در نشست دوازدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد عنوان شد؛

زارعی: برای یک حرکت بزرگ و مانا به همگرایی نیازمندیم/ نیلی: ۱۲ تئاتر در مساجد تهران اجرا می‌شود

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد با حضور دبیران این جشنواره برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ - 17April 2017
زارعی: برای یک حرکت بزرگ و مانا به همگرایی نیازمندیم/ نیلی: ۱۲ تئاتر در مساجد تهران اجرا می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «کورش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست خبری با بیان اینکه هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی در راستای مسابقات و جشنواره‌ها امروز مهمترین رویکرد ما در موضوع تئاتر است، اظهار داشت: دستگاه‌های فرهنگی نباید مسابقه «برند» و «آرم» داشته باشند. ما برای یک حرکت بزرگ، مانا و جریان‌ساز نیاز به هم‌افزایی داریم.

وی گفت: بعد از ۲ دهه تعطیلی، جریان تئاتر بچه های مسجد را راه‌اندازی کردیم. یکی از دلایلی که جوانان از مساجد دور هستند تجدید نظرهایی بوده که در عرصه فرهنگ عمومی و فرهنگ مردمی صورت گرفته است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بیان کرد: رویکرد این دوره از جشنواره تئاتر بچه های مسجد با دوره های گذشته فرق دارد. ما در این دوره مجبور شدیم بخش های مختلفی را جهت آزمون و خطا از جشنواره حذف و یا اضافه کنیم، تا بازخورد جامعه را متوجه شویم.

وی بیان کرد: موضوعات متنوعی در این جشنواره نمایش داده می‌شود. تلاش کرده ایم با ترکیب متنوعی از نمایش‌های کمدی، سیاسی و مذهبی فضای تازه ای را ایجاد کنیم. موضوع خانواده، فرار مغزها و حقوق‌های نجومی از دیگر موضوعاتی است که به آن پرداختیم، تا فضای جشنواره صرفا دینی و تاریخی نباشد.

زارعی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: حضرت آقا در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند «مسجد فقط جای عبادت نیست»؛ این بیانات ایشان در پیشبرد جشنواره تئاتر بچه های مسجد خیلی اثرگذار بود و ما در عرصه تئاتر تلاش داریم منویات ایشان را اجرایی کنیم.

وی افزود: ما دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره تئاتر را در فصلنامه صحنه چاپ کرده‌ایم. ایشان با تمام مشغله های فکری و کاری، به تئاتر و هنر فکر می کنند، به گونه ای که به کار نمایشنامه اشراف کامل دارند و ما به چنین رهبری افتخار می‌کنیم. ایشان علاوه بر تئاتر در سینما و شعر نیز بسیار تبحر دارند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد: ما نمی خواهیم بچه های تئاتر مسجد را پولکی بار بیاوریم. تلاش می‌کنیم این بچه ها را به نحوی تربیت کنیم که از مسیر معنویت و ارزش‌ها جدا نشوند.
 
«حمید نیلی» دبیر هنری این جشنواره نیز با بیان اینکه ۵۶ گروه برای جشنواره کار ارسال کرده‌اند، اظهار داشت: گروه‌های هنری از استان‌های فارس، خراسان رضوی، تبریز، تهران، همدان، مازندران، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد آثاری به جشنواره ارسال کرده اند، که پس از داوری ۱۶ اثر به بخش نهایی رسیده است.

وی افزود: کار داوری این دوره از جشنواره تئاتر بچه های مسجد بر عهده آقایان حمزه زاده، صابری و فرهنگ بود. گروه ها در طول جشنواره پس از ارزیابی با حمایت تیم داوری تقویت شدند.

دبیر هنری جشنواره عنوان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره شنبه ۲ اردیبهشت بر مزار مرحوم فرج الله سلحشور برگزار خواهد شد و مراسم پایانی روز سه شنبه مصادف با مبعث، ساعت ۶ عصر در حوزه هنری یا مسجد امام صادق (ع) خواهد بود.

نیلی گفت: دبیرخانه تئاتر مسجد از مردادماه شروع به کار کرده بود و تدوین شیوه‌نامه اولین مرحله کار ما بود، که توسط مرکز هنرهای نمایشی به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: نمایش‌های جشنواره تئاتر بچه های مسجد در ۱۲ مسجد سطح تهران از جمله مسجدهای قمربنی هاشم، ولی‌عصر، حضرت زینب، حضرت رضا، باب جنت و مفتخر بعد از نماز مغرب و عشا برای مردم اجرا می‌شود. همچنین ۶ نمایش بخش بانوان نیز با همکاری آموزش و پرورش بعد از نماز ظهر و عصر در مدارس اجرا می شود.

دبیر هنری جشنواره بیان کرد: داوران بخش مسابقه آقایان پناهیان بروجردی و ایوب آقاخانی هستند. ما پس از اجرای هر گروه ورک شاپ هایی را برگزار خواهیم کرد که کارشناسان درباره نمایش ها با مردم حرف می زنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در این جشنواره از مساجد پر مخاطب و بزرگ تهران استفاده می کنیم و کار هماهنگی گروه ها با مساجد بر عهده مسئول فرهنگی هر گروه خواهد بود. سادگی موضوع و صمیمیت مهم‌ترین ویژگی این نمایش‌ها خواهد بود.
 
نیلی ادامه داد: جشنواره در چند رشته کارگردانی، بازیگری زن و مرد، نویسندگی، فضاسازی، اقلام تبلیغی، پوستر و جایزه ویژه داوران برگزیده خواهد داشت.

در پایان این مراسم از پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر بچه های مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها