تفاوت‌های محب و شیعه

اگر شیعه زینت امام یا امامت باشد، شیعه واقعی و حقیقی است اما اگر به هر نحوی نسبت خود را با مسئله امامت چه در رفتار چه در اعتقادات و رویکردهای زندگی حفظ نکند، از ماهیت شیعه بودن، دور شده است.
کد خبر: ۲۲۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸ - 14January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «حجت الاسلام والمسلمین حسین شریعتی نژاد» معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت وگویی با اشاره به ملاک های رفتاری شیعیان، برای آنکه برازنده مکتب امام صادق(ع) باشند، اظهار کرد: اگر مبنا و خطابه تمام آیات قرآن با کلمات «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» را شیعیان بدانیم، شاخص‌های رفتاری بسیاری، براساس این آیات بدست می‌آید.

محور بودن اهل بیت(ع) ملاک رفتاری شیعیان

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) یک ملاک و شاخصه کلی را برای رفتار شیعیان بیان کردند، تصریح کرد: در این ملاک و شاخصه اصلی، اهل بیت(ع) خود را محور قرار داده اند یعنی براساس اندیشه شیعیان، محور اعتقادی و معرفتی اندیشه تشیع امام معصوم(ع) است و معارف اسلامی آنان، حول محور امامت می گردد، بنابراین برای آنکه بررسی کنیم، شیعه واقعی چه کسی است و دارای چه شاخصه هایی است، باید آن را حول محور امامت بررسی کنیم.

شریعتی نژاد با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) فرمودند: «کونُوا لَنا زَیْناً برای ما زینت باشید،  ولا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً نه باعث ملامت و سرزنش ما» گفت: اگر شیعه زینت امام یا امامت باشد، شیعه واقعی و حقیقی است اما اگر به هر نحوی محوریت امام را رعایت نکند و نسبت خود را با مسئله امامت چه در رفتار، چه در اعتقادات و چه در رویکردهای زندگی حفظ نکند،از ماهیت تشیع، دور شده است و تمام این موارد نسبی است و میزان قرب و بُعد از امام، میزان شیعه بودن را مشخص می کند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: ممکن است فردی شیعه باشد اما فرد دیگری نسبت به او شیعه تر و این نسبت براساس قرب و نزدیکی به محوریت امامت سنجیده می شود.

تفاوت شیعه و محب اهل بیت(ع)!

وی با اشاره به تفاوت های شیعه و محب اهل بیت(ع) افزود: محب، فردی دوست دار امام است اما ممکن است زینت او نباشد اما شیعه تلاش دارد خود، رفتار، عملکرد و اعتقاداتش زینتی برای امامت، باشد یعنی مدال افتخار امام معصوم(ع) خود بشود که این با صرف دوست داشتن امام معصوم(ع)، متفاوت است.

شریعتی نژاد با اشاره به اینکه ممکن است در زندگی فردی را دوست داشته باشیم اما زندگی، روش و منش خود را براساس زینت قرار گرفتن برای او قرار ندهیم، افزود: بطور مثال؛ گاهی رفتارهایی از عاشق سر می زند که از عشقش نشأت می گیرد اما خوشایند معشوق نیست،گاهی عاشق می شویم و این عشق، بروز و ظهورهایی دارد و رفتارهایی ازش سر می زند که منشأ آن، همه عشق و دلدادگی است اما مورد پسند معشوق نیست بنابراین عاشقی، حقیقی است که رفتارهایش را به گونه ای تنظیم کند تا خوشایند معشوق خود باشد.

نشانه مومن، خشوع در نماز است

 معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: فردی در این مسیر بنا می کند، اخلاقش را برازنده و زینت امام کند که چقدر زیباست، رفتار و اخلاق ما به گونه ای باشد که هرکس ما را دید، بگوید این فرد، شیعه امام صادق(ع) است یا در بندگی خدا و نماز و عبادت خود به گونه ای رفتار کند تا براساس آیات قرآن شود که می فرماید: «نشانه مومن آن است که در نمازش خاشع باشد.»

وی اضافه کرد: فردی که اهل نماز و خشوع است، هرکجا باشد، با این رفتار شناخته می شود که شیعه امیرالمومنین امام علی(ع) است، حتی سخن، عهد بستن ها، قراردادهای اجتماعی ما، ارتباط های ما با خانواده، جامعه و ...، دوست و دشمن و سیاست ما باید زینت برای اهل بیت(ع) باشد.

شیعه واقعی، بصیر و هدایت گر امت است

شریعتی نژاد با اشاره به اینکه فردی می تواند زینت امام معصوم (ع) باشد که اهل بصیرت و هدایت گری امت باشد، ابراز کرد: گاهی در میان شیعیان افراد خوب و بااخلاقی بودند و حرام و حلال الهی را رعایت می کردند و در نماز خشوع داشتند اما در مواقعی که نیاز به بصیرت بوده است، سستی کرده اند، در میان اصحاب سیدالشهدا(ع) افرادی را داشتیم که اهل عبادت، نماز و خشوع بودند اما در فتنه ها و گریزگاه هایی که امام(ع) نیاز داشت، همه نمره قبولی نگرفتند!

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با طرح این سوال که چرا امیرالمومنین امام علی(ع) این میزان به مالک اشتر یا عمار توجه داشتند، افزود: این توجه به دلیل آن بود که فهم این افراد، نسبت به جامعه بالا بود و توجه لازم پیرامون نسبت خود با امامت داشتند یعنی در مجموع بصیرت آنها خاص بود که در نهایت عزیز شدند.

امام معصوم(ع)، شیعه بصیرت آفرین می خواهد!

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های شیعیان، هدایت گری امت  اسلامی است، بیان کرد: امام معصوم (ع) نیاز به امت غایب ندارد، ایشان به افرادی که صرفا اهل عبادت و اخلاق خوب باشند، نیاز ندارند بلکه به افرادی نیاز دارند که بصیرت آفرین باشند، یعنی علاوه بر آنکه خود بصیر هستند، بصیرت آفرینی نیز می کنند و مردم را به سمت امام معصوم جذب می کنند و گرد ایشان می آورند.

شریعتی نژاد با اشاره به ملاک های واقعی بصیرت در شرایط کنونی جامعه اسلامی تصریح کرد: شاخصه اصلی بصیرت، شناخت دقیق دوست و دشمن است و این دوستی و دشمنی برپایه و محور امامت باید باشد، یعنی در زمان حیات ائمه معصوم(ع)، برمحوریت ایشان و در زمانه کنونی که عصر غیبت است، با محوریت نایب ایشان تعیین می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه تولی و تبری که جزئی از فروع دین است، بر محور امامت تعریف شود، ابراز کرد: بصیرت به این معناست که باتوجه به محور امامت امت اسلامی و نایب امام، جبهه های دوست و دشمن را بشناسیم و انسان بصیر، فردی است که چهره های پنهان شده در پس پرده ایمان را خوب بشناسد.

چگونه بصیر شویم؟
 
وی با طرح این سوال که چگونه بصیر شویم، گفت: برای این امر، باید دقیقا همراه امام حرکت کنیم، زیرا افرادی که از خط امام عقب می افتند یا جلوتر می روند، هر دو ضرر می کنند و دچار مهلکه می شوند بنابراین حرکت دقیق همراه با امام، یکی از مولفه های بصیرت آفرینی است.

شریعتی نژاد ادامه داد: بصیرت آن است که انسان همه چیز را براساس امام ببیند و زندگی و ممات خود را براساس خط ایشان بچیند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند ما را در فتنه هایی که همواره رنگ عوض می کند و از بین هم نمی رود، سربلند خارج کند، افراد بصیر تغییر رنگ های فتنه ها را می فهمند اما این تغییر رنگ ها، گاه انسان های دیگر را به خطا می اندازد.

منبع: شبستان

نظر شما
پربیننده ها