تیلرسون:

اگر برجام اصلاح نشود واشنگتن از آن خارج می‌شود

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: اگر در برجام تغییراتی انجام نشود، واشنگتن از آن خارج خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ - 20September 2017
اگر برجام اصلاح نشود واشنگتن از آن خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» این کشور اعلام کرد: اگر در بندهایی از برجام تغییرات و اصلاحات صورت نگیرد، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.

رکس تیلرسون به فاکس نیوز گفت: ما با نقایص توافق هسته‌ای آشنا هستیم. بندهایی از برجام، که براساس آن بعضی از محدودیت‌های ایران به مرور زمان برطرف می‌شود، مایه نگرانی آمریکاست. و اگر این بندها اصلاح نشوند، ما از برجام خارج خواهیم شد.

وی افزود: اگر قرار است به توافق با ایران پای‌بند بمانیم، باید تغییراتی در آن داده شود.

تیلرسون در بخش‌هایی از مصاحبه خود، به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم وی (ترامپ) در اواسط سخنرانی،  به طور مستقیم تهدیداتی برای دموکراسی و تهدیداتی برای دولت‌های سراسر جهان را توصیف کرد. به همین دلیل، عقیده دارم رئیس‌جمهور کار خوبی کرد که در ابتدای بحث به این موضوعات اشاره و سپس در پایان نیز به آنها رجوع کرد.»

مجری فاکس‌نیوز در سؤالی پرسید: «ترامپ در سخنرانی خود در خصوص ایران از نیش و کنایه و احتمال عدم تمدید برجام یا تغییر آن اشاره کرد. 15 اکتبر ضرب‌الاجل ترامپ برای صدور گزارش درباره پای‌بندی ایران به برجام است. آیا شما می‌توانید در این زمینه شفاف‌سازی کنید؟»

تیلرسون در پاسخ به این سوال گفت: «فکر می‌کنم که همگی ما با نقص‌های توافق هسته‌ای با ایران آشنا هستیم و آشکارترین نقص آن، «بند غروب» است. همه ما می‌دانیم که این توافقی است که مسئولیت را به گردن آیندگان می‌اندازد.»

وی ادامه داد: دولت‌های گذشته وارد توافقاتی شده‌اند که مدت آن کوتاه است و به سادگی در آن امکان تقلب وجود دارد و فکر می‌کنم که ارزیابی رئیس‌جمهور از توافق هسته‌ای ایران این است که به اندازه کافی محکم نیست.»

تیلرسون توضیح داد: «این توافق، برنامه هسته‌ای ایران را به اندازه کافی کُند نمی‌کند و طبق این توافق، مسئول شناختن آن‌ها دشوار است؛ اما مهم‌تر از آن، این است که این توافق منقضی می‌شود و به همین خاطر ما می‌توانیم شمارش معکوس را برای زمانی‌که ایرانی‌ها توانمندی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای خود را از سرمی‌گیرند، آغاز کنیم.»

تیلرسون تأکید کرد: «رئیس‌جمهور واقعاً خواستار تغییر توافق است. او می‌گوید که مجدداً مذاکره انجام شود. ما به طور قطع به حمایت همپیمانان خود-همپیمانان اروپایی و دیگران- نیاز داریم تا این مسئله درباره ایران را مطرح کنیم که این توافق واقعاً می‌بایست بازبینی شود.»

مجری فاکس‌نیوز به تمایل نداشتنِ دیگر اعضای گروه 1+5 (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) برای مذاکره مجدد با ایران و همچنین پیام تهران که در صورت هرگونه تلاش برای مذاکره مجدد یا تغییر برجام، تهران نیز برجام را لغو می‌کند و هیچ توافقی وجود نخواهد داشت،؛اشاره کرد که تیلرسون پاسخ داد: اگر ایران توافق را پاره کند یا از آن عقب‌نشینی کند، طبق شروط توافق، تمامی تحریم‌ها، خواه تحریم‌های آمریکا و خواه تحریم‌های اروپا، به جای خود بازمی‌گردد.

تیلرسون در ادامه گفت: بنابراین باید ببینیم ایرانی‌ها چه گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند؛ اما فکر می‌کنم مسئله دیگری که امروز رئیس‌‌جمهور تأکید کرد و ما در گذشته درباره آن حرف زدیم، این است که تهدید ایران برای منطقه بزرگتر از چیزی است که به سادگی بتوان با مذاکرات هسته‌ای آن را تعریف کرد.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «روابط ما با ایران از نقطه نظر امنیتی یک تهدید است. ما باید توافق در خصوص فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در یمن و در سوریه را آغاز کنیم.»

تیلرسون گفت:‌ «رئیس‌جمهور [ترامپ] امروز تأکید کرد که طبق روح برجام، اگر بخواهیم از این کلمه استفاده کنیم، حتی (طبق) کلمات مقدمه توافق، به وضوح از جانب تمامی طرفین این توافق این انتظار می‌رود که ایران با امضای این توافق، به سویی حرکت کند که خود را با کشورهای همسایه یکپارچه کند و به طور واضح چنین چیزی رخ نداد.»

تیلرسون مدعی شد: «در حقیقت، ایران فعالیت‌های ثبات‌زدای خود در منطقه را افزایش داد و ما باید به این قضیه رسیدگی کنیم. به همین دلیل ما یا از طریق مذاکره مجدد در خصوص مسئله هسته‌ای یا راه‌های دیگر به این قضیه رسیدگی خواهیم کرد.»

تیلرسون در خصوص مذاکره مجدد با ایران اینگونه گفت: «اگر ما قرار باشد به این توافق هسته‌ای با ایران ادامه دهیم، تغییراتی باید در آن ایجاد شود. بند غروب راه معقولی برای پیشبرد آن نیست. به زبان ساده، انداختن مسئولیت به گردن آیندگان است»

تیلرسون ادامه داد: «رئیس‌جمهور [ترامپ] این مسئولیت را جدی گرفت و به همین دلیل در حال بررسی بسیار دقیقی در مورد بهترین راه رویارویی با این قضیه است.»

تیلرسون در خصوص روابط آمریکا و روسیه گفت: «ما نقاط ارتباطی زیادی با روسیه در سطوح مختلف ایجاد کردیم. به طور قطع ما در خصوص سفارتخانه‌های خود، اختلافات اندکی داریم و فکر می‌کنم که اکنون این مسئله را به حالت موازنه درآوردیم.»

وی ادامه داد: «با این حال من فکر می‌کنم مهم‌تر آن است که ما می‌دانیم که مسائل واقعاً‌ بزرگ در حال حاضر چیست. ما همچنان به یافتن حوزه‌هایی با منفعت دو طرفه برای همکاری در سوریه ادامه می‌دهیم. ما هر دو بر شکست داعش در سوریه، برقراری ثبات در این کشور، به طوری‌که جنگ داخلی مجدداً فوران نکند و حرکت به  سوی مذاکرات ژنو متمرکز هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا در خصوص کره شمالی نیز گفت: «ما شاهد آن هستیم که کیم جونگ اون در حال تقویت فناوری‌ها و قابلیت‌های خود است. مسیری که وی در حال طی کردن آن است، در واقع به انزوای بیشتر [کره شمالی] می‌انجامد.»

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار