یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

«شجره ملعونه» از مدیریت حج کنار گذاشته می‌شود؟

ضروری است که کشورهای اسلامی برای خارج کردن انحصار مدیریت مناسک حج از دست رژیم سعودی، تدبیری مناسب بیاندیشند و راهکارهایی عملی در این زمینه ارائه دهند.
کد خبر: ۲۵۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰ - 28August 2017
شهادت زائران خانه خدا به دست مزدوران آل سعودگروه بین الملل دفاع پرس- شهاب شعبانی نیا؛ امروز ششم ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست مزدوران آل سعود در سال 1366 (1407 قمری).
 
حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی در سالگرد فاجعه‌آفرینی رژیم سعودی در مراسم برائت از مشرکین، پیامی بدین شرح صادر کردند: «اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت‌های امریکا بگذریم، از آل سعود نخواهیم گذشت. ان‌شاالله اندوه دلمان را را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهیم شد.»

این جنایت بزرگ مزدوران صهیونیسم جهانی در سرزمین وحی به شهادت 324 حاجی ایرانی و صدها حاجی کشورهای دیگر منجر شد. جرم حجاج شهید این بود که در مراسم برائت از مشرکین، علیه مستکبران جهان و اربابان رژیم سعودی شعار سر داده بودند.
 
آل سعود که خود را «خادم الحرمین» می‌نامد، دایره‌ی جنایات خود را در حرم امن الهی به همین جا محدود نکرد و چندین سال پس از مهمان‌کُشی در سال 1366، «فاجعه منا» را رقم زد. روز دوم مهرماه 1394 (10 ذی الحجه 1436 ه.ق.) عوامل رژیم سعودی با مسدود کردن اکثر راه‌هایی که به محل برگزاری مراسم «رمی جمرات» منتهی می‌شد، زمینه‌ساز ازدحام بیش از حد حجاج در تنها مسیر منتهی به محل مراسم شدند. این ازدحام به همراه فشار جمعیت، گرمای شدید هوا و عدم کمک‌رسانی نیروهای سعودی به مصدومان، باعث شهادت هزاران زائر خانه‌ی خدا شد.
 
در این فاجعه نزدیک به 500 زائر ایرانی و بیش از چهار هزار حاجی از کشورهای مختلف به شهادت رسیدند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در سالگرد این فاجعه طی سخنانی از سلسله‌ی سعودی به عنوان «شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه» یاد و بر فراموش نشدن فاجعه منا تاکید کردند.
 
تاکید رهبر معظم انقلاب بر فراموش نشدن این حادثه، علاوه بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهدای مظلوم منا می‌تواند مؤیّد این نکته باشد که مقصر این حادثه یعنی دولت سعودی باید مسئولیت حادثه را بپذیرد، عوامل دخیل در آن را با سپردن به محاکم بین‌المللی، به دست عدالت بسپارد و آماده‌ی پذیرش تبعات این مهمان‌کشی باشد.
 
 
 سعودی‌ها چند روز قبل از حادثه منا نیز با بی‌تدبیری و سهل‌انگاری زمینه‌ساز کشتار بیش از 100 حاجی در جوار کعبه شدند. در این حادثه که به دلیل سقوط جرثقیل در مسجدالحرام رخ داد، 11 ایرانی ازجمله یک دانشمند فضایی ایران به شهادت رسیدند.
 
در فروردین سال 94 نیز ماموران سعودی در فرودگاه جده به 2 نوجوان ایرانی تعرض کردند، که این عمل کثیف نیز به سیاهه‌ی اعمال ننگین آل سعود اضافه شد.

«شجره خبیثه»، «شجره ملعونه» و «خائن الحرمین» القاب ماندگاری برای رژیم سفاک سعودی است؛ رژیمی که به غیر از مهمان‌کشی، با حمایت از تروریست‌های منطقه و شراکت در کشتار بی‌گناهان، لشکرکشی به یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور و پشتیبانی از حکومت جبار بحرین نام خود را در زمره‌ی جنایتکاران بزرگ تاریخ ثبت کرده است.
 
با توجه به آنچه که از نحوه‌ی میزبانی آل سعود از زائران خانه‌ی خدا بیان شد، ضروری است که کشورهای اسلامی برای خارج کردن انحصار مدیریت مناسک حج از دست رژیم سعودی، تدبیری مناسب بیاندیشند و راهکارهایی عملی در این زمینه ارائه دهند، تا زوار بیت الله الحرام بتوانند با آرامش و امنیت کامل، مناسک حج خود را به جای آورند. پی‌گیری این موضوع نیازمند تلاش‌های موثر دستگاه دیپلماسی کشورمان است و عزمی جدی را می‌طلبد. حال باید منتظر بود و دید که این مهم چه زمان رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها