فرزندان ایران-۱/ بهناز ضرابی‌زاده در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

کتاب‌های کودک و نوجوان دفاع مقدس پس از چاپ اول فراموش می‌شوند/ چه باید کرد؟

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان دفاع مقدس گفت: دلایل متعددی باعث شده است که کار در حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس مغفول واقع شود. اکنون وقت آن است که بنشینیم و فکر کنیم که چه باید کرد. باید آسیب‌شناسی انجام دهیم. فراخوان بدهیم. گفت‌و‌گو کنیم و کارهای تحقیقی انجام بدهیم که چرا وضعیت اینگونه است.
کد خبر: ۲۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰ - 07July 2014

کتاب‌های کودک و نوجوان دفاع مقدس پس از چاپ اول فراموش می‌شوند/ چه باید کرد؟

«بهناز ضرابی زاده» نویسنده کتابهای کودک و نوجوان دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار دفاع مقدس در رابطه با لزوم نگارش کتابهای کودک و نوجوان دفاع مقدس گفت: باتوجه به اینکه بنده در حوزههای مختلف دفاع مقدس کتابهایی نگاشتهام. نگارش کتابهای کودک و نوجوان دفاع مقدس مقولهای بسیار مهم و نیازمند توجه است. برخی مطرح میکنند که از لحاظ روانشناسی کتابهای دفاع مقدس ضربه زدن به روحیه کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: اما واقعیت این است که چگونه بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم. جنگ ما دفاع مقدس بود. گرچه صحنههای دردناکی داشت اما نمادی از ارزشهای ماست. ما شاهدیم که در دوران دفاع مقدس اخلاقیات در جامعه ما به بهترین نحو نمایش پیدا کرد. یک نویسنده باید با این آگاهی به نگارش در حوزه کتاب کودک و نوجوان بپردازد.

ضرابیزاده تاکید کرد: او باید علاوه بر آگاهی از دفاع مقدس و اخلاقیات حاکم در آن زمان با روحیات کودکان نیز آشنا باشد تا نسلی پویا در کشورمان تربیت شود. این اخلاقیات امروز در کتابهای دفاع مقدس دیده میشود. و ما در کشورمان ادبیات جنگ نداریم، ادبیات ما ادبیات پایداری و مقاومت است.

نویسنده کتاب دختر شینا در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع مقدس مبنی بر معرفی نویسندگان خوب حوزه کودک و نوجوان گفت: فرهاد حسن زاده کتاب خوب به نام «هستی» دارند که به زبان خارجه نیز ترجمه شده است. آثار افرادی مانند داوود امیریان، اکبر صحرایی، محمدرضا بایرامی و چند نویسنده دیگر نیز در این حوزه خواندنی است.

ضرابی زاده با بیان اینکه انجام کارهای خوب کیفی از کمیت در حوزه کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس بهتر است، ادامه داد: متاسفانه آثار کیفی خوب به تعداد زیاد نداریم و این تعداد اندک است.

وی افزود: چند وقت پیش یکی از کارکنان یکی از ادارات با بنده تماس گرفت و گفت فرزند نوجوانم به کتابهای رمان علاقه خاصی دارد و از شما میخواهم که چند کتاب خوب دفاع مقدسی در این حوزه برای فرزندم پیشنهاد کنید. اما من نتوانستم کتابهای زیادی را به ایشان معرفی کنم.

نویسنده کتابهای دفاع مقدس بیان کرد: دلایل متعددی باعث شده است که کار در حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس مغفول واقع شود. اکنون وقت آن است که بنشینیم و فکر کنیم که چه باید کرد. باید آسیبشناسی انجام دهیم. فراخوان بدهیم. گفتوگو کنیم و کارهای تحقیقی انجام بدهیم که چرا وضعیت اینگونه است.

وی در ادامه به تشریح چند دلیل از عوامل بی توجهی به حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس پرداخت و گفت: برخی مطرح میکنند که تاریخ دفاع مقدس به پایان رسیده است اما با دلایل متعدد مستند میشود حرف آنها را رد کرد. برخی دیگر مطرح میکنند که ما تجربهی آن دوران را نداریم که به هرحال باید برای این مساله فکری کرد.

ضرابی زاده تصریح کرد: در یکی از جلسات نقد رمان نوجوان یکی از نویسندگان پرسید چه لزومی دارد که از جنگ برای کودکان بگوییم. من آنجا تعجب کردم و ماندم که چرا هنوز این سوال برای یک نویسنده حل نشده است. تا وقتی که نویسندههای ما به درک موضوع نرسند نمیتوان انتظار داشت که کتابهای خوبی در حوزه دفاع مقدس برای نوجوانانمان نگاشته شود.

نویسنده کتاب دختر شینا در ادامه با انتقاد از بازار ترجمه گفت: متاسفانه کتابهای ترجمه، جای کتابهای کودک و نوجوانی که در ایران تالیف میشود را گرفته است. ناشران به دلیل سود مالی به دنبال چاپ و فروش کتابهای ترجمه هستند و به کتابهای تولید شده توجه خاصی نمیکنند.

وی در ادامه با اشاره به کتابهای خود در حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس گفت: کتاب بابای 9 سالگی مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت. کتاب سیب آرزو نیز اکنون به چاپ سوم رسیده است. اما خیلی از کتابها تنها برای یک بار انتشار یافتند و ناشران حتی ناشر تخصصی دفاع مقدس نیز اهتمامی به چاپهای مجدد ندارند. برخی کتابها مورد بی لطفی شبکه توزیع قرار گرفتند و واقعا ناراحت کننده است که کتابهای کودک و نوجوان دفاع مقدس حتی در کتابخانههای ما نیز نیست و پس از چاپ اول فراموش میشوند.

نظر شما
پربیننده ها