روایت زندگی شهید خلبان امیر «میر مراد زهی»

محمدامین، قهرمان بلوچستان

در عملیات رمضان در حالی که آخرین موشک و راکت‌های خود را بر سر دشمن می‌ریزد، در حوالی نهر کتیبان (بین بصره و شلمچه) با اصابت موشک مالیوتکای دشمن بالگردش منهدم و به شهادت می‌رسد.
کد خبر: ۲۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸ - 14July 2014

محمدامین، قهرمان بلوچستان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از زاهدان، سرتیپ خلبان شهید «محمدامین میر مراد زهی» از برادران اهل تسنن و قشر بلوچ یک آذر 1332 هجری شمسی در روستای سب از توابع شهرستان سیب سوران استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد.

چون اولین فرزند خانواده بود، باعث مسرت، شادی و امیدواری همه اعضای خانواده شد. حاج گهرام که یکی از افراد معتمد و ریش سفید منطقه بود، نام محمدامین را برای نوزادش برگزید و در تربیت و تعلیم اسلامی و مذهبی او بسیار کوشید. او میگوید: با تولد محمد امین رزق و روزی خانوادهام زیاد و بر برکت آن افزون شد. محمدامین به سن 7 سالگی رسید و روانه مدرسه شد. تحصیل را تا سال چهارم دبیرستان ادامه داد و اوقات فراغت را به والدین در امر کارهای کشاورزی و دامپروری کمک میکرد.

اواخر سال 1353 هجری شمسی محمد امین متوجه میشود که هوانیروز استخدام دارد و باتفاق تعدادی از اهالی سیستان و بلوچستان در آزمون کتبی شرکت و بعد از پذیرش در معاینات پزشکی، تست ورزشی مصاحبه و... موفق به گزینش و استخدام میشود. دورههای آموزش زبان انگلیسی، فن پرواز را با نمرات ممتاز طی و جهت ادامه خدمت به پایگاه پشتیبانی رزمی اصفهان (گردان تک) به عنوان خلبان پرنده کبری اختصاص مییابد. در سالهای 1356 و 1357 با اوج گیری تظاهرات و مبارزات انقلابی و مردمی ملت بزرگ ایران علیه حکومت جبار ستمشاهی شرکت مینماید و پس از پیروزی انقلاب بنا به توصیه و سفارش والدین در تاریخ 6 اردیبهشت 1358 با بررسی و تحقیقات لازم با همسر مورد علاقهاش که اهل تهران و از خواهران متدین و مذهبی شیعه میباشند ازدواج که ثمره این ازدواج دو فرزند دوقلو بنام بابک و بهاره میباشد.

محمد امین برای سرکوب غائله کردستان به گروهکهای مبارز ضد انقلاب کومله و دمکرات از همان روزهای نخستین به همراه شهیدان چمران و سپهبد قهرمان صیاد شیرازی با تعدادی دیگر از همرزمان هوانیروز روانه کردستان و سپس به محض آغاز جنگ تحمیلی روانه میدان نبرد علیه نیروهای متجاوز ارتش بعث عراق میشود. در عملیاتهای متعدد پدافند و آفندی (بیت المقدس، رمضان و...) شرکت فعال و سرانجام برای آخرین بار در تاریخ 19تیرماه 1361 به منطقه جنوب (دارخوین) اعزام و در عملیات رمضان شرکت مینماید.

در مورخه 23 تیر 1361 با توجه به اینکه نوبت پروازی این خلبان شجاع نبود، با درخواست از فرمانده عملیات پروازی موفق به جلب رضایت وی جهت پرواز برای پشتیبانی از رزمندگان عملیات رمضان میشود. محمد امین در این روز 3 مرحله پرواز و موفق به حصر یک گردان رزمنده در محاصره دشمن میشود و بالاخره در ساعت 15:30 در حالیکه آخرین موشک و راکتهای خود را بر سر دشمن میریزد، در حوالی نهر کتیبان (بین بصره و شلمچه) با کمک خلبان و همرزم خویش زنده یاد شهید ایرج عیوضی با اصابت موشک مالیوتکای دشمن بالگردش منهدم و هر دو خلبان به درجه رفیع شهادت نایل و به خیل عظیم شهدا میپیوندند و هنوز پیکر مطهر این شهید والامقام به وطن برنگشته و مفقود الاثر میباشند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

خدایا تو را شکر میگویم که این فرصت را به من دادی تا ایمانم را به تو بیازمایم و پا در راه پر شکوه شهادت بگذارم.

خدایا تو را شکر میگویم که این امکان را به ما دادی که در مبارزه حق و باطل در جبهه حق تا آنجا که میتوانیم از ایادی شیطان بکشیم و پیروز گردیم و اگر کشته شدیم به پیروزی بزرگتری نائل شویم.

خلاصهای از رشادتها، شجاعتها، ایثارگریها و خاطرات این شهید والامقام تحت عنوان کتاب «قهرمان بلوچستان» در سال 1389 چاپ و منتشر شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار