پژوهشگر عراقی تشریح کرد؛

دلایل مخالفت واشنگتن با حشد الشعبی عراق

پژوهشگر عراقی گفت: حشد الشعبی با تفکر مقاومت به دنبال مبارزه با تروریسم از جمله داعش و تمام گروه‌های تکفیری به‌ صورت فرامرزی است که این یکی از دلایل مخالفت واشنگتن با حشد الشعبی عراق است.
کد خبر: ۲۳۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ - 04April 2017

دلایل مخالفت واشنگتن با حشد الشعبی عراقبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس،‌ «محمدباقر حکیم» پژوهشگر و کارشناس عراقی در خصوص نقش نیروهای حشد شعبی در مقابله با داعش و چرایی مخالفت واشنگتن با حضور این نیروها در عرصه میدانی، با اشاره به مخالفت واشنگتن با تفکر حشد الشعبی بیان داشت: نیروهای نظامی آمریکا در مرحله اول تلاش‌های بسزایی کردند که در مسیر تخریب حشد شعبی گام بردارند؛ اما نتوانستند این اقدام را انجام دهند. آمریکایی‌ها در مرحله دوم تلاش کرده‌اند حشد شعبی را به‌ طوری منحل کنند و هنوز نیز این استراتژی را دنبال می‌کنند. البته این سیاست را به‌ وسیله حکومت مرکزی عراق دنبال می‌کنند تا بتوانند حشد شعبی را منزوی کنند.


وی با توجه به دلیل مخالفت آمریکایی‌ها با حشد شعبی تأکید داشت: حشد شعبی با تفکر مقاومت به دنبال مبارزه با تروریسم از جمله داعش و تمام گروه‌های تکفیری به‌ صورت فرامرزی است. آن‌ها چندین بار اعلام کرده‌اند در صورتی‌ که آزادسازی کامل عراق به اتمام برسد، به سوریه وارد خواهند شد که با تروریسم مبارزه کنند. آمریکایی‌ها بسیار نگران هستند که یک نیروی مردمی عقیدتی و بسیار قوی وجود داشته باشد که مبارزات خود را فرامرزی دنبال می­‌کند. این موضوع تهدیدی برای آمریکا و سیاست‌های این کشور است.

کارشناس عراقی با تأکید بر هراس دوم آمریکا اشاره داشت: واشنگتن از این موضوع نگران است که گروه‌های حشد شعبی به یک جبهه مقاومت مانند حزب‌الله لبنان تبدیل شوند. آمریکایی­‌ها به دنبال جلوگیری از مبارزه حشد الشعبی به‌ صورت فرامرزی در کشورهای غرب آسیا هستند؛ اما حشد اعلام کرده‌ که به آزادسازی جولان می‌اندیشد. این امر یک تهدید بسیار بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است. شاید دلیل اصلی مشکل آمریکا با حشد شعبی، تفکر این گروه است که تفکر جبهه مقاومت را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «تداوم همکاری بلندمدت واشنگتن و بغداد برای افزایش توان نظامی عراق و مبارزه با تروریسم چگونه ارزیابی می‌شود؟» بیان داشت: آمریکا به هر طریقی به دنبال افزایش نفوذ قانونی خود و ماندگاری در عراق است. شاید موضوع مبارزه با تروریسم بیشترین عنوان برای این منظور باشد که حقیقتاً کشور عراق از سال 2003 تاکنون دچار پدیده تروریسم است. گروه‌های مختلف در مرحله نخست و القاعده، داعش و گروه‌های دیگری که در آینده ممکن است به وجود بیایند، در مرحله دوم مدنظر قرار می‌گیرد. پس موضوع مبارزه با تروریسم ماندگار و طولانی‌مدت است و این مسئله می‌تواند بهترین بهانه برای آمریکا باشد.

حکیم با اشاره به صوری و نادرست بودن ادعای واشنگتن برای مبارزه با تروریسم تأکید داشت: آمریکا باید ارتشی بسیار قوی در عراق سازمان‌دهی می‌کرد. داعش در ابتدای شکل­گیری خود تا نزدیکی بغداد رسید؛ اما آمریکا چه نقشی در مبارزه با آن ایفا کرد؟ واشنگتن حتی یک گام برای مبارزه با این گروه تروریستی برنداشت، بلکه مرجعیت عراق، نیروهای مردمی و داوطلبانه عراقی با انگیزه بسیار بالا مقابل داعش ایستادگی کردند. خون‌های بسیاری ریخته شد تا توانستند مناطق اشغال‌شده را بازپس بگیرند. آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و چه‌بسا این تروریسم در برخی از موارد با آمریکا و کشورهای عربی نیز مرتبط است.

پژوهشگر عراقی با تأکید بر اینکه آمریکا کمک چندانی به مبارزه با تروریسم نمی‌کند، یادآوری کرد: آمریکا و عراق در سال 2008 توافق امنیتی و راهبردی برای مبارزه با تروریسم امضا کردند؛ اما مسئولان عراقی بارها تکرار کرده‌اند که واشنگتن زمان ورود داعش وفادار نبود و مساعدتی به عراق نکرد. عراقی‌ها باید یک پروسه بسیار طولانی را سپری می‌کردند تا سلاحی از آمریکا به دست می­‌آوردند. مبارزه با تروریسم در عنوان توافقنامه‌ها قید می‌شود؛ اما چنین توافقی ضعیف است و چندان تأثیرگذار نیست.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار