«ظریف» طی مقاله‌ای در روزنامه:

ایران برای بازگشت امنیت به سوریه آماده همکاری با تمام کشورهاست

وزیر امور خارجه گفت: ایران به منظور مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و بازگشت امنیت به سوریه، برای همکاری با کشورهای منطقه و حتی کشورهای خارج و منطقه آمادگی کامل دارد.
کد خبر: ۲۴۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷ - 20May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران با انتشار مقاله‌ای در روزنامه العربی  الجدید نوشت: امیدواریم همه کشورها در برابر سناریوهای خطرناک بایستند.

ظریف، این مقاله را در آستانه سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به منطقه نوشته است، تا مواضع کشور خود را درباره موضوعات مختلف و  مرتبط به این سفر، سیاست‌های منطقه و دیدارهای «ترامپ» در «ریاض» تبیین کند.

«ظریف» در مقاله خود تاکید کرده است، ایران امیدوار است، همه کشورهایی که به صلح و همکاری بین‌المللی پایبند هستند و نیز همه کشورهای منطقه و همسایه،  در برابر سناریوهای خطرناکی بایستند که ممکن است موفقیت آنها به عمیق شدن هرچه بیشتر فجایع انسانی در منطقه منجر شود.

وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای در روزنامه العربی الجدید نوشت: خاورمیانه(منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا ) در حال عبور از شرایطی حساس  و خطرناک است.

در‌حالی که شاهد بی‌ثباتی ناشی از دخالت‌های خارجی در «افغانستان، عراق و لیبی» هستیم و پایانی هم برای این وضع نمی‌بینیم، ملاحظه می‌شود بحران‌های طولانی و مزمن در «سوریه، یمن و بحرین»، چهره ترسناکی از واقعیت مسلمانان به جهان ارائه می‌دهد. در این شرایط، خبر حضور برخی مقامات منطقه‌ای در عربستان، آنهم همزمان با سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به عربستان، جالب  توجه است. برخی حکومت‌ها در منطقه، طی سالهای اخیر تلاش کردند محیط اطراف ما را به سمت بی‌ثباتی بکشند و برای این منظور سیاست‌های تنش زا اتخاذ کردند و رفتارهایی پیش گرفتند که در نشر و حمایت از تفکرات افراطی و ارائه چهره ای نادرست از اسلام خلاصه می‌شود.

این حکومت‌ها همچنین با تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی، کشتار و درگیری بین برادران، منافع مردم خود را قربانی کردند. این سیاست‌ها، که تنش‌زاست، در نهایت فقط به دشمنان سرسخت امت اسلامی و عربی کمک می‌کند. یکی از ابعاد این سیاست‌ها، همکاری در زمینه طرح ایران هراسی است. طرحی که رژیم صهیونیستی از سالها پیش آن را تبلیغ کرده بود. ایران به مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز با گروه «پنج  بعلاوه یک»، وارد شد درحالی که اطمینان داشت ادعاهای جنگ طلبان واهی و بی‌اساس است و به توانایی مذاکره ودیپلماسی ایمان داشت.

ایران به این ترتیب توانست بنیان تصور وحشتناک و موسوم به بمب هسته‌ای ایران را فرو  بریزد و مانع از آن شد با تهدیدهای پوچ و بی‌اساس جنگ فرسایشی جدیدی بر منطقه تحمیل شود. موفقیت این روند که در نهایت به یک سند بین‌المللی قوی معروف به برنامه  جامع اقدام مشترک، رسید از حمایت همه مقامات مسئول در جامعه جهانی برخوردار است و یک راه روشن را برای حل سایر مشکلات منطقه به همگان نشان می‌دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: در این شرایط، ایران امیدوار است همه کشورهای پایبند به صلح و همکاری بین‌المللی و همچنین کشورهای منطقه و همسایه، در برابر سناریوهای خطرناکی  بایستند که موفقیت آنها به ریشه‌دار شدن هرچه بیشتر فجایع انسانی در منطقه منجر می‌شود و دیوار بی اعتمادی بین همسایگان را بلندتر می‌کند.

ایرانی که از ثبات برخوردار است، امروز می‌خواهد ثبات بر همه منطقه حاکم شود؛ زیرا می‌داند اگر همسایه امن نباشد، تامین امنیت در خانه محقق نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران، همواره برای گفتگوی سازنده آماده است و دولت روحانی، پیشتر طرح‌هایی را ارائه داده بود، مانند جهان عاری از خشونت و طرح چهار ماده ای حل بحران سوریه. علاوه بر اینها، ایده‌هایی مانند برگزاری همایش گفتگوی منطقه‌ای، از جمله ایده‌های ایران بود. این کشور همچنان خود را به پیگیری این طرح‌ها و ایده‌ها ملزم می‌داند و برای تحقق آنها گام‌هایی عملی برداشته  است.

وی در ادامه این مقاله نوشته است: شهروندان کشورهای عراق و افغانستان نمونه‌های زیادی از  همکاری با ایران را به منظور تحقق امنیت و صلح و کمک به بازسازی و بهبود شرایط معیشتی شاهد بوده‌اند.

حتی  مقامات آمریکا هم که خودشان عامل مشکلات کنونی در ایندو کشور هستند،‌ بارها به نقش مثبت ایران در مبارزه با  تروریسم، بازسازی زیر ساخت‌ها، ایجاد راه‌های ترانزیت کالا، کمک به تحقق توسعه و پیشرفت در کشورهای همسایه اذعان کرده‌اند. ایران به عنوان یک کشور مسئول و به عنوان یک قدرت دارای تاثیر منطقه‌ای، حتی یک روز در دام جنگ طلبان  و متجاوزان گرفتار نشد.

عراق در زمان «صدام حسین» جان هزاران زن و مرد و کودک ایرانی را گرفت، اما وقتی در سال هزار و نهصد و نود و یک به «صدام حسین» کویت حمله کرد، ایران تصمیم گرفت چشم خود را در برابر کارهایی ببندد که کشورهای حامی «صدام حسین» در جنگ او با ایران انجام دادند و بر اساس سیاست‌های اصولی‌اش، به حمایت از کویت  شتافت. البته فقط این نیست، بلکه ایران در بازسازی کویت بعد از جنگ نیز مشارکت کرد. از جمله اقدامات ایران در کمک به کویت، تلاش برای مهارکردن آتش چاه‌های نفتی کویت بود.

ما همچنان به پایبندی به سیاست‌های اصولی خود اصرار داریم، هرچند برخی کشورهای همسایه، اشتباهاتی  مرتکب می‌شوند. یکی از مقامات عربستان، اخیرا تهدید کرد جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند، اما من امروز رسما و به نیابت از دولت ایران اعلام می‌کنم ما آماده هستیم تا صلح را  به منطقه و زودتر از همه کشورها به عربستان هدیه دهیم.

بدون شک تحقق این مسئله منوط به این است که دولت  عربستان جنگ بیهوده و حملات به مردم یمن را متوقف کند و از سرکوب اکثریتی دست بردارد که خواستار دمکراسی در کشورهای مجاور هستند. اگر رئیس جمهور آمریکا به  شعارهای تبلیغاتی خود پایبند باشد و خود را دوست «ریاض» بداند، باید درباره راه هایی با آن مذاکره کند که تضمین می‌کند تروریست‌های تکفیری از ادامه آتش افروزی در منطقه  و تکرار حوادثی از قبیل یازده سپتامبر، توسط طرفداران خود در کشورهای غربی، منع می‌شوند.

در پایان این مقاله آمده است: ایران به منظور مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و بازگشت امنیت به سوریه، برای همکاری با کشورهای منطقه و حتی کشورهای خارج ومنطقه آمادگی کامل دارد. رفتار تهران در این همکاری تابع اصلی است که ایران همواره در سیاست خارجی خود به آن پایبند بوده است. این اصل، مخالفت با  سیطره‌طلبی و تسلیم نشدن در برابر آن است. از آنجا که ما به سلامت اراضی و حاکمیت مستقل همه کشورهای منطقه احترام می‌گذاریم، و بر ضرورت دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر و  بررسی مسالمت‌آمیز همه اختلاف‌ها تاکید می‌کنیم، می‌دانیم که منافع طولانی مدت ایران و سایرکشورهای منطقه و جهان نیازمند مبارزه با دو پدیده افراطی‌گری و تروریسم است به خصوص وقتی این دو پدیده در ردای دین ظاهر می‌شوند و ما از هیچ کوششی در این خصوص دریغ نخواهیم کرد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار