هانی‌زاده:

عربستان تلاش می‌کند خود را در برابر افکار عمومی آمریکا تبرئه کند

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، نزدیک شدن عربستان به اسرائیل و لابی صهیونیستی صرفاً به خاطر ترس و نگرانی از موضع‌گیری جمهوری‌خواهان نسبت به نقش ریاض در ایجاد گروهک‌های تروریستی است.
کد خبر: ۲۳۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ - 26March 2017

به گزارش خبرنگار سایر رسانه‌های دفاع پرس، حسن هانی زاده کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص نگرانی­های ریاض در قبال دولت دونالد ترامپ، با اشاره به اینکه عربستان تلاش می‌کند خود را در برابر افکار عمومی آمریکا تبرئه کند، بیان داشت: عربستان سعودی با روی کار آمدن دونالد ترامپ نگرانی‌هایی نسبت به انتشار گزارش محرمانه 28 صفحه‌ای مربوط به حادثه یازده سپتامبر داشت؛ لذا این نگرانی‌ها با رفت‌وآمد برخی مقامات عربستان به کاخ سفید و گفتگو با مقامات آمریکا نسبتاً برطرف شده است.

وی با توجه به اینکه هدف عربستان تشکیل یک جبهه "عبری-عربی-ترکی" علیه جمهوری اسلامی ایران است، مطرح کرد: سفر محمد بن سلمان به واشنگتن و سفر ملک سلمان به ژاپن، چین و اندونزی نشان می‌دهد که رژیم عربستان نسبت به آینده سیاسی خود به‌شدت بیمناک شده است. این کشور جنایات بی‌شماری علیه مردم یمن، سوریه و عراق مرتکب شده و جایگاه خود را در سطح جهان از دست داده است.

کارشناس مسائل جهان عرب با بیان اینکه ریاض با نزدیک شدن به دونالد ترامپ نوعی مصونیت بین‌المللی پیدا می‌کند، افزود: بر این اساس نزدیک شدن عربستان به اسرائیل و لابی صهیونیستی صرفاً به خاطر ترس و نگرانی از موضع‌گیری جمهوری‌خواهان نسبت به نقش ریاض در ایجاد گروهک‌های تروریستی است؛ بنابراین سفر اخیر محمد بن سلمان به واشنگتن نیز صرفاً به خاطر این بود که به دونالد ترامپ اطمینان بدهد که عربستان آماده اجرای دستورات جدید آمریکا است. این سفر به‌عنوان نوعی تفاهم میان ریاض و واشنگتن تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی تلاش می‌کند ایران را منزوی کند، گفت: سعودی‌ها ترامپ را علیه ایران تحریک می­‌کنند و به دنبال کشاندن پای رژیم صهیونیستی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هستند. مسئله گشایش سفارت‌خانه‌های اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در جریان دیدار محمد بن سلمان از واشنگتن مطرح شد که این موضوع با استقبال دونالد ترامپ مواجه شد. به نظر می‌رسد عربستان سعودی تلاش دارد هم پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند و هم ایران را دچار انزوای سیاسی کند.

هانی‌زاده در پاسخ به پرسش «ریاض ادعا کرده که با همکاری واشنگتن علیه گروه­های افراطی مبارزه می‌کند. همکاری طرفین با توجه به اینکه خود عربستان در ایجاد این گروه‌­ها نقش داشته چگونه ممکن است؟» بیان داشت: ازآنجا که عربستان در شکل‌گیری حادثه یازده سپتامبر نقش مستقیم داشته و از نظر افکار عمومی آمریکا به‌شدت محکوم است، تلاش می‌کند از طریق فرافکنی و اتهام زنی به ایران، انتقادات را متوجه ایران کند.

وی با تأکید بر اینکه عربستان در شکل‌گیری همه گروهک‌های تروریستی تکفیری ازجمله داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام، القاعده و لواء التوحید نقش داشته است، اشاره داشت: ریاض الآن سعی می‌کند خود را در برابر افکار عمومی آمریکا تبرئه کند؛ اما به‌هرحال بسیاری از نخبگان آمریکا به‌خوبی می‌دانند که عربستان خاستگاه اصلی گروهک‌های تروریستی است و ایران برای مقابله با گروهک‌های تروریستی هزینه‌های بسیاری متحمل شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار