دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آشنایی با مأموریت‌های بالگرد «شنوک»

بالگرد شنوک قابلیت اجرای حمل و نقل ادوات نیمه سنگین توپخانه و همچنین هلی‌برن نیروها و جابه‌جایی مجروحان و انواع مأموریت‌های تاکتیکی و لجستیکی را داراست.
کد خبر: ۲۴۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ - 08June 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، بالگرد ترابری سنگین «بوئینگ سی اچ- 47»، ملقب به «شنوک»، یکی از مهم‌ترین بالگردهای هوانیروز در ارتش جمهوری اسلامی و دیگر نیروهای مسلح جهان است که در مأموریت‌های تاکتیکی خود، تجهیزاتی نظیر توپخانه، ادوات سبک و متوسط را حمل و نقل می‌کند.

مأموریت دیگر این بالگرد در حوزه لجستیکی، حمل و نقل نفرات با تجهیزات، تجدید تدارکات و تخلیه مجروحین است. این بالگرد بواسطه قدرتی که دارد قادر جابه‌جایی بالگردهای آسیب دیده نیز می‌باشد. تعداد 24 برانکارد در این بالگرد جای می‌گیرد.

آشنایی با ماموریت های بالگرد شنوک
 
بالگرد شنوک دارای دو موتور و ساخت شرکت صنایع هوائی- فضائی بوئینگ آمریکا است. قدرت دو موتور آن 3750 اسب بخار و گنجایش حداکثری آن 49 نفر با خدمه است. اولین مأموریت جنگی این بالگرد، طی عملیات موسوم به «اسب دیوانه» در جنگ ویتنام در سال 1966 (1345) بود.

حداکثر سرعت شنوک در هنگام پرواز، 170 نات معادل 315 کیلومتر بر ساعت است. همچنین در شرایط استاندارد حداکثر وزن قابل پرواز شنوک در شرایط استاندارد 46 هزار پوند معادل 20 هزار و 838 کیلوگرم است.

این بالگرد با یک باک بنزین حدود سه ساعت پرواز عملیاتی می‌تواند داشته باشد. و حداکثر سقف پروازی آن 15 هزار پا است.

آشنایی با ماموریت های بالگرد شنوک
 
بخش انتهایی این بالگرد به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند همچون یک شناور پرنده بر روی آب فراز و فرود داشته باشد.

این بالگرد در دوران دفاع مقدس نقش موثری را در هلی‌برن نیروها و جابه‌جایی مجروحان ایفا کرد برای نمونه در عملیات بیت المقدس بیش از 6 هزار مجروح توسط بالگردهای شنوک به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند و خلبانان قهرمان آن، آثار مثبتی در جهت سلامتی و حفظ روحیه رزمندگان اسلام فراهم کردند.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها