به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، پنجمین کارگاه آموزشی از سلسله جلسات در موضوع شناسایی ابعاد مختلف جنگ نرم در حوزه خانواده با حضور برگزیدگان ناحیه بسیج، آموزش و پرورش و شورای زنان صبح امروز در ساختمان مرکزی راهیان نور برگزار شد.
«محسن فردرو» پژوهشگر حوزه جنگ نرم در این جلسه با بیان اینکه برای نجات کشور باید به خانواده توجه کنیم، اظهار داشت: کشورهای غربی در تلاش هستند که نظام اجتماعی و خانواده در جمهوری اسلامی را از ثبات خارج کرده و در حال فروپاشی نشان دهند. در صورتی که طی تحقیقات صورت گرفته توسط محققین این موضوع رد شده است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر القاء این موضوع که در جهان مدرن خانواده نهادی ناکارآمد برای تربیت کودکان است و تربیت کودکان را باید از دست خانواده خارج کرده و بدست متخصصان و نهادهای دیگری گذاشت. در این خصوص محققان به یک نتیجه قطعی نرسیدهاند.
پژوهشگر حوزه جنگ نرم در بخش دیگری از سخنان خود به ترویج عقاید مذهبی و فلسفی جدید در حوزه خانواده اشاره کرد و گفت: جریانات تاریخی دو گونه است: یا از حوادث بزرگ سیاسی و نظامی به وجود می آیند و یا عقاید بزرگ مذهبی و فلسفی جدید منشاء تحولات بزرگ میشوند. نفوذ دین در شئونات مختلف زندگی جمعی موجب شده است که جامعه شناسان دین ابعاد و عرصه های مختلف اجتماعی و تاثیر دین را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.
فردرو در خصوص تفکیک اخلاق و مبانی آن در دین، عنوان کرد: اخلاق و مبانی آن از اعتقادات مذهبی تفکیک شده و نوعی قواعد اخلاقی در جوامع ترویج و رشد یافته است که به ظاهر با دین ارتباطی ندارد. مفاهیم اعتقادی، فلسفی، اخلاقی و هنری و حتی عرفان را در قالب نوعی دین مداری دنیوی به بشر عرضه میکنند.
وی در ادامه سخنان خود به شناخت سعادت و تفسیر از زندگی اشاره کرد و گفت: هدف زندگی ما تابع تفسیر ما از زندگی است. هر هدفی که ما برای زندگی معین می کنیم به ایمان و اعتقادات ما متکی است. تمدن و زندگی با ایدئولوژی معنی می شود و بدون وجود اعتقادات و ایمان و ایدئولوژی و مکتب تمدن سازی و زندگی امکان پذیر نمی شود. بنابراین شناخت ما از سعادت و تفسیر ما از زندگی به اعتقاد و ایمان ما ارتباط دارد. در سدههای گذشته پیشرفت های برخی کشورها و عقب ماندگی برخی دیگر این شائبه را به وجود آورده است که دلیل پیشرفت های غرب ایدئولوژی زدایی آن ها و دلیل عقب ماندگی برخی دینداری آن ها میباشد.
پژوهشگر حوزه جنگ نرم خاطرنشان کرد: استفاده از مبانی علمی، مبانی فلسفی، معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی ارائه کنند که واقع نما، طبیعی و متناسب با عواطف انسانی و ارزش های متغییر و نسبی با لذت انگاری دنیوی باشد. برای این منظور لازم بوده است که حیطه شناختی انسان شامل دانش، معلومات، درس، کاربرد آموخته ها و توانایی تجزیه و تحلیل را کم رنگ و به سوی حیطه عاطفی و روانی انسان سوق دهند. در حیطه عاطفی و روانی، دامنه رفتارها تحت تاثیر محرک ها، علاقهها و نگرش ها مشاهده و تقلید می باشد.
انتهای پیام/ 131