در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس استان گلستان مطرح شد؛

تاریخ شفاهی یک حفاظ قوی و مطمئن برای دفاع مقدس است/ تشکیل کمیته اسناد و مدارک دفاع مقدس استان گلستان

اولین جلسه هیئت امناء و شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان در سال جاری، در دفتر کار استاندار برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ - 02July 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان گلستان، اولین جلسه هیئت امناء و شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان در سال جاری به ریاست استاندار گلستان و با حضور اعضا شامل فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران ارشد استان، در دفتر کار استاندار برگزار شد.

در این جلسه، «حسن صادقلو» استاندار گلستان اظهار داشت: رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های رزمندگان، شهدا و ایثارگران، میراث ملی ما است. مقام معظم رهبری نیز در خصوص اهمیت فعالیت در این حوزه فرموده‌اند «ما تا 50 سال دیگر هم اگر درباره این هشت سال دفاع مقدس حرف بزنیم و کار کنیم و کارهای نو انجام بدهیم، زیاد نیست؛ و گمان می‌کنم تا پ50 سال دیگر هم به انتهای آن نرسیم».

حوزه ارزشمند دفاع مقدس هویتی برای خودمان است/ کمیته اسناد و مدارک دفاع مقدس استان گلستان باید تشکیل شود
 
وی افزود: تاریخ شفاهی یک معماری علمی است که از دیرباز در ایران وجود داشته است. تاریخ شفاهی عقبه بسیار طولانی و قوی در ایران داشته که متأسفانه در حلقه‌های زمان مفقود شده و در حال حاضر این‌طور می‌نمایند که تاریخ شفاهی برای غرب می‌باشد.

صادقلو تصریح کرد: تاریخ شفاهی یک حفاظت قوی و مطمئن برای دفاع مقدس است و می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. این مقوله بسیار مهم است چرا که می‌توانیم این هویت و میراث ملی را برای آیندگان به ارمغان بیاوریم.

رئیس هیئت امنا و شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه ارزشمند دفاع مقدس، هویتی برای خودمان بوده و این را امری اخروی و قیامتی بپنداریم. به‌راستی که نمی‌توان به‌راحتی از کنار این زحمات و رشادت‌های رزمندگان در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس عبور کنیم.

استاندار گلستان در پایان صحبت‌های خود با تأکید به تسریع در روند ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس گفت: سازمان برنامه و بودجه استان و معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار، بررسی‌های لازم جهت اختصاص اعتبار از محل تبصره 36 به این پروژه را انجام دهند تا شاهد تسریع در روند احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان باشیم.

در ابتدای این جلسه سرهنگ «عباس حسن نیا» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گلستان و دبیر جلسه، اظهار داشت: در راستای حفاظت و نگهداری از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپرده شدن دستاوردهای دفاع مقدس، شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس در سطح کشور راه اندازی شد.

وی هدف از تشکیل این شورا را ایجاد روش یکنواخت برای مدیریت بر فرآیند شناسایی، جمع آوری، تنظیم، پردازش، ثبت، حفظ، نگهداری از اسناد مرتبط با دفاع مقدس، برای جلوگیری از تحریف و فراموشی تاریخ و میراث گران بهای دفاع مقدس با مشارکت و همکاری دستگاه‌های مرتبط بیان کرد.

حوزه ارزشمند دفاع مقدس هویتی برای خودمان است/ کمیته اسناد و مدارک دفاع مقدس استان گلستان باید تشکیل شود
 
سرهنگ حسن نیا افزود: در همین راستا کمیته اسناد و مدارک دفاع مقدس استان نیز می‌بایست تشکیل شود که یکی از زیر مجموعه‌های شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان می‌باشد.

وی ادامه داد: کمیته اسناد دفاع مقدس استانی، وظیفه هدایت و هماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مجری و مشمول در سطح استان را برای اجرای آیین‌نامه حفظ، نگهداری اسناد و مدارک دفاع مقدس را بر عهده دارد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در بخشی دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی در خصوص اخذ تاریخ شفاهی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته این اداره کل در سال گذشته موفق به چاپ 30 عنوان کتاب در این حوزه شده است که این روند در سال جاری نیز ادامه داشته و نتیجه آن رونمایی از 10 کتاب دیگر در سالروز آزاد سازی خرمشهر بوده است.

سرهنگ حسن نیا در ادامه صحبت‌های خود به تشریح روند احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس پرداخت و افزود: مرکز فرهنگی دفاع مقدس مطالبه اصلی رزمندگان و مردم استان گلستان می‌باشد. نمونه بارز آن نیز استقبال چند هزار نفری مردم در شب‌های ماه رمضان بخصوص لیالی قدر بود.

دبیر هیئت امنا و شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان در پایان سخنان خود با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت احداث یادمان‌های شهدای گمنام در استان گفت: هم اکنون 131 شهید گمنام در 50 مکان و 14 شهرستان قرار دارند. از این تعداد 20 یادمان تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند. همچنین تعداد 6 یادمان در دست اجرا و 18 یادمان در حال طراحی بوده و 6 یادمان در گلزارهای شهدای شهرستان‌ها قرار دارند.

حوزه ارزشمند دفاع مقدس هویتی برای خودمان است/ کمیته اسناد و مدارک دفاع مقدس استان گلستان باید تشکیل شود

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار