معصومی نژاد در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

مستند "کبوتر حرم" را به تنهایی ساختم/ مسئولین به دلسوزان فرهنگی جنگ فرصت دهند

نویسنده کتاب شهید غلامعلی رجبی گفت: با توجه به فرمایشات رهبری این وظیفه را بر دوش خود احساس کردم که در خصوص این شهید باید کاری فرهنگی و مناسب انجام شود که در ادامه تلاش دارم مولتی مدیایی نیز از این شهید بزرگوار به بازار عرضه کنم.
کد خبر: ۲۴۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱ - 11August 2014

مستند

سید احمد معصومی نژاد نویسنده کتاب شهید غلامعلی رجبی از سری مجموعه کتاب یادگاران در گفتو گو با خبرنگار حوزه فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار داشت: در دوران کودکی در هیئتی که پدر شهید رجبی برگزار می کرد حضور داشتم. این حضور بعد از شهادت وی پررنگ تر شد. خوب به یاد دارم وقتی برای مصاحبه با پدر شهید می آمدند با وجود سن کم به نوبه خود دوست داشتم که کاری برای غلامعلی رجبی انجام دهم.

وی افزود: این حسرت تا سال 90 همراه من بود. با گذشت 27 سال از شهادت غلامعلی  کاری در خور شان این بزرگوار انجام نشد. این شهید نه تنها در عرصه مداحی بلکه در عرصه دفاع مقدس نیز گمنام واقع شده است. پس تصمیم گرفتم وارد میدان شده و برای کسی که روزگاری هم محل بوده ایم فیلمی مستند تهیه کنم.

معصومی نژاد تصریح کرد: برای ساختن فیلم به سازمانها و ارگانهای مختلفی از جمله، بسیج و شهرداری مراجعه کردم که هیچ گونه استقبالی از آن نشد. در این بین متوجه این موضوع نیز بودم که با گذشت زمان خاطرات در ذهن همرزمان و اطرافیان شهید نیز کمرنگ و کمرنگ تر می شود. مثلاً زمانی که برای مصاحبه با حاج سعید حدادیان اقدام کردم وی مصاحبه را بهانه ای دانست برای خاطراتی که 27 سال دست نخورده باقی مانده بود و همین موضوع باعث شد که انگیزه من برای ادامه کاری که خود به تنهایی شروع کرده بودم بیشتر شود.

نویسنده کتاب شهید رجبی از مجموعه یادگاران خاطر نشان کرد: کمی که در کار تصویر برداری جلوتر رفتم، با شنیدن خاطراتی ناب از این شهید تصمیم گرفتم علاوه بر ساختن فیلم به مکتوب کردن این خاطرات نیز بپردازم که در نهایت کتابچهای تهیه شد که هیچ ارگانی آن را منتشر نکرد و من با هزینه شخصی خود در سالروز شهادت شهید آن را به چاپ رساندم که با استقبال مخاطبان خصوصاً هم محلیها واقع شد.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود در گفتو گو با خبرنگار فرهنگی دفاع پرس ادامه داد: پس از این موضوع به سازمان روایت فتح مراجعه کردم که بر خلاف استقبال سرد اولیه، با دیدن کار آن را در مجموعه کتاب یادگاران منتشر کردند.

معصومی نژاد در ادامه با اشاره به آرشیوی ازفیلم و تصویر موجود از شهید  بیان کرد: آرشیوی  قوی از این شهید وجود دارد که بنا به هر دلیلی در اختیار من قرار نگرفت. پس تصمیم گرفتم که صحنهها را در فیلم بازسازی کنم. برای این کار فردی که به لحاظ چهرهای و فیزیکی نزدیک به شهید بود انتخاب شد و باعث شد فیلم مستندی نیز از حالت یکنواختی و مصاحبه صرف بیرون بیاید.

معصومی نژاد با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی"  اذعان کرد: با توجه به فرمایشات رهبری این وظیفه را بر دوش خود احساس کردم که در خصوص این شهید باید کاری فرهنگی و مناسب انجام شود که در ادامه تلاش دارم مولتی مدیایی نیز از این شهید بزرگوار به بازار عرضه کنم که شامل صوت، فیلم و عکسهای شهید و مصاحبههای انجام شده با اطرافیان است که در واقع تکمیل کننده کتاب و مستند ساخته شده از وی است.

وی با بیان اینکه جای شهید در جامعه مداحان به عنوان یک الگو خالی است، اضافه کرد: اگر بخواهیم یک الگو در عرصه مداحی و دفاع مقدس نام ببریم، بدون شک غلامعلی رجبی است که علاوه بر مدیریت مدرسه و مداحی به عنوان یک رزمنده در دفاع مقدس حضور یافت و در هر عرصه ای که وارد می شد، مسئولیت خود را به نحو احسن انجام می داد.

معصومی نژاد در پایان از همه مسئولین درخواست کرد که به دلسوزان و کسانی که خواهان انجام کاری برای شهدا و جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی هستند فرصت انجام کار داده شود.

یادآور می شود کتاب شهید غلامعلی رجبی از مجموعه کارهای یادگاران به تازگی از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

همچنین مستند شهید نیز قرار است پس از اتمام و با عنوان " کبوتر حرم" به موسسه روایت فتح سپرده شود.

گفتنی است، شهید «غلامعلی جندقی» معروف به رجبی در سال 1333 در محله خیابان آذربایجان تهران در خانوادهای مذهبی به دنیا آمد. پدر وی حاج حسن که از اساتید برجسته اخلاق و عرفان زمان خود بود، اهتمام ویژهای در تربیت فرزندان خود ورزید.

غلامعلی بنابر راهنماییها و تربیت پدر بزرگوارش مداحی اهل بیت (ع) را از همان سنین نوجوانی آغاز و به دلیل آشنایی با معارف قرآنی و اسلامی استعداد در حفظ شعر و سوز صدای وی توانست در این عرصه سریع رشد کند تا بدان جا که از سبکها و اشعار او مداحان برجسته بسیاری استفاده میکردند.

شعر معروف "قربون کبوترای حرمت، قربون این همه لطف و کرمت" از نمونه اشعار شهید «غلامعلی جندقی» است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار