تأسیس گروه مطالعاتی جدید «عربستان‌شناسی» در ایران

مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با هدف تقویت توان تحلیلی کشور در قبال عربستان سعودی،‌ گروه مطالعاتی «عربستان شناسی» را تأسیس می‌کند.
کد خبر: ۲۵۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳ - 26August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه»، به عنوان یکی‌از مراکز مطالعاتی کشور در مورد مسائل منطقه‌ای، اقدام به تأسیس گروه مطالعاتی «عربستان شناسی» می‌کند.

عربستان سعودی به لحاظ قدرت نفتی بودن، اهمیت در جهان اسلام و به خصوص تاثیرگذاری بر جریان‌های سیاسی- امنیتی و اقتصادی منطقه خاورمیانه حائز اهمیت روزافزون برای جمهوری اسلامی ایران است. فراز و نشیب‌های سیاست‌های عربستان سعودی نسبت به نقش منطقه‌ای و بین‌المللی ایران به خصوص پس از برجام (توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی) و گسترش بحران‌های منطقه‌ای همانند سوریه، عراق، یمن، بحرین و اخیرا بحران قطر بر اهمیت شناخت همه‌جانبه از مسائل و ساختار قدرت و سیاست در عربستان افزوده است.

کیهان برزگر، استاد روابط بین الملل و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در مورد اهداف تاسیس گروه «عربستان شناسی» در مرکز می‌گوید: "اولین هدف پرکردن خلاء مطالعاتی این حوزه در محافل دانشگاهی- پژوهشی کشور و تشویق پژوهشگران جوان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به تمرکز بر مطالعات عربستان در زمینه‌های مختلف تاریخی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی است».

به گفته برزگر، «توسعه و رشد ادبیات تخصصی مربوط به عربستان سعودی به فهم بهتر مسائل این کشور در نزد نسل جوان پژوهشگران و محافل دانشگاهی کمک می‌کند».

این استاد روابط بین‌الملل هدف دیگر از تاسیس این گروه مطالعاتی را «تقویت و تنوع دیدگاه‌های دانشگاهی- پژوهشی از جریان‌های در حال گذار در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی عربستان و از این طریق کمک به حوزه سیاست‌گذاری و مراکز تصمیم‌گیری کشور» اعلام کرد.

برزگر در ادامه «شناسایی افراد متخصص و علاقه‌مند به این حوزه مطالعاتی در سطح دانشگاهی کشور، برگزاری نشست‌های هفتگی، ماهیانه و سالیانه (در سطوح ملی و بین‌المللی) با همکاری و مشارکت سایر مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، دعوت از پژوهشگران و اساتید عربستانی برای برگزاری سمینار و تبادل دیدگاه‌ها و همچنین انتشار مقالات تخصصی در فصلنامه‌های مرکز، انتشار کتاب تخصصی سال و مقالات کوتاه تحلیلی در وب سایت مرکز (به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی)» را به عنوان زمینه‌های اجرایی فعالیت گروه «عربستان شناسی» در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه بر شمرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار