به گزارش گروه فرهنگ و هنر
دفاع پرس، «محمدمهدی خالقی» نویسنده و کارگردان در سخنانی درباره شروع اثر جدید خودش، فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» اظهار داشت: این فیلم کوتاه، برشی از واقعه دوران کشف حجاب در زمان رضاخان است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و بیانگر رابطه یک آژان و همسر او است که زن با اعمال و رفتار شوهرش مخالف است که در این میان یک سری اتفاقاتی روی می دهد.
این نویسنده و کارگردان افزود: فیلمنامه فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» را بر اساس خاطرهای از مادربزرگ خود نوشتم؛ البته طرح اولیه کار را چند سال قبل نوشته بودم و با تشکیل دبیرخانه دائمی واقعه قیام گوهرشاد زیرنظر شهرداری مشهد، طرح خود را به آنها ارائه دادم.
وی با بیان اینکه فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» نخستین کار داستانیاش است، عنوان کرد: نگارش فیلمنامه و نهایی شدن آن قبل از سال جدید به پایان رسید؛ البته در سال جاری به دلیل موضوع انتخابات، مقداری کار عقب افتاد ولی از حدود 10 روز قبل، کار پیش تولید آغاز شده است که سختترین بخش کار در این مرحله انتخاب لوکیشن مناسب برای ساخت فیلم بود.
این کارگردان با بیان اینکه جمع کردن یک کار تاریخی بسیار سخت است، ادامه داد: برای انتخاب لوکیشن مناسب چیزی در حدود یک ماه و نیم تلاش کردیم و در این مسیر از شهرک غزالی بازدید کرده و تعدادی از خانههای آنجا را هم دیده بودیم اما به دلیل برخی از مسائل اجرایی و مالی و همینطور حضور بازیگران این فیلم در شهر مشهد، تصمیم بر این گرفته شد تا فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» به طور کامل در شهر مشهد ساخته شود.
خالقی خاطرنشان کرد: برای انتخاب خانه مناسب در شهر مشهد نیز از حدود 8 خانه در این شهر بازدید کردیم که در نهایت یک خانه قدیمی در اطراف حرم امام رضا (ع) انتخاب شد که البته مشکلاتی داشت ولی با طراحی صحنه این اشکالات را برطرف کردیم.
وی اضافه کرد: برای آماده کردن این لوکیشن مجبور شدیم یک سری از وسائل مورد نیاز را از شهرک غزالی به اینجا بیاوریم که این لوازم مربوط به دوره رضاخان است.
این فیلمساز تصریح کرد: با انتخاب هنرپیشهها که حدود یک ماه پیش نهایی شد، کار ساخت این فیلم کوتاه را از 4 روز قبل به صورت جدی آغاز کردیم.
وی اظهار داشت: روز گذشته نخستین روز فیلمبرداری فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» بود و پیش بینی میکنیم کار تصویربرداری تا آخر هفته جاری به پایان برسد و اواخر هفته آینده نیز نخستین رافکات کار آماده میشود که پس از آن هم وارد سایر مراحل آمادهسازی این فیلم خواهیم شد.
خالقی درباره عوامل این فیلم کوتاه بیان کرد: «حسن چودن» و «روشنک سهقلعهگی» بازیگران مرد و زن اصلی فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» هستند و در کنار آنها نیز هنروان دیگری به ایفای نقش می پردازند.
کارگردان مستند «پوستین وارونه» در همین باره ادامه داد: «محمدصادق رمضانی» مشاور فیلمنامه، «هاشم مسعودی» مدیر تولید، «علیمحمد خانیکی» مدیر تصویربرداری، «مهدی آفتابی» طراح صحنه و لباس و «مجتبی احسانی» نیز تدوینگر این اثر کوتاه هستند.
خالقی در بخش دیگری از سخنانش درباره انگیزهاش از ساخت این اثر توضیح داد: تحولات فرهنگی سالهای اخیر و این هجمهای که رسانههای خارجی با پررنگ کردن دوره رضاخان و سعی در تطهیر کردن این دوره و برضد ارزشهای دینی صورت گرفته و مستندها و برنامههای فرهنگی ـ رسانهای فراوانی که تولید شده است، این ضرورت را ایجاد کرد که با ساخت فیلم و مستندهایی بخشی از جنایتهای دوره رضاخان را نشان بدهیم.
این نویسنده و کارگردان با اشاره به همکاری خودش در نگارش دو فیلمنامه انیمیشن در حوزه واقعه گوهرشاد بیان کرد: در حقیقت واقعه گوهرشاد و شهادت عدهای داخل یک مسجد، یکی از وقایع بسیار مهم و تاریخی شکلگیری هویت شهر مشهد است.
خالقی در مورد واقعه مسجد گوهرشاد یادآور شد: این شهدای عزیز به دلیل یک اعتراض مدنی ساده در قالب یک مجلس ساده روضه، به ظلم و جنایتی بزرگ، بیگناه در مسجد گوهرشاد به شهادت رسیدند که این واقعه بسیار هولناکی است که در سالهای فراوان و طولانی بعد از وقوع آن تا امروز مغفول باقی مانده است.
وی تصریح کرد: رضاخان در دوران خود تقابلها و جنایتهای بزرگی را با فرهنگ و باورهای مردمی انجام داد که از جمله آنها میتوان به کشف حجاب، تغییر لباس و ممنوعیت عزاداری اشاره کرد اما مردم ایران نیز مقاومتهای بسیار خوب و جانانهای را در برابر آن داشتند.
این نویسنده و کارگردان درباره کمتوجهی فیلمسازان به واقعه بزرگی مثل قیام گوهرشاد خاطرنشان کرد: دلایل استقبال کم و نه چندان خوب فیلمسازان به ساخت چنین موضوعاتی بایکوتهای رسانهای و فضاهایی است که تمایل ندارند چنین کارهایی دیده شوند و از طرفی هم به دنبال تطهیر رضاخان و فرزند جنایتکار او هستند.
خالقی تصریح کرد: از طرف دیگر نیز اطلاعات و آمارهای مناسب برای ساخت فیلم نیز در خصوص واقعه مسجد گوهرشاد بسیار کم و ناچیز است و به همین دلایل، فیلمسازان هم کمتر به سراغ چنین سوژههایی میروند و یا اصلا به سمت تولید چنین کارهایی تمایل پیدا نمیکنند.
انتهای پیام/121