ظریف در گفتگو با نیویورکر:

اندیشیدن به شروع مجدد مذاکرات هسته ای، خطرناک است

وزیر خارجه ایران با رد پیشنهادات دولت آمریکا برای مذاکره مجدد بر سر برجام گفت: «شروع مجدد مذاکرات به شدت خطرناک خواهد بود، زیرا ما با انتظاراتی به مراتب بیشتر بر سر میز مذاکره خواهیم نشست».
کد خبر: ۲۴۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ - 20July 2017
اندیشیدن به شروع مجدد مذاکرات هسته ای، خطرناک استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، نشریه آمریکایی «دِ نیویورکر» روز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم «رابین رایت» از دیدار این روزنامه نگار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در شهر نیویورک و گفتگو پیرامون وضعیت پرمخاطره کنونی نوشت.

رابین رایت با اشاره به عدم انجام هرگونه گفتگوی دوجانبه میان وزرای خارجه ایران و آمریکا می نویسد که به گفته آقای محمدجواد ظریف، ایشان و «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا طی دو سال مذاکرات فشرده بر سر برنامه هسته ای ایران، «بیش از هر دو وزیر خارجه دیگر در تاریخ جهان با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند».

این روزنامه نگار در ادامه می نویسد که وزیر امور خارجه ایران با رد پیشنهادات دولت ترامپ برای مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای ایران (برجام) اظهار داشت: «حتی اندیشیدن به شروع مجدد این مذاکرات بیش از اندازه خطرناک خواهد بود، زیرا هم اکنون ما حتی با انتظاراتی به مراتب بیشتر بر سر میز مذاکره خواهیم نشست».

ظریف در گفتگو با این روزنامه نگار آمریکایی گفت که او امکان گفتگو با دولت ترامپ را رد نمی کند. وزیر خارجه ایران اظهار داشت: «ما با احتمال برگزاری یک نشست میان مقامات ایران و وزیر امور خارجه آمریکا در صورتی که این نشست برای اجرای توافق هسته ای لازم باشد، مخالف نیستیم».

وزیر امور خارجه ایران اندکی بعد به گروهی از روزنامه نگاران گفت: «چنانچه ما شاهد حسن نیت طرف آمریکایی در اجرای توافق هسته ای باشیم، این امر می تواند به مثابه یک بنیان و شالوده باشد و نه یک حد نهایی. و امکان مشارکت در سایر حوزه ها ممکن خواهد بود. اما ما تاکنون [یک چنین حسن نیتی را] شاهد نبوده ایم».

محمد جواد ظریف در ادامه افزود: «من تابحال درخواست برگزاری یک چنین نشستی را نکرده ام و فکر نمی کنم که در آینده نیز یک چنین درخواستی بکنم».

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «مشخص نیست که دولت [آمریکا] قصد دارد چه کاری انجام دهد. من فکر می کنم که آنها [مقامات آمریکا] به این فهم و ادراک دست یافته اند که لطمه زدن به این توافق چیزی نیست که مورد قبول جامعه جهانی باشد».

وزیر امور خارجه ایران همچنین هشدار داد: «پیامی که آمریکا در حال مخابره آن به سایر کشورهای جهان است، این است که شما نمی توانید بر روی التزام آمریکا به تعهدات بین المللی آن حساب کنید. بنابراین، این نه تنها مخابره یک سیگنال بد به ایران، بلکه به هر کشور دیگری است که به گفتگو با آمریکا یا مذاکره با آمریکا می اندیشد».

گفتنی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه مجدداً بر حمایت قدرتهای بزرگ از توافق هسته ای ایران (برجام) تأکید کرد. وی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما موظفیم این موضوع را روشن سازیم که توافق هسته ای [با ایران] به یک کشور تعلق ندارد. این توافق به جامعه بین المللی، به سیستم سازمان ملل تعلق دارد. ما در تضمین اجرای کامل این توافق توسط تمامی طرفها، مسئولیت مشترک داریم».

در حالی که آمریکا تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع کرده است، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران این اقدام واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

مجلس شورای اسلامی ایران نیز با افزایش بودجه برای برنامه موشکی ایران، سپاه پاسداران و نیروهای قدس به روند رو به رشد تنشها با دولت ترامپ واکنش نشان داد.
 
انتهای پیام/ 112
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار