امیر دریادار ‌آزاد ‌در دیدار با فرمانده ناوگروه اعزامی ‌چین:

ارتش ‌‌ایران به حضور ‌در دریا تا دوردست‌ها ادامه می‌دهد/ تعجب ناوهای آمریکایی از حضور ناوشکن ۷۳ سبلان در ‌دریای چین

امیر دریادار «آزاد» گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به حضور خود در دریا تا دوردست‌ها ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۲۴۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵ - 17June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، امیر دریادار «حسین آزاد»، فرمانده منطقه یکم نداجا بعدازظهر امروز در دیدار با فرمانده ناوگروه اعزامی کشور چین، حضور این ناوگروه در منطقه یکم امامت نداجا را با توجه به سطح روابط بین دو کشور  امری عادی دانست و اظهارداشت: زمانی‌که در مورد دو کشور چین و ایران بحث می‌شود اگر به تاریخ باستان بازگردیم صحبت از دو امپراطوری بزرگ است، و با اندک تحقیق در می‌یابیم نخستین اقتصادها و تبادلات دریایی بزرگ و باسابقه، بین دو کشور ایران و چین صورت گرفته است.

وی بیان‌داشت: امروز در شرق جهان، کشور بزرگ و مستقل و بدون مخاصمه‌ای نظیر جمهوری خلق چین و در این سوی آسیای جنوب غربی، کشور مستقل و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران، در طول 4دهه انقلاب اسلامی روابط محکم و دوستانه‌ای دارند.

فرمانده منطقه یکم نداجا تصریح‌کرد:کشورهای ایران و چین در بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی همانند تاریخ باستان همسو و همراه هستند.

امیر دریادار آزاد، دوران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را مقارن با دوران شکوفایی و رشد اقتصادی و خیزش کشور چین، دانست و افزود: این نزدیکی و صمیمیت به دلیل همسویی دیدگاه‌های دو کشور بزرگ و قدرتمند چین و ایران است.

وی  با اشاره به استقلال و آرمان‌خواهی دو کشور ایران و چین بیان‌داشت: معتقدیم اثرگذاری دو کشور در تمامی زمینه‌ها بدون درنظر گرفتن جمعیت، مشابه و مشترک است و چین قدرتمند و مستقل در تمامی دیدگاه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای ایران مستقل و قدرتمند در آسیای جنوب غربی بسیار خوب است.

 فرمانده منطقه یکم نداجا بیان‌کرد: ایران قدرتمند و مستقل نیز به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آرمان‌های بلند و دیدگاه‌های سیاسی، اقتصادی و همچنین استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی خود برای کشور مستقلی همچون چین قطعا خوب است.

دریادار آزاد ابرازداشت: برخلاف آنکه برخی از کشورهای به ظاهر قدرتمند امروز برخلاف روند مسیر طبیعی خواسته مردم جهان منافع خود را در ضرر دیگران دنبال می‌کنند که این در دنیا و تاریخ امروز منسوخ شده است، اما نه در تاریخ گذشته و نه هم‌اکنون، مخاصمه و قدرت‌طلبی یک طرفه از کشور چین سراغ نداریم.

وی گفت: تجربه نشان داده که در دهه‌های اخیر و پس از حادثه 11 سپتامبر، کشورهایی که به دنبال منافع خود و به ضرر رساندن به دیگران هستند منفعتی در دنیای امروز به ویژه در سطح جهانی نبرده‌اند.

فرمانده منطقه یکم نداجا در ادامه گفت: بیش از دو سوم جمعیت جهان در حوزه‌ای که کشورهای خودمان قرار گرفته است مستقرند و زندگی می‌کنند.

دریادار آزاد اذعان‌داشت: با توجه به اینکه دو کشور چین و ایران کشوری دریایی بوده و به تعبیر مقام معظم رهبری، در چهارراه اقتصادی بزرگ دنیا قرار گرفته اند با تقویت سازمان‌های منطقه ای و تفاهم‌نامه‌ها در بخش‌های مختلفی نظیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی می‌توانیم قدرت منطقه را خودمان در دست بگیریم.

وی ادامه داد: امروز اقتصاد دنیا وابسته به حوزه این چهارراه دریایی در حاشیه اقیانوس هند، تنگه مالاکا و تنگه باب المندب، کانال سوئز و تنگه هرمز است.

فرمانده منطقه یکم نداجا تصریح‌کرد: تقویت سازمان‌های منطقه ای همچون سازمان شانگهای در همه ابعاد می‌تواند جایگاه خود را در این منطقه به منظور تحکیم و ثبات صلح و امنیت بیشتر خود را  نشان دهد.

 امیر دریادار آزاد گفت: روابط نظامی نیز می تواند حامل این پیام باشد که هیچ مانعی در گسترش و توسعه روابط بین دو کشور وجود ندارد و با رفت و آمد نظامی و دریایی نمی توان سقفی برای این روابط قائل شد.

فرمانده منطقه یکم نداجا با ابراز خرسندی از میزبانی نداجا از ناوگروه نیروی دریایی کشور چین برای دومین بار گفت: ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بنادر شما حضور یافتند و پیش‌بینی‌های لازم برای تبادل تجربیات دوطرف انجام شده است.

وی ابرازداشت: در سفر رئیس جمهور چین به ایران اسلامی نیز دوطرف اشاره داشتند که سطح روابط بین دو کشور محدود به مسائل سیاسی و اقتصادی نیست.

دریادار آزاد گفت: جمعیت جوان موجود در ایران و قدرت صنعت چین می‌تواند در ایران نیز تولید اشتغال کند، بنابراین باید به این سمت رفت که نه تنها چین تولیدکننده و دیگر کشورها مصرف کننده باشند.

فرمانده منطقه یکم نداجا  افزود: در بخش اقتصادی روابط بین دو کشور چین و ایران نگاه به منفعت دوسویه و بر اساس علم اقتصاد و مزیت نسبی است، این نتیجه تلاش سفیران و تیم اقتصادی وی در کشور جمهوری اسلامی ایران است که جای بسی تقدیر و تشکر را دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای زمینی و هوایی در مرزها محدود هستند گفت: به محض خروج از مرز، آن را بر خلاف عرف بین‌الملل می‌دانند، اما کار نیروی دریایی با خروج از مرزها شروع می‌شود.

امیردریادار آزاد بیان‌داشت: به همین دلیل این چهارراه اقتصادی به عنوان استراتژی و راهبرد بزرگ رهبر معظم انقلاب و توسعه اقتصادی بسیار خوب و درحال رشد کشور چین و همچنین توسعه کشورهای منطقه به ویژه ایران نیازمند امنیت است.

فرمانده نطقه یکم نداجا اظهارامیدواری‌کرد: امنیت و سیادت این توسعه دریامحور با کمک و همکاری یکدیگر نه تنها در اقتصاد منطقه بلکه در سطح جهانی فراهم شود.

امیر دریادار آزاد، وجود افسران جوان در ناوگروه را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور در دریا نیازمند شادابی، روحیه و علم و دانش است، علم و دانش در بین اعضای ابن ناوگروه وجود دارد و حضور شما در کنار اعضای ناوگروه 150، بیانگر شادابی و علم و نشاط است.

وی تصریح کرد: این شادابی و نشاط نیازمند حضور نیروی جوان و امیدوار به آینده است که نمونه بارز آن در نیروی دریایی چین وجود دارد، فرهنگ مبارزاتی و اسطوره ها و حماسه ای مردم چین و ایران خیلی به هم نزدیک است.

فرمانده نطقه یکم نداجا تصریح کرد: کشور ایران اسلامی یک کتاب حماسی به نام شاهنامه دارد و کشور چین نیز کتابی حاوی داستان‌های حماسی کشور چین نظیر این شاهنامه را دارد.

 دریادار آزاد ابرازداشت: تاریخ دو کشور ایران و چین سابقه دفاعی از منابع و منافع خود دارد و این دو کشور به دلیل برخورداری از قوه‌عاقله خوب و خردمند، به هیچ‌وجه قصد تهاجم به جایی را نداشته اند.

وی، تاسیس و احداث سازمان شانگهای توسط دولت چین پس از حادثه سپتامبر تصمیمی بسیار راهبردی و استراتژیک دانست و گفت: این تصمیم را رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابعاد گسترده تری قبل از شروع پدیده دزدی دریایی گرفتند و فرمودند نیروی دریایی ارتش باید در آبهای آزاد و بین‌المللی حضور داشته باشد.

فرمانده منطقه یکم نداجا گفت: من به عنوان کارشناس نظامی در دیدگاه سیاسی و نظامی این دو تصمیم را درکنار هم قرار می‌دهم و با توجه به جمعیت زیادی که در این منطقه وجود دارد می‌تواند استکبار و استعمار را به تعبیر ضرب‌المثل ایرانی، پشت دیوارهای چین نگه دارند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به حضور خود در دریا تا دوردست‌ها ادامه می‌دهد گفت: ناوشکن 73 سبلان در زمان جنگ در دریای چین حضور داشت و به طور مستقیم با استکبار و استعمار جنگید، حضور این ناوشکن در دریای طوفانی سبب تعجب ناوهای آمریکایی شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار