کارگردان مستند «خونه»:

فیلم «خونه» فقط به ماهیت خانه پرداخته‌ است

«خدایار قاقانی» گفت: مستند «خونه» تنها به ماهیت خانه در بستر تاریخی آن می‌پردازد و موضوع آن بررسی حوادث تاریخی نیست.
کد خبر: ۲۲۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ - 13February 2017
ما در این فیلم فقط به ماهیت خانه پرداخته‌ایمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «خدایار قاقانی» کارگردان فیلم مستند «خونه» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، درباره موضوع این فیلم اظهار داشت: مستند «خونه» تنها به ماهیت خانه در بستر تاریخی آن می‌پردازد. اینکه ما به کجا خانه می‌گوییم. «عمارت مستوفی‌الممالک» به دلیل نقش مهمی که در تاریخ معاصر داشت، انتخاب شده است. بخصوص اینکه فیلم‌های ارزشمندی در این خانه ساخته شده است.

وی در ادامه گفت: من سعی کردم به شخصیت «میرزا حسن» و «میرزا یوسف» پدر و پسری که سال‌ها در این خانه زندگی کردند، نپردازم و فقط مفهوم فلسفی خانه در گذشته و امروز را بررسی کنم، اما برای نزدیک شدن به این عمارت ناگزیر بودم که به مالکان عمارت و حوادث تاریخی اشاره‌هایی داشته باشم.

کارگردان مستند «خونه» درباره شیوه تحقیق در این فیلم توضیح داد: اسناد قابل توجهی درباره عمارت مستوفی‌الممالک در دست نیست. این مسئله کار را کمی مشکل کرد؛ البته نامه‌هایی از ناصرالدین شاه به میرزا حسن و میرزا یوسف مستوفی‌الممالک موجود است که نمی‌تواند پاسخ گوی همه سوالات باشد. ما برای کامل شدن تحقیقات از کتابخانه و اسناد مجلس شورای اسلامی و تحقیقات میدانی و مصاحبه با بازماندگان خانواده مستوفی‌الممالک استفاده کردیم.

این فیلمساز حوزه مستند با اشاره به چهره‌هایی که در فیلم حضور دارند، گفت: همه شخصیت‌های فیلم مستند «خونه» به نحوی با این خانه در ارتباط هستند یا از آن خاطره دارند. مثلا «آیدین آغداشلو» درباره نقاشی‌های موجود در این خانه صحبت می‌کند یا «محمدرضا اصلانی» با توجه به تسلطی که بر معماری دارد راجع به نوع معماری عمارت حرف می‌زند. نگاه ما در این فیلم به این برهه از تاریخ نه مثبت است، نه منفی. یعنی ما نگاه تحلیلی به تاریخ معاصر نداریم.

وی در پایان گفت: اکران فیلم مستند «خونه» از 17 دی شروع شده بود که به دلیل جشنواره فیلم فجر اکران فیلم متوقف شد. پس از جشنواره فیلم فجر اکران دوباره فیلم از چهارشنبه 27 بهمن، ساعت 16 در خانه هنرمندان آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار