مشروح سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در روز جهانی قدس

غزه با منطق مقاومت پیروز شد/ کنار مقاومت فلسطین بوده و خواهیم ماند

دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به‌مناسبت بزرگ‌داشت روز جهانی قدس و همبستگی با ملت فلسطین با تأکید بر اینکه "مقاومت فلسطین در غزه با منطق مقاومت پیروز شده" به صهیونیست‌ها درباره تداوم جنگ و حرکت به‌سمت خودکشی هشدار داد.
کد خبر: ۲۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱ - 26July 2014

غزه با منطق مقاومت پیروز شد/ کنار مقاومت فلسطین بوده و خواهیم ماند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از شبکه خبری المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در ضاحیه جنوبی بیروت به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
وی که شخصاً در اجتماع مردم در جنوب بیروت حضور پیدا کرده بود، در ابتدای سخنانش که بهطور مستقیم از شبکه خبری المنار پخش میشد،گفت: ویژگیهای روز قدس باعث شد که ما در اینجا دور هم جمع شویم.
 
ادای احترام سید حسن نصرالله به مقام شهدای غزه و مقاومت لبنان

نصرالله همچنین در ابتدای سخنان خود به مقام شامخ شهدای غزه ادای احترام کرد و گفت: در این روزها ادای احترام خود را نثار روح شهدای غزه، مجروحان، مبارزان و ملت مقاوم فلسطین میکنم و خالصانه همدردی خود را با خانوادههایی که عزیزان خود را در حادثه تأسفبار هواپیمای الجزائر از دست دادند، ابراز میدارم.
 
وی به شهدای جنگ 33روزه لبنان نیز ادای احترام کرد و اظهار داشت: در سالگرد جنگ 2006، به شهدا و مجروحان و نیروهای مقاومت و نیز ملت ما که پیروزی را در آن جنگ رقم زدند، تبریک میگویم.
 
روزجهانی قدس  را امام خمینی(ره) اعلام و امام خامنهای بر ادامه  آن تأکید کردند
 
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: روز جهانی قدس را امام خمینی(ره) اعلام کرد و امام خامنهای نیز [بر ادامه آن] تأکید کردند تا این مسئله مهم و اصلی همیشه در یاد ما باشد و قدس و فلسطین در قلب، عقل، فکر، فرهنگ، وجدان ، اولویتها، سخنرانی، عمل و میدان باقی بماند. این که امام خمینی(ره) آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد هدفش این بود که بر قداست و پاکی این مسئله و اسلامی بودن آن تأکید کند.
وی افزود: هرروز که میگذرد اهمیت اعلام این روز بهعنوان روز جهانی قدس و همچنین نیاز شدید امت اسلامی به بزرگداشت این روز، مشخص میشود. ما وقتی به اوضاع امت اسلامی نگاه میکنیم اهمیت این روز و این بزرگداشت را احساس میکنیم.
 
هدف اشغالگران صهیونیست محو آرمان ملت فلسطین است
 
دبیرکل حزبالله لبنان تصریح کرد: بعد از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و سیطره آن بر تمام فلسطین و همچنین توسعهاش در دیگر سرزمینهای فلسطینی، هدف اصلی صهیونیستها از آن زمان این بود که به مسئله فلسطین پایان دهد و بگوید که فلسطین و سرزمین فلسطین دیگر وجود ندارد و قدس پایتخت همیشگی دولت یهود است. هدف بعد از اشغال پایان دادن به مسئله فلسطین بود و به ذهنشان خطور نمیکرد که حتی یک وجب از سرزمین فلسطین را به صاحبانش بازگردانند و اینکه حتی یک آواره به خانهاش بازگردد، بنابراین ما اجماع اسرائیلیها درباره قدس و درباره ممانعت از بازگشت را مییابیم.
سید حسن نصرالله ادامه داد: آنها میدانستند که مسئله این حجم سرزمین مقدس و ملتی را در یک یا دو سال یا یک یا دو نسل نمیتوانند از بین ببرند، بنابراین یک برنامه بلندمدت برای تحقق این هدف وضع کردند و هریک از ما میتواند هرچه را از سال 1948 میلادی تاکنون رخ داده تحلیل کند تا اهداف برنامه پایان دادن به مسئله فلسطین  و این رؤیای موجود نزد غرب و آمریکاییها و صهیونیستها مشخص شود.
 
در غزه کشتار میشود اما در کشورهای عربی اولویت نان شب، بنزین و گاز مطرح است
 
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه افزود: بهطور مثال، اینگونه گمان کردند که سرزمینهای عربی گسترده است و امکان پناهنده شده و زندگی کردن فلسطینیان در مجتمعهای عربی متعدد وجود دارد و این خطر همچنان وجود داشته و آوارگان فلسطینی را تهدید میکند. مثال دیگر آن است که تلاش کردند که در هر کشور و ملتی موضوعات اصلی دیگری ایجاد کنند تا مرکزیت و محوریت موضوع قدس فراموش شود و در این موضوع تا میزان زیادی موفق شدند، امروز و در حالی که در غزه کشتارها انجام میشود اما در کشورهای عربی اولویتهای دیگری نظیر بنزین و گاز و نان شب مطرح است و آنها خواستند که این موضوعات به موضوعهای اصلی تبدیل شود.
 
وی افزود: اتاقهای [فکر] سیاهی وجود دارد که تلاش دارد هیچگونه ارتباطی میان هیچ لبنانی، هیچ مصری، هیچ سوری و هیچ فلسطینی نباشد. انتخاب افراد انتحاری فلسطینی در انفجارهای لبنان اقدام عمدی بود، مثالهای زیادی وجود دارد که میتوان درباره آن حرف بزنیم.
 
ملت فلسطین هرگز کلید منازل خود را در فلسطین فراموش نکرده است
 سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود بهمناسبت روز جهانی قدس گفت: با وجود تمامی رویدادها، توطئهها و چالشها، موضوع فلسطین همچنین در منطقه و جهان مطرح است و آن چیزی که هم اکنون در غزه روی میدهد شاهدی برای این نتیجهگیری است که از آن جمله میتوان به پایداری برخی از دولتهای عربی که بارزترین آنها سوریه است اشاره کرد. از دیگر موارد میتوان به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و حمایت آن از موضوع فلسطین و همچنین جنبشهای مقاومت در لبنان و پیروزیهایش در لبنان و خنثی کردن طرحهای اسرائیل و آمریکا در منطقه اشاره کرد. اما مهمترین آنها ملت فلسطین است که با وجود تمام رویدادها، بر یأس و تسلیم فائق آمدند و هرگز کلیدهای منازل خود در فلسطین را فراموش نکرده و این کلیدها از پدربزرگ به پدر و از وی به کودکان منتقل شده است و این بخشی از طرح مقابله با توطئهها است.
وی افزود: ملت فلسطین با وجود شرایط زندگی سخت و با وجود سختیهای مهاجرت که با هدف متفرق کردن این ملت بوده، همچنان به سرزمین و آرمان خود پایبند بوده و تسلیم و کوتاه آمدن را رد کرده و ملت فلسطین همچنان این کار را انجام میدهد.
 
گروههای مقاومت گزینه مقاومت را سرلوحه کار خود قرار دادند
 
دبیرکل حزبالله لبنان گفت: گروههای مختلف مقاومت و نیز ملت فلسطین با وجود تفاوت رویکردها، از ابتدا گزینه مقاومت و ایستادگی را سرلوحه کار خود قرار دادند، اما اسرائیل و آمریکا و نیز تعدادی از رژیمهای عربی که قدرت آنان اکنون متزلزل شده است، نقشه جنگ علیه فلسطین را طراحی کرده و همچنان سرگرم آن هستند در نتیجه از زمان غصب سرزمین فلسطین تاکنون، امروز با خطرناکترین مرحله روبهرو هستیم؛ مرحلهای که شامل تخریب برنامه ریزی منطقه است.
 
سوریه دژ بزرگ مقاومت و ملت فلسطین است
 
نصرالله افزود: در این میان، هنگامی که انقلابهای واقعی و صادقانه ملتهای منطقه آغاز شد، عدهای در صدد موجسواری بر آن برآمده و این انقلابها را بهسمت مورد نظر خود هدایت کردند.
وی تصریح کرد: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، نابودی ملتها، ارتشها، کشورها و تضعیف روانی، اجتماعی و عاطفی کشورها و نیز طرح مسائل و مشکلاتی است که صدها سال نیز قابل حل نیست. رخدادهایی که امروز در کشورهای مختلف عربی جریان دارد، خطراتی است که آنان را در معرض تهدید قرار داده است. در این میان سوریه دیوار مستحکمی بوده و بهخواست خداوند همچنان در برابر نقشههای صهیونیستی مستحکم باقی خواهد ماند، همانطور که برای مقاومت و ملت فلسطین نیز بهمثابه دژ بزرگی  بود.
 
عراق وارد تونل تاریکی شده است
نصرالله در بخش دیگری از سخنانش به مسائل جاری در عراق اشاره کرد و گفت: متأسفانه عراق امروز بهنام دین اسلام و بهاسم خلافت وارد تونل تاریکی شده است که شامل کوچاندن هزاران خانواده مسیحی است، ما بهعنوان مسلمان وظیفه داریم اقداماتی را که اکنون علیه مسیحیان و مسلمانان در عراق صورت میگیرد، محکوم کنیم.
وی گفت: بیم آن میرود که تخریب کلیساها و ضریح انبیا بهسمت ویرانی مسجد الاقصی پیش برود و بیم آن میرود که این تخریب مساجد و کلیساها به اقدامی عادی تبدیل شود.
دبیرکل حزبالله لبنان گفت: ملت ما در بدترین شرایط به سر میبرد و هدف اصلی این حملات ملت فلسطین است، از همین رو همه ما باید در زمانی که دوره فتنهگری است گامهای خود را محکم برداشته و بدانیم چه میکنیم و این چالش بزرگی است که امت ما اکنون با آن دست و پنجه نرم میکند.
 
 ربوده شدن سه شهرکنشین صهیونیست بهانه آنها برای آغاز جنگ بود
سید حسن نصرالله در ادامه گفت: در این راستا جنگ اسرائیل علیه غزه، جنگ علیه لبنان در سال 2006 و جنگ علیه غزه در سال 2008 آغاز میشود. اما در سال 2006 و 2008 میلادی نتایج فرق میکرد. و امروز نیز ما در لبنان کاملاً میتوانیم آنچه در غزه اتفاق افتاده و مشکلات برادرانمان در آنجا را کاملاً بفهمیم و درک کنیم، چرا که در جنگ 33روزه در سال 2006 همین اتفاقات برای ما نیز به وقوع پیوست. درباره بهانه ربوده شدن سه شهرک نشین صهیونیست و ربوده شدن دو سرباز باید بگویم که این بهانه جنگ است و دلیل جنگ اسرائیل علیه غزه نیست. اسرائیل فکر کرد که نوار غزه در محاصره است و این فرصت وجود دارد که این منطقه را به زانو در آورده آن را تخریب کند.
 
دبیرکل حزبالله لبنان گفت: اسرائیل موضوع ربوده شدن سه شهرک نشین را که تا این لحظه نه معلوم است چهکسی آنان را ربوده و یا چهکسی آنها را به قتل رسانده است، بهانهای برای حمله به غزه قرار داد. موضوع ربوده شدن اتهامی است که به گروههای مقاومت زده شده و از آن بهانهای برای آغاز جنگ علیه غزه، درست شده است، از گشتهای هواپیماهای جاسوسی این رژیم گرفته تا حملات هوایی و توپخانهای و بمباران شهروندان غیرنظامی و تخریب مساجد و کلیساها و آواره کردن مردم از طریق عملیات زمینی و توطئه آمریکا و غرب و شورای امنیت برای سرپوش گذاشتن بر این جنگ و توطئه برخی از رژیمهای عربی و محکوم کردن مقاومت. اما در مقابل این مقاومت مردمی جانانه و پایبندی مردم غزه به مقاومت و این عملکرد و مقاومت سیاسی منحصر به فرد گروههای مقاومت دیده میشود. باید به همه بگویم چیزی که موجب قرار گرفتن مقاومت در این جایگاه شده است، میدان، مقاومت مردمی و مقاومت سیاسی است.
 
اسرائیل توانایی ادامه جنگ را ندارد
 
سید حسن نصرالله در سخنان خود بهمناسبت روز جهانی قدس گفت: اسرائیل در جنگ تابستان سال 2006 از روز نخست اهداف بلندپروازانهای را تعیین کرد اما در هفته پایانی جنگ برای پایان دادن به این جنگ التماس میکرد.
وی افزود: در حالی که برخی از کشورهای عربی از اسرائیل میخواستند که به جنگ ادامه دهد اما اسرائیل از درگیر شدن در جنگی ادامهدار هراس داشت. اسرائیل به این نتیجه رسید که توانایی ادامه جنگ را ندارد و به همین دلیل از آمریکا کمک خواست [که به اسرائیل کمک کند] و زمانی که آمریکا قانع شود تمام منطقه نیز پشت سر آن حرکت میکنند.
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه افزود: در جنگ کنونی، امید در دسترس فلسطینیان است. در صورتی که موضوع را به آمریکا یا برخی کشورهای عربی بدهند، آنها از آن بهرهبرداری میکنند. چیزی که مورد هدف است سلاح مقاومت و خود مقاومت و اراده مقاومت است. هدف فقط حماس و جهاد اسلامی نیست بلکه تمام مقاومت در فلسطین و هر تونل در غزه و هر موشک در غزه و هر خون مقاومی که در رگ فرزندان غزه جاری میباشد، است.
 
صهیونیستها از رسیدن به هدف خود در غزه بازماندند
 نصرالله گفت: افق آن است که اسرائیل به جایگاهی برسد که قادر به ادامه نباشد و پس از آن از آمریکا طلب یاری میکند. امروز میگویم که غزه با منطق مقاومت پیروزی شد. امروز در حالی که به روز 18 رسیدهایم و صهیونیستها که همه جهان با آنها همراه هستند از رسیدن به یک هدف خود بازماندهاند بهمعنای آن است که مقاومت در غزه پیروز شده است و من به شما میگویم که مقاومت قادر به پیروزی در غزه بوده و پیروز خواهد شد.
وی در ادامه افزود: درگیری هم اکنون بین دو طرف در میدان جنگ ادامه دارد که در یک طرف اسرائیل که از قدرتمندترین ارتشهای جهان است، قرار دارد. البته موضوع مهم آن است که بعد از سال 2006 و 2008 اسرائیل آموزشهایی برای برطرف کردن نقاط ضعف خود داشته و تلاش کرده که ارتش جدید قدرتمندی را تشکیل دهد. در طرف مقابل جنگ، منطقه محاصره شدهای قرار دارد. با توجه به دو طرف درگیری، میتوان شکست اسرائیل و پیروزی مقاومت را درک کرد. حتی امروز نیز طرف اسرائیلی از مشخص کردن یک هدف در این جنگ هراس دارد. آنها از همان ابتدا نیز از شکست هراس داشتند و بر اساس درسی که از جنگ تابستان سال 2006 گرفتند، اهداف بلندپروازانهای را مشخص نمیکنند.
 
اسرائیل در ارزیابی امکانات مقاومت شکست خورد
 
نصرالله گفت: اسرائیل با سقف بالای اهداف آغاز نکرد بلکه اهداف حداقلی را پیشِروی خود قرار داد تا اگر این اهداف را محقق کرد بگوید که من پیروز شدم، اسرائیل در تعیین امکانات مقاومت شکست خورد و این یک شکست اطلاعاتی کنار شکست نیروی هوایی اسرائیل در یکسره کردن نبرد بود و این برای اهالی فلسطین و لبنان مهم است و این در حالی است که چند ماه پیش فرمانده نیروی هوایی اسرائیل گفته بود که امکانات نیروی هوایی زیاد است و در صورت وقوع جنگ در لبنان قادر است ظرف 24 ساعت و چنانچه جنگ در غزه رخ دهد، ظرف 12 ساعت جنگ را یکسره کند اما امروز 18 روز از تجاوز به غزه میگذرد و وی از غزه محاصره شده سخن میراند.
وی اظهار داشت: اسرائیل در ضربه زدن به سیستم فرماندهی و سیطره بر غزه شکست خورد و به همین جهت از فرماندهان ساختگی و شهادت و ترور آنها سخن میگوید، در حالی که آنها هنوز در قید حیات هستند، اسرائیل همچنین در توقف شلیک موشکها و عملیات زمینی شکست خورد و حتی رسانههای اسرائیلی میگویند: ارتش ما شکست خورد.
 
ترس از عملیات زمینی اسرائیل را به کشتار کودکان و غیرنظامیان واداشت
 
نصرالله در ادامه افزود: امروز بار دیگر این تجربه تکرار شده است تا هر سازشی بر مقاومت تحمیل شود و این به این معنی است که ارتش اسرائیل بهعنوان ارتشی قاتل، غزه را هدف حمله قرار داد ، این چیزی است که ما در مورد این ارتش میدانیم. میزان تلفات انسانی و ترس از عملیات زمینی موجب شد که مسئولان اسرائیلی به کشتار کودکان و غیرنظامیان متوسل شوند تا به این ترتیب حمایت و پشتیبانی از مقاومت را شکست دهند و این همان چیزی است که در لبنان نیز به آن متوسل شدند اما بهبرکت شما ملت سربلند و شریف این نقشه در جنگ 2006 ناکام ماند.
دبیرکل حزبالله لبنان گفت: مقاومت و خانواده آنان از روز نخست یکی بودند و هدف آنان روشن است و چیزی جز پایان محاصره غزه نیست. ایستادگی، نوآوری و اقدام همگی در صحنه نبرد در جریان است و در این شرایط شلیک موشک بهسمت اسرائیل ادامه دارد و به مناطقی اصابت میکند که پیش از این سابقه نداشت.
... ایهود باراک پس از سالها کار یک جمله کوتاه برزبان آورد که بر دروازه غزه سقوط کرد: جنگ آینده اسرائیل، سریع و سرنوشت ساز خواهد بود و پیروزی در آن نیز روشن است. اما غزه امروز به آنان میگوید: شما ترسوهایی هستید که به کشتار کودکان رو آورده و اگر مبارزان قهرمان ما با شما رودررو شوند، شما و ارتشتان را نابود میکنند.
 
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه گفت: این اولین باری است که موشکهای مقاومت همه سرزمین فلسطین را در بر میگیرد و این دستاورد و تلاش بزرگی است. اعتماد عالی به خداوند و مقاومت وجود دارد. مقاومت مردمی وجود دارد. تا این لحظه مردم کنار مقاومت بودهاند و مقاومت سیاسی نیز وجود دارد و همه فشارهای شدید منطقهای و بین المللی رد شده است.
 
حکام عرب از نتانیاهو میخواهند که جنگ علیه غزه را ادامه دهد/ مقاومت طرح خود را بر اسرائیل تحمل میکند
 سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به طرح آتشبس مصر و مخالفت رهبران فلسطینی با آن گفت: رهبران مقاومت از روز اول آتشبس را رد کردند و دشمن این آتشبس را میخواهد تا بدین وسیله برای خود در کرانه باختری محبوبیت کسب کند. تحمیل معادلات جدید بر دشمن به مقداری زمان نیاز دارد. نتانیاهو آسان تسلیم نخواهد شد و برخی از حکام عربی از نتانیاهو میخواهند که جنگ را ادامه دهد اما این مقاومت است که راهحل را بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد، این در حالی است که اسرائیلیها از آمریکاییها راهحل میخواهند.
 
همدردی رسانههای عربی با اسرائیل جای تأسف دارد
 
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه افزود: البته مسئولیت همه ما در قبال این رویداد بزرگ باقی مانده است. من میخواهم که تمامی حساسیتها و اختلافات درباره موضوعات و دیگر زمینهها را کنار بگذاریم تا همگی به این موضوع نزدیک شویم که هر آنچه در غزه روی میدهد موضوع یک ملت، مقاومت و موضوعی است که در آن هیچگونه اختلاطی میان حق و باطل نیست. در اینجا هیچ سردرگمی و هیچ بحثی وجود ندارد. غزه اکنون باید با خونها، مظلومیتها، پایداری و شجاعتش فراتر از هر چیز دیگری قرار بگیرد.
وی افزود: باعث تأسف است که از برخی رسانههای عربی برخی سخنها را میشنویم که مقاومت را مسئول هرآنچه روی میدهد معرفی کرده است و حتی به جایی میرسد که این رسانهها با اسرائیلیها همدردی میکنند. این موضوع نهتنها زشت و ناراحت کننده بلکه خجالت آور است حال حساسیتها هرآنچه میخواهد باشد.
 
نصرالله خطاب به رژیمهای عربی: اگر ابراز همدردی نمیکنید لااقل سکوت کنید
 سید حسن نصرالله گفت: هر آن که نمیخواهد با غزه همدردی کند حداقل سکوت اختیار کند و این ننگ را برای خود و ملتش بههمراه نیاورد.
دبیرکل حزبالله لبنان افزود: تمامی کشورهای عربی و اسلامی را فرا میخوانم که تنها گزینه برداشته شدن محاصره غزه و حمایت از رهبران سیاسی مقاومت را که طی آن میخواهند با فشار بر آنها آتشبسی بدون محقق شدن این اهداف را محقق کنند، انتخاب کنند.
 
ایران و سوریه در حمایت از گروههای فلسطینی از هیچ کمکی دریغ نکردند
 دبیرکل حزبالله لبنان ادامه داد: شما را به حمایت مالی، سیاسی، معنوی و نظامی [از مقاومت] فرا میخوانم. اینجا باید یادآوری کنم که ایران و سوریه و کنار آنها مقاومت در لبنان طی سالهای طولانی هیچ کوتاهی و سستی در پشتیبانی از تمامی گروههای مقاومت فلسطینی در همه سطوح نداشتهاند. امروز کسانی هستند که برای هرگونه اقدام مثبتی که برای فلسطین انجام شده ارزشی قائل نیستند.
وی افزود: نمیخواهم با کسی وارد بحث و جدل شوم، اما این برای هرکسی کفایت میکند که آن چیزی را که محور مقاومت طی چندین دهه با تمامی سختیها و مشکلات برای فلسطین ارائه کرده و این افراد برای فلسطین انجام دادند مقایسه کند.
 
 کنار مقاومت فلسطین بوده و خواهیم بود
 
نصرالله تصریح کرد: در این رویارویی، ما در جنبش حزبالله کنار ملت فلسطین و مقاومت در فلسطین و همه گروههای فلسطینی بوده و خواهیم بود و تا جایی که در توان داشته باشیم از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد، ما احساس میکنیم که با این مقاومت شریک هستیم و پیروزی آنها، پیروزی همه ماست و شکست آنها نیز شکست ماست، ما بهدقت رخدادها را پیگیری و همه تحولات میدانی و سیاسی را دنبال میکنیم و به برادرانمان در غزه میگوئیم که ما با شما و کنار شما هستیم و به پایداری شما اطمینان داریم و هرکاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.
دبیرکل جنبش حزبالله لبنان در پایان گفت: من به صهیونیستها میگویم که شما امروز در غزه در دایره شکست در خانه عنکبوت قرار دارید، پس بیشتر از آن بهسمت دایره خودکشی جلو نروید.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار