حدودی عمق روحیات عرفانی و در عین حال قدرت تحلیل مبارزاتی وی را دریافت. کتاب هایی که در مقاطع مختلف نوشته و به جنبه های مختلفی چون راز و نیازهای شهید چمران و دوران مبارزاتی وی را شامل می شود. از این رو در ادامه به آثار منتشر شده شهید چمران اشاره ای کوتاه می شود.
 

کتاب علی زیباترین سرودهی هستی

که شامل سه سخنرانی با عناوین ذکر خدا و عدالت علی، از حکومت علی تا مهدی موعود و امام علی تجلی عدل خدا است که توسط برادر شهید مصطفی چمران  تنظیم و گردآوری شده است.

خدا بود و دیگر هیچ نبود

این کتاب مجموعه از از یادداشت های دکتر چمران را شامل می شود. این دست نوشته ها در طول دوران تحصیل وی در آمریکا و دوران مبارزه در لبنان و ایران نوشته و توسط برادرش مهدی چمران گردآوری و تنظیم شده است.  کتاب با زندگینامه کوتاه شهید چمران آغاز میشود: دوران کودکی، ورود به دانشگاه، تحصیل در امریکا، فعالیتهای سیاسی درآمریکا، آموزشهای نظامی در مصر، هجرت به لبنان، شکلگیری  تشکلهای سیاسی ـ نظامی شیعیان، آغاز درگیریهای داخلی،  فقدان امام موسی صدر،  پیروزی انقلاب اسلامی، در کردستان، در وزارت دفاع، نماینده مردم تهران در شورای عالی دفاع، تشکیل ستاد جنگهای نامنظم، پیروزی سوسنگرد،  دیدار با امام و شهادت در خرداد سال ۱۳۶۰ .

بینش و نیایش

کتاب بینش و نیایش گزیده ای از راز و نیازهای شهید چمران است که از ان جمله می توان به نیایش های قبل از شهادت ایشان اشاره کرد.
 
کردستان

این کتاب شامل تحلیل ها یادداشت ها و خاطرات شهید چمران در طول حضور وی در کردستان است. بخش عمده ای از کتاب به حوادث شهر پاوه می پردازد.  تحلیلی از آغاز حوادث کردستان و فرمان امام مبنی بر خنثی سازی این اقدامان در فصلی با نام " پاوه، فرمان تاریخی امام (ره) و سرآغاز نجات کردستان" آمده است.بخش دوم مطالب شامل برخی از سخنرانی های شهید چمران در زمان و مکان های مختلف در خصوص جنگ کردستان است. و بخش سوم نیز گزیده مطالبی از دست نوشته های پراکنده و گوناگون آن شهید در ارتباط با مسئله کردستان است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار