دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کار تمیز فرهنگی کدام است؟/ جایگاه دستگاه‌های فرهنگی در «آتش به اختیار»

تبیین جایگاه دستگاه‌های فرهنگی دولتی در دستور «آتش به اختیار» موضوع قابل‌تاملی در فضای فرهنگی کشور است.
کد خبر: ۲۴۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶ - 27June 2017
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته در خطبه‌های نماز «عید فطر» به تشریح و تبیین موضوع «آتش به اختیار» پرداختند تا ابعاد این پیام و دستور فرهنگی از گذشته روشن‌تر شود.

معظم‌له در تشریح منظور از «آتش به اختیار» فرمودند «انجام کار تمیز فرهنگی» منظور از آتش به اختیار است و جریانات انقلابی باید بیش از گذشته از رفتار و فعالیت‌های خودشان مراقبت کنند.

انجام کار فرهنگی تمیز کلید واژه مهم بیانات رهبر معظم انقلاب و در واقع انتظار ایشان از مجموعه‌های فرهنگی انقلابی بود که در شرایط جهان اسلام و کشورمان باید فعالیت‌های تازه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند.

کار فرهنگی تمیز البته نیازمند انسجام و تشکیلات پیوسته است که کمتر در سال‌های گذشته در فعالیت‌های خودجوش فرهنگی مورد توجه قرار گرفته بود و همین امر باعث پراکندگی این فعالیت‌ها بوده است.

جایگاه دستگاه‌های فرهنگی دولتی سوال دیگری است که در دستو «آتش به اختیار» باید باز تعریف شود. تلقی ابتدایی از بیان رهبر معظم انقلاب این است که تمام فعالیت‌های فرهنگی خودجوش باید توسط مجموعه‌های مردمی صورت گیرد.

نکته قابل تذکر و تامل این بحث رجوع به سایر بیانات رهبر معظم انقلاب است که در تکمیل حلقه فعالیت‌های خودجوش فرهنگی بیان کرده اند. ایشان در بیاناتی سال‌های پیش خود درباره نقش دستگاه‌های فرهنگی تاکید دارند که دستگاه‌های فرهنگی دولتی در فعالیت‌های فرهنگی مردمی نقش حلقه واصله را رعایت کنند.

سوال مهم این روزها این است که آیا با اشاره به دستور «امام خامنه‌ای» مبنی بر «آتش به اختیار» بودن در فعالیت‌های خودجوش فرهنگی نقش دستگاه‌های فرهنگی دولتی باید نادیده گرفته‌شود و اساسا این دستگاه‌ها وظیفه‌ای در این حوزه نخواهند داشت یا اینکه همچنان باید نقشه حلقه واصله را رعایت کنند و از این فعالیت‌ها حمایت مادی و معنوی به عمل آورند.

از بیانات اخیر و گذشته رهبر معظم انقلاب چنین برداشت می‌شود که دستور «آتش به اختیار» به منزله رفع تکلیف از دستگاه‌های فرهنگی نیست و این مجموعه‌ها همچنان باید به وظیفه خود عمل کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار