مسئول عملیات تیپ امام سجاد(ع) در عملیات رمضان:

تصرف مقر فرمانده لشکر ٣ عراق، افتخار فارس در عملیات رمضان است

مسئول عملیات تیپ امام سجاد(ع) در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از افتخارات استان فارس در عملیات رمضان، تصرف مقر فرمانده لشکر ٣ عراق بود.
کد خبر: ۲۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰ - 16July 2014

تصرف مقر فرمانده لشکر ٣ عراق، افتخار فارس در عملیات رمضان است

سردار «احمد عبدالله زاده» مسئول عملیات تیپ امام سجاد(ع) در دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز گفت: عملیات رمضان در تابستان ٦١ در منطقه عمومی کوشک و شلمچه سمت جاده خرمشهر_ اهواز به سمت عراق انجام شد.

وی در ادامه از نقش تیپ امام سجاد(ع) و تیپ المهدی در این عملیات گفت و اظهار کرد: جناح راست عملیات را تیپ المهدی از قرارگاه فجر و جناح چپ را تیپ امام سجاد(ع) از قرارگاه فتح پوشش میداد.

وی هدف عملیات را گرفتن مثلثیها و تصرف بصره عنوان کرد و اذعان داشت: در هر پنج مرحله عملیات یگانهای فارس حضور داشتند و در مراحل مختلف، قاعده مثلثی عراق را تصرف کردند.

سردار عبدلله زاده با بیان اینکه رزمندگان فارس، جزو معدود رزمندگانی بودند که به نزدیکی شهر تنومه عراق پیشروی کردند، تصریح کرد: درامتداد کانال ماهی (جناح چپ) بچههای فارس به همراه تیپ نجف اشرف اصفهان در مرحله سوم وارد عمل شدند.

مسول عملیات تیپ سابق امام سجاد(ع) اظهار داشت: یکی از افتخارات نیروهای استان فارس در عملیات رمضان، تصرف مقر فرماندهی لشکر ٣ عراق بود.

وی گفت: در موج اول خط شکن، گردان شهید حسین شهبازیان توانست محور را بشکند، اگرچه خود، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

سردارعبدلله زاده ادامه داد: تیپ ٥٥ هوابرد فارس، با همکاری تیپ نجف اشرف و امام حسین(ع) اصفهان عملیات را انجام دادند و پس از عملیات محرم، این تیپها به لشکر ارتقا پیدا کردند.

لازم به ذکر است که عملیات رمضان، بزرگترین نبرد زمینی جهان پس از جنگ جهانی دوم بوده است که سه موج جداگانه از سپاهیان داوطلب در زمینی مسطح به سوی بصره حرکت کردند.

در این عملیات ٢٠٠ دستگاه تانک و ٢٠٠ نفربر از ایران و ١٠٠ تانک و نفربر عراق منهدم و در مجموع ٨٠ هزار کشته و ٢٠٠ هزار نفر مفقود از دو طرف،(بیشتر ایران) برجای ماند.

این عملیات از این نظر دارای اهمیت است که ایران برای اولین بار از آغاز جنگ به صورت گسترده وارد خاک عراق شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار