سرهنگ اکبری عنوان کرد؛

کلاهبرداری از طریق سایت‌های خرید و فروش کالا

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از سوءاستفاده برخی افراد از طريق سايت‌های ‌«ديوار» و «شيپور» خبر داد و گفت: این افراد شیاد خود را خريدار اجناس معرفی و در نهايت پس از انجام مانورهای متقلبانه و جلب اعتماد فروشندگان به روش‌های ماهرانه‌ای اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ - 19July 2017
کلاهبرداری از طریق سایت های خرید و فروش کالا
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سرهنگ «محمدرضا اکبری» معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در تشریح این خبر اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های دريافتی از پليس آگاهی استان‌های سراسر کشور، مدتی است کلاهبرداران افرادی را که از طريق سايت‌های «ديوار» و «شيپور» تصاوير اموال و کالاهای خود را برای فروش آگهی می‌کنند، شناسايی و سپس اقدام به تماس يا ارسال پيامک به آنها می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کلاهبرداران از طریق این سایت‌ها از فروشندگان سوء استفاده می‌کنند، افزود: این افراد شیاد خود را خريدار اجناس معرفی کرده و در نهايت پس از انجام مانورهای متقلبانه و جلب اعتماد فروشندگان به روش‌های ماهرانه‌ای اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص یکی از شيوه‌های این افراد کلاهبردار گفت: کلاهبردار با فروشندگان در ساعات پايانی شب و در محل خاصی قرار ملاقات گذاشته و محصولات توسط فروشندگان به محل منتقل و در ازای ثمن معامله، خريدار چک‌های جعلی بانکی به فروشنده ارائه و پس از ترک محل، کالا را به محل ديگری انتقال داده و متواری می‌شوند.

وی ادامه داد: در شیوه دیگر کلاهبردار در ازای خريد کالا، نسبت به واريز مبلغ ناچيزی به حساب فروشنده اقدام و سپس با تغيير مبلغ رسيد بانكی با تهيه «روگرفت» از آن در برگه‌های بانكی خام اضافی كه توسط عابر بانک‌ها ارائه می‌شود به فروشنده اعلام می‌دارد كه مبلغ به حساب شما واريز شده و به دليل اينكه بانک تعطيل می‌باشد احتمالاً پيامک واريز وجه به حساب شما ارسال نشده است و فروشنده نيز با دريافت رسيد بانكی اقدام به تحويل اجناس به متهم می‌کند.

وی با اشاره به روش دیگر کلاهبرداران تصریح کرد: این افراد شیاد با ارائه چک‌های مسروقه و يا جعلی اقدام به دريافت کالا از فروشندگان کرده و پس از مراجعه صاحبان کالا به بانک مشخص می‌شود چک‌های مربوطه جعلی و فاقد ارزش است.

سرهنگ اکبری با اشاره به طمع و فرصت طلبی بيش از حد برخی افراد برای کسب سريع و آسان ثروت، گفت: اعتماد بی‌جا به افراد بدون داشتن شناخت کافی نسبت به آن‌ها، ناآشنايی با روال قانونی خريد و فروش کالا از طريق سايت‌های مجازی و عدم شناخت راه‌های تشخيص جعلی بودن اسناد، چک و چک پول از جمله دلایل به دام افتادن اشخاص در این ورطه است.

وی ضمن هشدار به شهروندان که  هنگام معامله از طريق سايت‌های مجازی بسيار مراقب باشند، افزود: اکثر کلاهبرداران معمولاً دارای ظاهری آراسته، خوش برخورد و چرب زبان می‌باشند تا بتوانند طعمه خود را به دام بيندازند، لذا لازم است هم‌وطنان در انجام معاملات، صرفاً به ظاهر افراد و ادعاهای آنان اتکا نکنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا خطاب به شهروندان عنوان کرد: از انجام معامله در ساعات غير اداری با چک‌های بانکی و حتی چک‌های رمزدار خودداری کنيد، چون امکان استعلام از بانک وجود ندارد، هيچ‌گاه از افراد ناشناس که از اعتبار آن‌ها اطلاع کافی نداريد، چک قبول نکنيد زيرا احتمال سرقتی يا جعلی بودن چک وجود دارد.

وی گفت: هنگام معامله و ادعای واريز وجه به حسابتان از طريق تلفن بانک، خودپرداز و ... توسط خريدار، احتمال وقوع کلاهبرداری وجود دارد، بنابراین در اینگونه مواقع تا از واريز وجه به حساب خود اطمينان حاصل نکرده‌ايد اجناس خود را به خريدار تحويل ندهيد.
 
انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار