سعدالله زارعی:

مداخله نظامی آمریکا در سوریه منتفی است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امکان حمله نظامی آمریکا به سوریه منتفی است و ممکن است آمریکایی ها با هدف تضعیف ارتش سوریه یکسری حمله محدود هوایی برای از بین بردن زیرساخت های این کشور را ترتیب دهند.
کد خبر: ۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷ - 27August 2013

مداخله نظامی آمریکا در سوریه منتفی است

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتوگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به مساله مداخله نظامی آمریکا در سوریه به بهانه استفاده ارتش این کشور از سلاحهای شیمیایی گفت: مداخله نظامی به معنای حمله گسترده و همه جانبه به قصد تصرف سوریه یا اسقاط نظام سیاسی سوریه چندان متصور نیست و در نتیجه میتوانیم بگوییم که اقدامی از این نوع با توجه به تجربه توام با شکست غرب در ماجرای حمله به عراق و افغانستان و اقدامات نظامی که طی دهه گذشته علیه لبنان انجام شد، عملا منتفی است.

وی افزود: اما امکان این موضوع وجود دارد که غربیها با محوریت آمریکا اقدام به حملات محدود هوایی با هدف تخریب بعضی از زیرساختهای سوریه کنند که در این صورت احتمال این وجود دارد که با واکنش جبهه سوریه و محور مقاومت جنگی محدود در سطح منطقه اتفاق بیفتد؛ این موضوعی است که طی چند روز آینده مشخص میشود.

این کارشناس مسائل بین الملل در زمینه آینده بحران سوریه و مساله حمله نظامی غرب به این کشور تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر به احتمال زیاد اتفاق میافتد یکی از این دو گزینه است. یکی از این اهداف عملیات روانی است که آمریکاییها در این زمینه قصد اعمال فشار بر سوریه و مقاومت با هدف تسلیم شدن مقاومت در برابر خواستههای آنها که همانا تن دادن به یک مصالحه توام با امتیاز دهی به نفع معارضین سوریه است را دارند و احتمال دیگر این است که اقدامات محدود نظامی با هدف تضعیف سوریه و کمک به معارضه صورت می گیرد.

زارعی در ارتباط با هشدارهای روسیه به آمریکا در زمینه مداخله نظامی این کشور در سوریه اظهار داشت: بر اساس آنچه که ما از مواضع روسها متوجه شدیم، روسها قطعا بدون واکنش این مساله را رها نخواهند کرد و با توجه به استقرار موشکهای خاص دفاعی روسیه در بعضی از مراکز سوریه این احتمال جدی وجود دارد که روسها در واکنش حمله به هم پیمانشان در سوریه هواپیماهای متجاوز و یا موقعیتهای متجاوزین در مدیترانه را مورد حمله قرار دهند.

وی در پایان افزود: این احتمال کاملا وجود دارد که روسها اینبار دست بسته عمل نکنند و درواقع همانطور که پوتین طی پیام ویژهای اعلام کرده است از همپیمانشان در برابر حملات خارجی دفاع کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها