مدیر مؤسسه «خواجه نصیرالدین طوسی»:

فعالیت در فضای مجازی جز با برنامه‌ریزی میسر نمی‌شود

مصطفی ضابط گفت: در فضای مجازی با دروغ و نیرنگ نمی­‌شود کار کرد، بلکه با برنامه‌ریزی اصولی می­‌توان از این بستر در جهت روشنگری و بصیرت‌افزایی استفاده کرد. اگر مومن می­‌خواهد در زمین دشمن بازی کند و به آن ضربه بزند باید با علم و مخفیانه باشد.
کد خبر: ۲۴۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ - 13June 2017
فعالیت در فضای مجازی جز با برنامه ­ریزی میسر نمی­ شود

به گزارش دفاع پرس از مشهد، در راستای آگاهی بخشی تشکل­‌های فرهنگی­ به منظور بستر‌سازی مناسب برای انتقال مبانی ارزش‌ها با استفاده از شیوه‌های نوین ارتباطی در فضای مجازی و همچنین مقابله با جنگ نرم، کارگاه آموزشی «تربیت مربی و مبلغ در فضای مجازی» با محورهای آشنایی با شبکه‌های اجتماعی، عملیات روانی، جنگ نرم، شیوه‌های متقاعد سازی و جریان سازی، ابزارهای آموزش و تولید محتوا به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور جمعی از فعالان فرهنگی مشهد در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی در حال برگزاری است.

«مصطفی ضابط» مدرس این دوره و مدیر مؤسسه «خواجه نصیرالدین طوسی» طی سخنانی اظهار داشت: درگذشته، بشر مثل امروز قادر به این نبوده است که بتواند با بهره­‌گیری از ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی با همه دنیا در ارتباط باشد. لذا استفاده از فضای مجازی و فرصت­‌هایی که برای ما فراهم کرده، بی‌نهایت است.

وی افزود: در فضای مجازی با دروغ و نیرنگ نمی­‌شود کار کرد، بلکه با برنامه‌ریزی اصولی می­‌توان از این بستر در جهت روشنگری و بصیرت‌افزایی استفاده کرد. اگر مومن می­‌خواهد در زمین دشمن بازی کند و به آن ضربه بزند باید با علم و مخفیانه باشد.

ضابط تصریح کرد: امروز اگر می‌خواهیم بر روی مخاطب تأثیر بگذاریم باید از ابزار موجود در فضای مجازی و تکنیک­‌های مختلف بهره برد. امروز در فضای مجازی آن‌قدر بستر فعالیت فراهم است که در دنیای واقعی این بسترها وجود ندارد. دشمن در جهت منفی با استفاده از شیوه­‌های مختلف از این پتانسیل استفاده می‌کند و ما نیز باید با بالا بردن سطح آگاهی و بینش خود و شناختن زمینه‌های فعالیت در این حوزه، ابزار را در اختیار بگیریم.

مدیر مؤسسه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه با اشاره به تکنیک اقناع به عنوان یکی از روش‌هایی که در انتقال مفاهیم در فضای مجازی می‌توان بیشترین استفاده را از آن برد، افزود: در این روش به دو صورت احساسی و منطقی عمل می‌شود. در روش احساسی با استفاده از احساسات، مخاطب را قانع می­ کنیم که در این روش هر چقدر مطلب جذاب­‌تر باشد مخاطب بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد، به دلیل اینکه در این روش احساسات طرف مقابل تحریک می‌شود و منطق جایگاهی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در اقناع احساس خوب از طریق تداعی، وعده، امتیاز، صمیمیت، تشبیه، تطمیع، همزاد پنداری و طنز می‌توان بهره گرفت. در اقناع «احساس بد» از شیوه‌های بازی ترس، تخریب و برچسب‌زنی استفاده می­‌شود.

ضابط در مورد «اقناع منطقی» نیز ابراز داشت: در اقناع منطقی معیارها همه عقلانی هستند و مطالب ارائه شده پایه علمی دارد و از سوی فردی معتبر بیان شده است. در این شیوه می­‌توان از روش­‌های تأیید از اشخاص، استفاده از چهره‌های شناخته شده، آمار، سوالات واضح و راحل­‌های ساده استفاده کرد.

مدیر مؤسسه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه با اشاره به فرمایش امیرالمومنین (ع) که می­‌فرمایند «در دروغگو بودن تو همین بس که مطلبی را بدون تحقیق در صحتش، آن را بازگو کنی» در خصوص شایعه و شایعه پراکنی مطالبی را عنوان کرد و افزود: شایعه زمانی پخش می‌شود که نوعی تشنگی برای اطلاعات در مردم وجود داشته باشد، اما اگر اطلاعات و اسناد در خصوص موضوعات مختلف وجود داشته باشد شایعه ساخته نخواهد شد. در گذشته بستر انتشار شایعه از وسائل نقلیه عمومی بود ولی امروز فضای مجازی بستری مهم برای شایعه پراکنی را فراهم کرده است.

وی در پایان در خصوص افرادی که با شایعه مواجه می­ شوند گفت: دسته‌ای می‌شنوند، می‌پذیرند و منتشر می­‌کنند. گروهی می­‌شنوند و می‌پذیرند و مطالبی هم به آن اضافه می‌کنند و انتشار می‌دهند. اما دسته سوم می­ شنوند ولی نمی‌­پذیرند و منتشر هم نمی‌کنند، که رفتار صحیح را این دسته دارند. امروز نحوه برخورد با شایعه در فضای مجازی بسیار مهم است.

خاطرنشان می‌شود، این دوره از شنبه 20 خردادماه آغاز و تا پنچشنبه 25 خردادماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار