رزمندگان گردان اخلاص تیپ 21 امام رضا(ع) روایت کردند؛

علت عدم موفقیت عملیات والفجر مقدماتی/ ماجرای بررسی راهکار عملیات والفجر مقدماتی توسط سردار قالیباف

رزمنده گردان اخلاص گفت: بر اساس اسنادی که بعد از سقوط صدام بدست آمد طرح عملیات والفجر مقدماتی در ازای پرداخت وجهی از سوی دولت عراق به بنی صدر توسط او در اختیار ارتش بعث قرار گرفت.
کد خبر: ۲۲۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰ - 10February 2017

به گزارش دفاع پرس از مشهد، همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب و به منظور گرامیداشت شهیدان سید محمد اختراعی، محمد عطاران، علی اصغر نظری و حمید انتظاری از نیروهای گردان اخلاص(اطلاعات عملیات تیپ 21 امام رضا(ع)) که در عملیات والفجر مقدماتی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند مراسم یادبودی در هیئت انصارالمهدی رزمندگان این گردان برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از پیشکسوتان واحد اطلاعات و عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) حضور داشتند علی آرام از رزمندگان این واحد ضمن تبریک دهه فجر انقلاب در سخنانی اظهار داشت: بهمن­ ماه، ماه پر خیر و برکتی است و چند عملیات همچون نصر 2، والفجر مقدماتی، والفجر8 در این ماه صورت گرفته است.

فرورفتن عراق در لاک دفاعی

وی با بیان این مطلب که شهدای سالهای اولیه جنگ خیلی مظلوم هستند گفت: از چهار شهید واحد اطلاعات و عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات والفجر مقدماتی شهیدان سید محمد اختراعی، محمد عطاران و حمید انتظاری در شناسایی­ هایی که برای این عملیات صورت گرفت به شهادت رسیدند و شهید علی اصغر نظری در شب عملیات به شهادت رسید.

آرام در ادامه خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه عراق گفته بود که سه روزه خوزستان و یک هفته ­ای تهران را تصرف می­ کند اما به برکت خون شهدا رزمندگان اسلام خوب مقاومت کردند و باعث شد که عراق در رمل­ های منطقه فکه در لاک دفاعی خود قرار بگیرد.

علت عدم موفقیت عملیات والفجر مقدماتی

در ادامه حمید ترابی ابراز داشت: بر اساس اسنادی که بعد از سقوط صدام بدست آمد طرح عملیات والفجر مقدماتی در ازای پرداخت وجهی از سوی دولت عراق به بنی صدر توسط او در اختیار ارتش بعث قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به دشواری این عملیات که در منطقه رملی اجرا شد به بیان خاطرات خود از نحوه شناسایی منطقه و لو رفتن موقعیت نیروهای اطلاعات عملیات و نجات او و یکی دیگر از رزمندگان این واحد توسط شهید علی اصغر نظری پرداخت.

انتقال پیکر شهید اختراعی توسط شهید چراغچی

در ادامه مهدی لطفی جانباز واحد اطلاعات و عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) در خصوص نحوه شهادت حمید انتظاری و سید محمد اختراعی در حین شناسایی مطالبی را بیان کرد و اظهار داشت: با شهادت سید محمد اختراعی در حین شناسایی چون در حال مأموریت بودیم و امکان انتقال پیکر این شهید والامقام را نداشتیم پیکر مطهرش را در زیر بوته ­ای قرار دادیم تا شب بعد که بر می­ گردیم او را به عقب منتقل کنیم اما زمان برگشت هر چه گشتیم پیکر سید را پیدا نکردیم. بعد از این ماجرا یک شب متوجه شدم که سردار شهید ولی الله چراغچی با موتور در منطقه به دنبال پیکر مطهر شهید اختراعی است که موفق هم شده بود که پیکر او را به عقب منتقل کند و این نشان از احساس مسئولیت کردن در قبال نیروهای تحت امرش داشت با اینکه وظیفه او این نبود که پیکر شهید را به عقب انتقال دهد.

وی در پایان گفت: عراق در منطقه دیدگاه بزرگی بر روی دشت فکه مستقر کرده بود که تمام تحرکات ما را زیر نظر داشت.

بررسی معبر والفجر مقدماتی توسط سردار قالیباف

در ادامه این نشست صمیمی ناصر مزینانی که در عملیات والفجر مقدماتی سر گروه گشتی بوده در سخنانی عنوان کرد: در منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی معبری داشتیم که مسئولیش با من بود.

وی افزود: یک روز حاج باقر قالیباف به من گفت بیا با هم برویم تا از نزدیک معبری را که شناسایی کردید را بررسی کنم. روز بعد با سردار قالیباف تا جایی که امکان داشت در معبر جلو رفتیم.

مزینانی ادامه داد: چون بررسی معبر توسط برادر قالیباف در روز صورت گرفت بود به نقطه­ ای رسیدیم که جلو رفتنمان صلاح نبود. من این مطلب را به او گفتم. بعد حاج باقر از من سؤالاتی را در خصوص منطقه پرسید و من هم جواب دادم ولی حس کردم وی هنوز نسبت به این معبر نگران است. من به او گفتم شما با یک چفیه چشمان من را ببند بعد از آن من به سمت میدان مین حرکت می­ کنم من هر وقت به میدان مین رسیدم به شما می­ گویم که چشمانم را باز کن. با گفتن این حرف حاج باقر لبخندی زد که نشان می­ داد قانع شده است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار