سردار ناظر در کارگروه مراکز فرهنگی دفاع مقدس:

محتوای موزه‌های دفاع مقدس نیازمند بازنگری ویژه است

معاون مهندسی و امور یادمان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: هدف اصلی ساخت موزه های دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که موفقیت در این عرصه ارائه محتوای موثر به مخاطبان را می‌طلبد.
کد خبر: ۲۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷ - 11August 2014

محتوای موزه‌های دفاع مقدس نیازمند بازنگری ویژه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع پرس سردار محمد ناظر معاون مهندسی و امور یادمانهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، در کارگروه یادمانهای شهدای گمنام و مراکز فرهنگی که پیش از ظهر امروز در این بنیاد برگزار شد، اظهار داشت: چندی پیش بنا شد گروهی در بنیاد به مسئولیت معاونت مهندسی، درباره شهدای گمنام تشکیل شود و از تمام سازمانها و مجموعههای بنیاد نمایندگانی در این جلسه داشته باشند.

وی گفت: ارائه سند راهبردی پارک موزه ها از نظر معماری و ساخت محتوایی، تهیه رزومه و بررسی وضع موجود و نیز دعوت از استانها برای شرکت در کارگروه از وظایف این کارگروه است.

سردار ناظر ادامه داد: دعوت از افراد صاحب نظر در امور هنری بنا به ضروت و نیز استفاده از نظرات ائمه جمعه و پیشکسوتان دفاع مقدس از دیگر وظایف این کارگروه است.

وی همچنین خواستار دوری از تشریفات زائد و تجملات و نیز رعایت مسائل بودجهای و صرفه جویی در هزینهها شد.

معاون مهندسی و امور سازمانها با بیان اینکه در بسیاری از استان ها به دلیل وعده هایی مبنی بر اختصاص بودجه، مساحت موزه را توسعه میدادند، گفت: این در حالی بود که با توجه به امکانات در عمل چنین موضوعی امکان پذیر نبود.

وی بیان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که بین 3 تا 5 سال آینده موزه ها به بهره برداری برسد. موزه های ایلام، آذربایجان غربی، دزفول، خرمشهر، سمنان، شیراز و ... در حال آماده سازی هستند.

سردار ناظر خاطرنشان کرد: در بحث محتوایی نیز باید مسائلی لحاظ شود که در یک سال گذشته به صورت ویژه به این موضوع توجه شده است، زیرا هدف اصلی نشر فرهنگ دفاع مقدس است که باید این مقوله را به مخاطبین ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: اگر درباره محتوای دفاع مقدس خوب کار شود، می توان سند راهبردی مورد نیاز را تصویب کرد. در موزه های دفاع مقدس نیز باید هنری به کار برده شود که مخاطب هرگاه به آنجا مراجعه می کند برای او جدید و جذاب باشد.

وی بیان کرد: رسیدن به وضع مطلوب نیز نیازمند فعالیتهای کارشناسی براساس پژوهشها و تحقیقات صورت گرفته است.

در ادامه، عباسی مشاور معاونت مهندسی و امور یادمانها با بیان اینکه دغدغه مراکز فرهنگی دفاع مقدس سابقهای دیرینه دارد، گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی و شکل گیری بنیاد، نیاز به مراکزی که نشر دفاع مقدس رابر عهده بگیرند و نیز فعالیت های سیستماتیک و جمعی به خوبی حس میشد.

وی ادامه داد: فعالیت هایی که در زمینه دفاع مقدس انجام شده بسیار ارزشمند است اما تا نقطه آرمانی فاصله داریم. این جلسه نیز جلسه ای محتوایی است که تمام ابعاد این موضوع در آن در نظر گرفته میشود.

عباسی بیان کرد: بسیاری از موزه های دنیا هنگام ساخت خالی بودند و معماری آن ارائه کننده محتوا بود. نگاه ما نیز نگاهی اصلاحی برای ارتقای وضع موجود است.

وی افزود: در ابتدا وضع موجود با وضع مطلوب مقایسه و نقاط قوت و ضعف بررسی شد. سپس ناکارآمدی ها تحلیل و بر اساس آن برنامه ریزی هایی انجام شد که هدف نهایی نیز طراحی وضع مطلوب برای مراکز فرهنگی بود.

عباسی با بیان اینکه ابتدا باید خواستگاه و رویکرد موزه در دنیا را بررسی کرد و کارایی آن را برای جنبش نرم افزاری را مورد بررسی قرار داد، گفت: موزه موضوعی مدرن با خواستگاهی استعماری است که وسیله ای برای جنبش های ملی گرا است.

وی ادامه داد: موزه برای برای غرب معاصر، هویت جعلی طراحی می کند و ما نیز باید ماهیت انقلاب و دفاع مقدس را در موزه ها مد نظر قرار دهیم تا با چالش مواجه نشویم.

عباسی خاطرنشان کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس با موزه جنگ دیگر کشورها تفاوت دارد و نباید آن مدل را دقیقا در ایران پیاده کرد زیرا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

همچنین در این جلسه، نمایندگان سازمانها و مجموعههای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درباره مسائل مطروحه پرداختند.

نظر شما
پربیننده ها