یادداشت/ هادی محمدی

اولين پروژه ناكام نظامی آمريكا در يمن

سعودی‌ها در بیش از 1/5 سال تجاوز به یمن، از تمامی توان نظامی ـ تسلیحاتی، مستشاری‌های آمریكایی و رژیم صهیونیستی، مزدوران كشورهای مختلف، شاخه‌هایی از داعش و القاعده و همراهی امارات بهره گرفتند ولی تا امروز و به گواهی استراتژیست‌های انگلیسی و آمریكایی فقط لیست جنایت جنگی و نابودی زیرساخت‌های یمن را كامل كرده و برنامه‌های نظامی خود را به شكل ناتوان به اجرا گذاشته‌اند و هر روز در باتلاق شكست فرو می‌روند.
کد خبر: ۲۲۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ - 02February 2017
سعودي‌ها در بيش از 1/5 سال تجاوز به يمن، از تمامي توان نظامي ـ تسليحاتي، مستشاري‌هاي امريكايي و اسرائيلي...

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آمدن ترامپ به عنصر حضور نظامی ـ عملیاتی آمریكا برجستگی داده و راهبرد ایجاد مناطق آزاد از طریق زمین سوخته را در دستور كار قرار داده است. یک محور عملیاتی در البیضاء كه مركز تجمع داعش و القاعده و اماراتی‌ها و یكی از مناطق نفتی یمن است، در كنار تسلط بر استان‌های ساحلی از تعزتا حدیده در طرح عملیاتی آمریكا قرار گرفته و ژنرال ماتیس وزیر دفاع جدید ترامپ، مناسبات با عربستان را برای پاسخ به چالش‌های موجود و در حال شكل‌گیری، استراتژیک ارزیابی كرده است. عربستان به جز هزینه نظامی ایجاد منطقه امن (سوخته) در یمن و سوریه، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در آمریكا خواهد كرد تا هم سلطه آمریكا بر یمن و باب‌المندب نهایی شود و هم حیثیت شكست خورده عربستان جبران گردد. بمباران‌ها در یک هفته گذشته در بیشتر مناطق و استان‌های یمن شمالی، آنچنان ویرانگر و غیرانسانی است كه حتی سازمان ملل اوضاع در استان‌های ساحلی را فاجعه انسانی نامیده است.

عملیات اشغال سواحل غربی یمن با هدایت آمریكا و اجرای عربستان و امارات به یک شوک عملیاتی یمنی‌ها برخورد كرده و به جز شكست برای اشغال سواحل مخا، مدیا، حدیده و تعز و حجه، یكی از چهار ناو فرانسوی موشک‌انداز سعودی با 176 نظامی هدف موشک ضد كشتی سانبرن قرار گرفته كه برد آن تا 250 كیلومتر است. اگرچه این دهمین خسارت از هفت ناو و سه ناوچه جنگی سعودی در سواحل مخا می‌باشد ولی این بار هم آمریكا و هم رژیم صهیونیستی از موشک جدید یمنی و هدف قرار گرفتن ناو سعودی ابراز نگرانی كرده‌اند، چراكه ناو‌های صهیونیستی و آمریكایی هم در تیررس این موشک‌هاست. نیروهای ویژه نظامی آمریكایی كه خود را برای یک شكار بزرگ در استان نفت‌خیز البیضاء آماده كرده بودند و مدعی كشتن 30 عضو القاعده شدند، 59 شهروند عادی را قتل‌عام كردند و به هواپیمای این نیروها در هنگام فرود، خسارت جدی وارد شده و تعدادی از نیروهایشان مصدوم و زخمی شده‌اند.

ترامپ برخلاف شعارهای انتخاباتی از جنگ‌افروزی بیشتر در منطقه پرهیز نمی‌كند، بلكه فقط جنگ‌های جدید را از جیب سعودی و امارات و بقیه شركای عربی خود خواهد پرداخت و كارمزد اضافی و دریافتی را در اقتصاد داخلی آمریكا سرمایه‌گذاری خواهد كرد. این اولین اقدام عجولانه نظامی ترامپ است كه با تلفات فراوان در مخا، حدیده، حجه و تعز از نیروهای سعودی و تلفات پادگانی اماراتی‌ها در جزیره «زقر» كه هدف موشک‌های یمن قرار گرفته‌اند یا در البیضاء به قتل عام مردم منتهی شده است. پاسخ هوشمندانه و راهبردی یمنی‌ها كه در یک هفته گذشته محورهای هجوم آمریكایی ـ سعودی را موشكباران كرده‌اند، پیام روشن مرحله‌ای جدید از تحولات یمن است و این بار به جز نظامیان سعودی و اماراتی، كماندوهای آمریكایی هم وارد باتلاق می‌شوند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار