مصاحبه با خانواده شهدای هفتم تیر برای نمایش «هفت روز از تیر شصت»/ پروژه‌های آتی هم درباره شهداست

کارگردان نمایش «هفت روز از تیر شصت» گفت: برای این نمایش با خانواده شهدای هفتم تیر مصاحبه انجام دادیم.
کد خبر: ۲۴۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ - 02July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نمایش «هفت روز از تیر شصت» به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی بر اساس انفجار حزب جمهوری توسط منافقین کوردل، چند روزی است که در تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

در این نمایش امین سیار دشتی، فرزین محدث، مژگان خالقی، فرهاد تفرشی، احمد جعفری و هدیه رضایی ایفای نقش می‌کنند. این نمایش در ۸۰ دقیقه از روز هفتم تیر در سالن سایه به اجرا رفته و تاکنون برخی از خانواده شهدای هفتم تیر و دیگر خانواده شهدا به دیدن آن نشسته‌اند.

درباره پروژه تولید و اجرای نمایش با محمد لارتی کارگردان نمایش گفت‌وگو کردیم.

ایده نمایش کجا و چگونه به ذهنتان رسید؟

خاطرم هست که هفتم تیر ماه سال گذشته خانواده شهدای هفتم تیر و مدافع حرم در مراسم افطاری رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، رهبری بحثی را مطرح کرده و گله‌گذاری کردند که در سال‌های گذشته هیچ کار تئاتری و تجسمی، فیلم یا سریال خوبی درباره شهدا نداشته‌ایم، به طبع ما هم احساس مسئولیت کردیم که در این باره کاری را انجام دهیم و به نتیجه برسانیم.

چگونه کار را شروع کردید؟

شروع کار با مصاحبه های کوتاه با خانواده شهدا انجام شد، در ابتدا خیلی به سختی با آنها می‌توانستیم صحبت کنیم درباره همه چیز صحبت می‌کردیم الا شهادت. خانواده شهدای هفتم تیر خیلی دلگیر بودند از بی‌مهری و کم توجهی به موضوع شهادت در هفتم تیر و کلا این تفکر قالبی که می‌خواهیم از آنها تبلیغات بسازیم، درحالی که اینطور نبود ما باید ذهنیتشان را تغییر می دادیم و مطرح کردیم که نمایشنامه می‌خواهیم بسازیم مبتنی بر واقعیت نه آنچه که تبلیغات و اینها است.
 
مصاحبه با خانواده شهدای هفتم تیر برای نمایش «هفت روز از تیر شصت»/ پروژه‌های آتی هم درباره شهداست

بازماندگان شهدای هفتم تیر را چگونه پیدا کردید؟

از طریق بنیاد شهید سراغ تعدادی بازماندگان رفتیم که منجر به نوشتن متن توسط نویسنده شد، این نمایشنامه بعد از هفت ـ هشت مرتبه پایش و اصلاح تبدیل به کار درست شد.

پروسه تولید هم که حدود هفت ماه طول کشید، با گروه بازیگران مختلفی تلاش کردیم تمرین را شروع کنیم، در نتیجه با یک تیم بازیگر از نخبگان تئاتری کشور که تعهد انقلابی هم دارند کار را بستیم.

بازیگران کار چطور به این نمایش نگاه کردند، آیا مثل هر نمایش دیگری یا هدف خاصی هم داشتند؟

به هرحال آنچه برای من قابل احترام است، خود بازیگران ما وارد پروسه تحقیق هم شدند تک تک این افراد می گفتند که ما نمی‌دانستیم واقعا چنین چیزی در بحث ضد انقلاب و منافق وجود دارد حتی نسل جدید ما چیزی از آنها نمی‌داند! بنابراین به محض اینکه ما وارد فضای کار شدیم همه کار را دوست داشتند و اعلام امادگی کردند.

متأسفانه تاریخ معاصر ما خیلی مظلوم است، خیلی جای کار دارد. اتفاقا همین دیروز یکی از مدیران بنیاد شهید از من پرسید که آیا ما برای شهید رجایی نمایشنامه‌ای داریم؟ من گفتم فکر نکنم. او گفت چند درصد احتمال دارد که داشته باشیم؟ من پاسخی نداشتم ولی تصور نمی‌کنم چنین چیزی باشد همه شهدای ما جای کار دارند ما نباید اجازه دهیم که کار به جایی برسد که رهبری هشدار دهند و بگویند نیاز به این فضا داریم.

درباره داستان نمایش هم توضیح دهید، چه روندی در آن طی می‌شود؟

این کار دو مشخصه دارد؛ نخست به رویدادها و اتفاقات شهری پرتلاطم و تأثیرگذار که تاریخ معاصر ما را تشکیل می دهد، می پردازد. دقیقا از ۳۱  خرداد شهادت دکتر چمران تا روز هشتم تیر که دیگر تشیع شهدای هفتم تیر بود، اتفاقات زیادی رخ داده است.

در این فاصله کلی ترور از منافقین می‌بینیم، ترور خود رهبری هم همینطور، بحث‌های بسیار پیچیده ای دراین بخش وجود دارد تمام اینها به نظر من الان برای مردم و به ویژه نسل جوان تأثیرگذار است.

آیا مصاحبه با خانواده این شهدا موجود است؟

بله ما به طبع ارتباط مستقیم می‌گرفتیم، برای گرفتن مصاحبه مثلا شهید سرافراز که محور اصلی داستانی این نمایشنامه است ما با همسرشان که نویسنده هم هستند ارتباط گرفتیم، خصوصیات شهید را پرسیدیم، نکات مهم در آن برهه تاریخی را دانستیم. در نهایت هدف ما احیای زندگی و زنده نگه داشتن این شهدا بود و با هدف بدنبالشان رفتیم.

نهادهای متولی کار چه نهادهایی بودند؟

کار مستقیم از طریق دو نهاد بنیاد شهید که تولید کننده اصلی است و معاونت هنری نمایشی و مجموعه تئاتر شهر جلو رفت.

این را بگویم که این کار انقدر گسترده است و جای کار دارد که اگر وزارت ارشاد و نهادهای دیگر کمک کنند برای سال های بعد هم در همین بستر شرایط تحقیق را فراهم می کنیم، درباره شهدایی مثل شهید مهمانچی، مالکی و سایر نخبگان پروژه هایی را خواهیم داشت.

در نهایت این نمایش تا چه زمانی به صحنه می رود؟

تا 22 تیر ماه، احتمال دارد که تمدید هم بشود.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار