امیر سیاری عنوان کرد؛

تامین امنیت 4200 کشتی تجاری در مناطق خطر/ بیش از 250 درگیری با دزدان دریایی داشتیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه بیش از 250 درگیری با دزدان دریایی در آب‌های آزاد داشتیم، گفت: تاکنون یک کشتی ما هم به دست دزدان دریایی نیفتاده و بیش از 4200 فروند کشتی تجاری را از مناطق خطر به سلامت عبور داده‌ایم.
کد خبر: ۲۴۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ - 24July 2017
تامین امنیت 4200 کشتی تجاری در مناطق خطر/ بیش از 250 درگیری با دزدان دریایی داشتیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم رونمایی از نسخه تلفن همراه بازی «مبارزه در خلیج عدن 2» که پیش از ظهر امروز در نمایشگاه الکامپ 96 برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 90 درصد صادرات و واردات کشور ما از طریق دریا صورت می‌گیرد و این مسئولیت سنگینی است که بر عهده نیروی دریایی راهبردی ارتش گذاشته شده است تا اقتصاد کشور آسیبی نبیند.

وی افزود: به لطف خدا تاکنون بیش از 4200 فروند کشتی تجاری را به سلامت از مناطق خطر عبور داده‌ایم و بیش از 250 مورد درگیری داشتیم اما هیچگاه اجازه ندادیم حتی یک کشتی مورد دزدی دریایی قرار گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ممکن است شنیده باشیم لنجی در سواحل سومالی مورد تعدی قرار گرفته است، اما آن علت دارد، از آنجا که پهنه دریا بسیار وسیع است، اگر لنج‌ها تدابیر و نکات امنیتی نداجا را مد نظر قرار دهند و با نیروی دریایی هماهنگ باشند، مطمئنا هیچ اتفاقی برایشان نخواهد افتاد. لذا لنج‌ها باید رفت و آمد خود را با نیروی دریایی ارتش هماهنگ کنند.

امیر سیاری همچنین گفت: فضای مجازی از یک جهت تهدید و از طرفی دیگر فرصت محسوب می‌شود، ما باید با استفاده از ظرفیت جوانان مستعد هوشمندانه تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: برای درک بهتر اهمیت خلیج عدن باید مقدمه‌ای را خدمت عزیزان شرح دهم. کشور ایران به لحاظ ژئوپلیتیکی کشوری دریایی محسوب می‌شود که در شمال و جنوب خود با سه نوع دریا از جمله دریای بسته (دریای خزر)، دریای نیمه باز (خلیج فارس) و دریای باز (دریای عمان) مواجه است که در واقع دروازه دسترسی به چهارگوشه جهان است. بنابراین از این جهت در وضعیت استراتژیکی قرار داریم.

فرمانده نداجا در ادامه گفت: دریا همچون فضای مجازی هم تهدید و هم از جهتی فرصت برای ما محسوب  می‌شود، یعنی اگر توانمند باشیم و بتوانیم از منابع و منافع دریایی خود استفاده کنیم این برای ما یک فرصت است و اگر نتوانیم از منابع دریایی خود استفاده کنیم برای ما تهدید محسوب می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: اهمیت دریا تا جایی است که مقام معظم رهبری ظرف سال‌های گذشته بارها به این مهم اشاره کردند و طبق آن موضوع بازگشت به دریا مطرح و احیا شد. اگر ما از دریا دور شدیم علت آن خواسته دول استعماری بوده است، که طی چند صد سال گذشته ما را از دریا دور کرده‌اند تا از منابع ما در دریا به نفع خود استفاده کند.

امیر سیاری عنوان کرد: ما منابع متعددی در دریا داریم که می‌توان به انرژی‌های نو و تجدید پذیر و منابع غذایی فراوان اشاره کرد. همچنین از طریق دریا به ظرفیت گردشگری و مزارع دریایی نیز دسترسی داریم.

وی گفت: بنابراین فرمانده معظم کل قوا ظرف ده سال گذشته تدبیر فرمودند تا نیروی دریایی در عرصه آب‌های آزاد و بین المللی حضور یابد. لذا حضور مقتدرانه و موثر نیروی دریایی در این عرصه و استفاده از منابع بستری جهت پیشرفت دریا محور کشور ما محسوب می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نیروی دریایی در اقیانوس هند، جنوب آفریقا، و دریای مدیترانه بیانگر توانمندی نداجا در عرصه آب‌های بین المللی است. نیروی دریایی ارتش امروز آفریقا را دور زده و دریانوردی 5 ماهه را در کارنامه خود دارد و عظمت و اقتدار خود را به جهان نشان داده است.
 
وی در پایان افزود: بیشترین تردد و جابه‌جایی کشتی در تنگه باب المندب و خلیج عدن صورت می‌گیرد، از اینرو قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای تسلط بر این منطقه از محرومیت مردم سومالی سو استفاده کرده و بحث دزدی دریایی را قوت بخشیدند تا با ناامن جلوه دادن منطقه زمینه دستیابی به منافع خود را ایجاد کنند و بدین ترتیب شاید ده‌ها میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضربه زدند.
 
انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها