دست‌نوشته‌ای از شهید چمران

همان یک نفر کافی است که آن‌ها را تار و مار کند

شهید مصطفی چمران بسیاری از وقایع را در قالب دست‌نوشته‌هایی به جای گذاشته است که از آن جمله می‌توان به دست نوشته او درباره وقایع کردستان اشاره کرد.
کد خبر: ۲۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵ - 16June 2014

همان یک نفر کافی است که آن‌ها را تار و مار کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، وقتی حرف از چمران به میان میآید کمتر کسی است که میداند باید از چه چیز او بگوید. ابعاد متفاوت وجودی چمران از او عارف، رزمنده، دانشمند و درعین حال پدری آرام و صبور برای بچههای لبنان میسازد که برای شناخت شخصیت او کار را سخت میکند به همین دلیل است که هنوز هم بعد گذشت سالها از شهادت شهید چمران هنوز هم برای بسیاری ناشناخته مانده است.

متن زیردست نوشته شهید چمران از شرح جنگ در کردستان و یکی از تاکتیکهای جنگهای چریکی است:

"دوستان ما از رادیو و تلویزیون میشنیدند که شخص مرا در فلان نقطه و یا فلان شب محاصره کردهاند، ولی حقیقت بهعکس بود. حقیقت این بود که ما خود را به محاصره میانداختیم، ما خود به داخل حلقه محاصره فرود میآمدیم. آنچنان نبود که دشمن بیاید و ما را محاصره کند، ما درست در وسط حلقه دشمن پیاده میشدیم و آنها را از داخل منفجر میکردیم. با این علت بود که در اخبار گفته میشد مثلاً ما در بسطام (بین مریوان و بانه) یا فلان نقطه دیگر به محاصره افتادهایم.

در این درگیریها عده ازاز رزمندگان ما به شهادت رسیدند و کار سادهای نبود کسانی بودند که تیر خوردند و کسانی که به شهادت رسیدند، اما دشمن فهمید که اگرحتی همه ما را بکشد و یک نفر باقی بماند همان یک نفر کافی است که آنها را تار و مار کند.

 بنابراین بعد از دو سه روز اینچنین نبردی، دشمن روحیه خود را آنچنان ازدستداده بود که بهمحض ورود هلیکوپترها، اسلحههای سبک و سنگین خود را بر زمین میگذاشتند و میگریختند و از درگیری باما وحشت داشتند. اینچنین بود که بانه بدون شلیک یک گلوله تسلیم شد. یا سردشت که سختترین و خطرناکترین مرکز دشمن بود با یک درگیری کوچک چند مجروح به تصرف نیروهای ما درآمد. آنچه در کردستان پیروز شد بمباران نبود، نیروی ایمان بود، نیروی شهادت بود، فرمان امام خمینی بود."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار