ابراهیم زره ساز، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این همایش، اظهار داشت: حوزه هنری خراسان رضوی در راستای رسالت و وظیفهای که برعهده دارد، همایش علمی پل بعثت را با هدف واکاوی مسائل مهندسی یکی از پروژههای استراتژیک دفاع مقدس و با مشارکت دانشگاه فردوسی، نظام مهندسی ساختمان، حوزه هنری و کانون سنگرسازان بیسنگر برگزار می کند.
ابراهیم زره ساز، در ادامه افزود : این روایتگری علمی در قالب ۴ کارگاه تخصصی با موضوعات شرح وقایع و توصیف پروژه و همچنین بررسی مسائل و دستاوردهای مهندسی پروژه برگزار می شود.
حبیب رجبی مشهدی، رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت؛ افتخارات دوران جنگ تحمیلی باید بهخوبی مستندسازی شده و به نسلهای پس از جنگ معرفی شود.
وی، ادامه داد: بیشک امنیت و آسایش امروزمان را مدیون خون پاک شهدای والامقام و رشادتهای ایثارگران سرافراز هستیم و باید بهگونهای عمل کنیم که شرمنده این عزیزان و خانوادههای معزز آنها نشویم.
در این کارگاه آموزشی همچنین مهندس «سيد هاشم بنی هاشمی» و «مرتضی بابایی خراسانی» مجريان طرح پل بعثت، چگونگي احداث اين پل را در زير گلوله باران هوايي دشمن و جرز و مدهای رودخانه خروشان اروندرود تشريح كردند.
پل بعثت در مدت زمان ۶ ماه ساخته شد
سيد هاشم بنی هاشمی، مجری طرح پل بعثت گفت: پل بعثت روی رودخانه اروندرود به طول ۹۰۰ و عرض ۹ مترمربع و در مدت زمان ۶ ماه ساخته شد که در زیرسازی آن ۲۷۰ لوله با لایه ۳۰ سانتیمتری و با طول ۹ و قطر ۳ متر مربعی تعبیه شده بود.
وی ادامه داد: در سال 1365 بحث طراحی پل بعثت را با همکاری یک تیم مهندسی قوی و نخبه داشتیم و در آن فضایی که دشمن روی ما آتش میریخت باید تدارکهای لازم را میدیدیم و در آن شرایط بسیار سخت، پل لولهای اروندرود را ساختیم.
مجری طرح پل بعثت با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال 1365 شرایط سختی داشتیم و عملیات «والفجر ۸» را نیز در آن بازه زمانی با موفقیت پشتسر گذاشتیم، خاطرنشان کرد: نگهداری جزیره «فاو» در آن مقطع زمانی کار مشکلی بود تا بر اثر بمبارانهای دشمن تخریب نشود.
بنیهاشمی همچنین تصریح کرد: جهاد سازندگی و ستاد عملیات کربلا پیشنهاد ساخت پل لولهای را داد و مدیران جهاد سازندگی تمامی استانها جلسهای را در اهواز داشتند و زنگنه وزیر وقت جهاد سازندگی پیشنهاد ساخت این پل را به من داد و دانشجعفری وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در دولت دهم نیز مشاورهها و نقشههای اجرایی را داد و هدفمان اجرای برنامهای با نتیجه مثبت و مطلوب بود.
ترمیم بخشهای تخریب شده پل بعثت در مدت زمان ۴۵ دقیقه
مرتضی باباییخراسانی، یکی دیگر از مجریان ساخت پل بعثت نیز در این همایش اظهار داشت: قبل از اجرای طرح پل بعثت، پل «خضری» را ایجاد کرده بودیم که دستاوردهای خوبی برای ما داشت.
وی با اشاره به اینکه دشمن در نقشهای از پیش طراحی شده قصد تخریب پل بعثت را به اندازه ۵۰ متر در ۵۰ متر داشت، تأکید کرد: دشمن میخواست استحکام این را پل مرحله به مرحله کم کند تا در نتیجه به صورت کامل تخریب شود اما ما بلافاصله هر بخشی را که تخریب میشد در مدت زمان ۴۵ دقیقه مهندسان جنگی ما شاهکار کرده و آن را ترمیم کردند و به واقع دشمن فهمید هر چقدر هم که بخواهد این پل را بمباران کند کارساز نخواهد بود.
وی افزود: تنها جایی که راحت مورد هدف قرار میگیرد شیئی است که روی آب قرار دارد و یک رودخانه در شبانه روز ۴ مرتبه جذر و مد دارد و جدای از انجام یک کار فنی، یک مبارزه طبیعی هم با شرایط موجود داشتیم و هیچچیزی نمیتوانست جلودارش باشد.
عضو تیم اجرایی پل بعثت ادامه داد: پس از گذراندن جذر و مد بحث حفاظتی منطقه را داشتیم و داشتههایمان در بیش از ۱۷۰۰ تریلی استتار کردیم تا در رصدهای دشمن شناسایی نشود.
باباییخراسانی با بیان اینکه رصدهای دشمنان در شناسایی داشتههای ما فاقد نتیجه بود، تصریح کرد: در بحث حفاظت اطلاعات بهگونهای عمل کردیم که حتی نیروی خودی متوجه اقدامات و فعالیتهایمان نمیشدند، چه برسد به نیروی دشمن، نگذاشتیم که ذرهای از اطلاعاتمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.
در اين كارگاه ها همچنی «حسين مقدم» استاد دانشگاه صنعتي شريف و «حسن حاج كاظمي»، «محمود فغفور مغربي»، «عباس كرم الدين»، «منصور قلعه نوعي»، «ياسر بني هاشمي»، «مجتبي مغربي» و «هاشم شريعتمدار» از اعضاي هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد به شرح وقايع و چگونگی مهندسي پروژه پل بعثت و بررسي دست آوردها و نحوه مديريت این پروژه عظیم پرداختند.
گفتنی است پایان بخش این کارگاه آموزشی یک روزه، مراسم شب خاطره با حضور دست اندرکاران ساخت پل بعثت بود.
انتهای پیام/